Mégis vizsgálja a GVH az M4-es kartellügyet

Közgép Zrt.
Szolnok, 2010. október 14. A Tiszavirág gyaloghíd egy több mint 30 tonnás acélszerkezetének helyére emelését végzik a kivitelező Közgép Zrt. szakemberei Szolnokon, a Tisza partján. A 2009 őszén kezdődött és várhatóan 2010. december végéig befejeződő építkezés nettó 1,2 milliárd forintba kerül. A tiszavirágot mintázó létesítmény különleges, ritkán alkalmazott műszaki megoldások egész sorát vonultatja fel. Tömege 550 tonna, hossza 444 méter lesz. A folyómederhez legközelebb eső két pillére egymástól 120 méter távolságban áll. MTI Fotó: Bugány János
Vágólapra másolva!
Az M4-es autópálya építéséhez kapcsolódóan felmerült kartellgyanú miatt a Gazdasági Versenyhivatal 2016. január 8-án versenyfelügyeleti eljárást indított – közölték a hivatalnál az Origo megkeresésére. 
Vágólapra másolva!

A vizsgálat elindítása - amelyről a Lokál számolt be - már csak azért is furcsa, mert

tavaly nyáron a GVH már foglalkozott a kérdéssel,

akkor nem találtak semmi olyat, ami alapján megindíthatták volna a versenyfelügyeleti eljárást.

Döntött a bíróság

Miként arra a GVH mostani megkeresésünkre is jelezte: a Miniszterelnökség e tárgyban 2015-ben benyújtott, bejelentését elbírálva megállapította, hogy a versenyfelügyeleti eljárás megindításának feltételei nem állnak fenn.

Egy korábbi beruházás, amely kivitelezője a Közgép Zrt. volt Forrás: MTI/Bugány János

Időközben azonban a GVH döntésével szemben a bejelentő, a Miniszterelnökség jogorvoslattal élt a bíróságnál. A Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság a GVH e végzését hatályon kívül helyezte, és

a vizsgálat harminc napon belüli megindítására kötelezte a hivatalt.

Ez indult el január 8-ával.

30 kilóméteres szakasz

A szóban forgó ügy az Abony és Fegyvernek közötti, kevesebb mint 30 kilométeres szakasz. Ezt a távot három szakaszban pályáztatta az állam: a tender végén öt építőipari céggel kötöttek szerződést, 110 milliárd forintért. A vállalkozásokkal az alábbiak szerint szerződtek:

  • 46,7 milliárd forint, 13,4 kilométer út Abony és a Tisza között – Colas, Swietelsky
  • 32,5 milliárd forint, 2,3 kilométer út és egy Tisza-híd – Közgép, A-Híd
  • 31,5 milliárd forint, 13,2 kilométer út a Tiszától Fegyvernekig – Strabag.

Az építkezések az eredeti tervek szerint 2016 szeptemberében fejeződtek volna be, 2015 márciusban azonban leállították a munkákat.

A Miniszterelnökség az építkezés leállítását és a kivitelezői szerződések felmondását az Európai Bizottság kifogásaival indokolta: egyebek mellett felmerült a kartellgyanú. Az Európai Bizottságnál azonban nem kérdőjelezték meg a tenderezést.