Új alapból turbózzuk fel a közlekedést

Vágólapra másolva!
Újabb huszonhat közlekedésfejlesztési beruházással pályázik Magyarország az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz forrásaira. A kormány jóváhagyásával a második pályázati felhívás február közepi benyújtási határidejéig egyebek mellett a Budapest-Hatvan vasútvonal és a déli összekötő Duna-híd korszerűsítéséhez, az M15-ös és az M70-es autóutak négysávúsításához kapcsolódó támogatási igényt jelentett be a fejlesztési tárca.
Vágólapra másolva!

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium pénteki tájékoztatása szerint sikeres pályázati szereplés esetén ezzel a hozzájárulással valósulhat meg a Százhalombatta-Pusztaszabolcs vasútvonal felújítása, 35 mozdony korszerűsítése, a Budapest Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér kötöttpályás kapcsolatának kialakítása, illetve a magyar innováción alapuló, sűrített földgázzal üzemelő töltőegységek infrastruktúrájának megépítése.

A javaslatok között több is a dunai hajózás lehetőségeinek bővítésére vonatkozott, főként

a kikötői infrastruktúrát és a folyami információs szolgáltatásokat fejlesztenék.

Magyarország a kivitelezési feladatokon túl előkészítési, tervezési munkákkal is pályázik, amelyek például a Hegyeshalom-Rajka vasútvonal későbbi korszerűsítését alapozhatják meg.

A minisztérium közölte, hogy a pályázók hamarosan számíthatnak a jóváhagyásról rendelkező kormányhatározatokra, az Európai Bizottság idén nyáron dönt a támogatásról.

A tárca felidézte, Magyarország a tavalyi első pályázati felhívásnál nettó 86 milliárd forintot nyert el az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz, azaz a CEF forrásaiból tizenhat közlekedési fejlesztéshez.

Ebből építették meg a komáromi Duna-hidat, korszerűsítették a Kelenföld-Százhalombatta vasúti vonalszakaszt

és 59 elővárosi motorvonatot, így létesíthették az első hazai cseppfolyósítottföldgáz-töltőpontokat. A kétoldalú támogatási megállapodásokat már minden nyertes projektre megkötötték, meg is érkezett 11 milliárd forint előleg tavaly decemberben.

A 2016 őszén megjelenő harmadik pályázati felhívásban már a más országok által fel nem használt forrásokért is harcba lehet szállni állami vagy magánprojekt-javaslatokkal, közölte a minisztérium.

A huszonhat új közlekedésfejlesztési javaslat összesített

elszámolható költsége hozzávetőleg 450 milliárd forint.

A projektmennyiség így alkalmas lehet arra, hogy a magyar keretből még megmaradt forrásokat teljes egészében lekösse, véli Tasó László közlekedéspolitikáért felelős államtitkárt. Az NFM ezzel együtt a harmadik fordulóra is részletesen kidolgozott fejlesztési tervekkel készül majd.

A már aláírt támogatási szerződéssel rendelkező kivitelezési és előkészítési munkák megvalósítása részben már zajlik, és minden esetben legkésőbb idén nyáron megkezdődik.

Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz új uniós alap, célja a transzeurópai hálózatok fejlesztésének felgyorsítása a 2014-2020 közötti időszakban, a közlekedés mellett az energetikában és távközlésben is. A közlekedési ágazatra fordítható

teljes pénzügyi keret 24,05 milliárd euró,

ebből 11,30 milliárd eurót kizárólag a kohéziós országok használhatnak fel.

Magyarországnak 1,08 milliárd eurót, azaz 337 milliárd forintot különítettek el a harmadik körös pályázatok elbírálásáig. A nemzeti keretben lévő források összértéke, a 15 százalékos hazai önrészt is beleértve, nettó 396 milliárd forint.