Több, mint két és félszeresére nőtt a Masterplast nyeresége tavaly a 2014-es adatokhoz képest. A cégnek ezzel lehetősége nyílik az osztalékfizetésre.  

A társaság 83,86 millió eurós bevételt ért el a múlt évben, ami 3 százalékkal múlta felül a 2014-es értéket. Az eurós adózott eredmény 2,81 millió euró lett, ez 269 százalékos növekedést jelent az egy évvel korábbihoz képest. A nyers- és alapanyagárak, illetve az árfolyamok kedvezőtlen változásai ellenére csak kis mértékben csökkent a társaság kereskedelmi árrése, amit szállítási és egyéb költségek csökkentésével ellensúlyozott, így működési eredménye a megelőző év szintjén alakult.

Stratégiai bővülés

2015 negyedik negyedévében 19,27 millió eurós árbevételt ért el a vállalat, ami két százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól, ugyanakkor stratégiai termékeiben 10 százalékos volt a növekedés. Legnagyobb mértékben a stratégiai fókuszban lévő termékek forgalma bővült, a szárazépítészeti és kiegészítő profilok forgalma 18 százalékkal, az árbevétel legnagyobb részét adó homlokzati hőszigetelő rendszerek és elemei részlegnél 17 százalékos volt a növekedés az október-decemberi időszakban.

A Masterplast székhelye SárszentmihályonForrás: Google Earth

Kis mértékben csökkent a hő-, hang- és vízszigetelő anyagok forgalma 2015 negyedik negyedévében, illetve jelentősebb visszaesés volt a bitumenes hullámlemezek és a nem stratégiai gyártási és csomagolóanyagok értékesítésében 2014 hasonló időszakához képest. Az utolsó negyedéves árbevételt befolyásolta, hogy a vállalat a nyers- és alapanyagárak csökkenésének megtorpanása, valamint a dollár árfolyamtrendjének változása miatt módosította kereskedelmi taktikáját és egy sokkal differenciáltabb, az egyes piacok helyzetét és a termékek ármozgását jobban figyelembe vevő értékesítési gyakorlatra tért át, ami az előző negyedévhez képest magasabb árrést eredményezett az utolsó három hónapban – írják.

Javuló tendenciák

A múlt év végén javuló tendenciák voltak tapasztalhatók a társaság fő piacain. Az árbevételhez a legnagyobb mértékben hozzájáruló magyar, román és szerb piacokon élénkült az építőipar, és a korábbi időszakok visszaesései után éledezés jeleit mutatta a horvát gazdaság és az ottani építőipar is. Javult a helyzet a szlovák és a lengyel piacon is, valamint a helyi deviza stabilizálódásával - egyre fokozódó konkurenciaharc mellett - konszolidálódott az ukrán piac. A magyar és a román piacokon egyaránt 10 százalékkal nőtt a Masterplast árbevétele a negyedik negyedévben az egy évvel korábbihoz képest, míg az export piacokon ennél is nagyobb, 18 százalékos bővülést ért el a cég.

A vezetés úgy látja, hogy mivel az összesen 8,4 millió eurós szabadkai üvegszövet-gyár beruházásunk első fázisának sikeres próbaüzeme után novemberben elindult a fejlesztés második üteme is, ami jó alapot teremt ahhoz, hogy megvalósítsák a 2014-ben megfogalmazott stratégiai célkitűzésüket, mely szerint 2020-ig az európai szigetelőanyag-piac meghatározó üzleti szolgáltatójává kívánnak válni, 100 millió euró feletti éves árbevétellel – mondta Tibor Dávid, a Masterplast vezérigazgatója. Hozzátette: „a megtermelt nyereség mértéke és a vállalat pénzügyi pozíciója megnyitja a kaput az osztalékfizetés lehetősége előtt.”

A tervek szerint idén nyárra készül el a Masterplast szabadkai üzemének második fázisa, míg a fejlesztés harmadik szakaszát 2017 tavaszán zárja le a cég. A 205 munkahelyet teremtő beruházásnak köszönhetően a kelet-közép-európai régió egyik vezető hőszigetelőanyag-gyártó- és forgalmazó vállalata Európa három legnagyobb üvegszövet gyártójának egyike lesz.

A közlemény hangsúlyozza, hogy pozitívan hathatnak a vállalat magyarországi forgalmára a magyar kormány által hozott, a lakáspiac élénkítését célzó intézkedések (csok, 5 százalékos áfa az új lakások esetén). A változások hatására várhatóan felfutó építkezések mind a szigetelőanyagok, mind az egyéb építőanyagok értékesítését növelhetik a jövőben, és a Masterplast kiemelt célja, hogy a várható konjunktúrából minél nagyobb mértékben részesüljön.