Egyes befektetők nagy összegben lefogadják, hogy a tények senkit nem fognak megzavarni a gasztroélvezetben. Egy New York-i startup, az Exo befektetőinek egészen pontosan négymillió dollárt ér a kockázat, köztük olyan magánszemélyeknek, mint egy rapper és egy kockás hasú tough mudderbajnok. Mintha ezzel is azt üzennék a világnak, semmi másról, vagányságról és egészségről van szó. A marketing azonban ki nem fogy az érvekből: a termék megfelel a paleoétrendnek, szója- és gluténmentes, fenntartható szemléletű, ráadásul hiánytalan alternatívát kínál az állati fehérjére.
Hát jó, rovarból van, de senki sem tökéletes.
Az Exo 2013-ban közel 55 ezer dollárt kalapozott össze a Kickstarteren, két éve pedig 1,6 millió dollár forrást nyert.Úgy fest, a rovartéma egyre forróbb a gasztrokulturális startupokban. Ez nem történhetne meg, ha az amerikaiak nem lennének egyre nyitottabbak az ízeltlábúra mint élelmiszerre. Korunk mentességmániáját egyébként vígan kielégíti ez a technológia. Akit érdekel a téma felfutása, az Exo mellett olyan startupok, mint Hopper Foods, Chapul vagy Chirp mind a feldolgozott rovarokra tették meg tétjeiket.
Ha pedig azzal érvelnénk, abszolút marginális táplálékról van szó – egy csomó embert az úgynevezett normális müzliszelet sem hoz lázba –, gondoljon arra, hogy az Exo termékfejlesztésre fogja fordítani a tőkeinjekciót. Azaz hamarosan túllépnek a vaníliás-áfonyás egészséges nasin. És megnyílik az út az egyre szofisztikáltabb tücsöktálak előtt.