Svédcseppet az adóhatóság levelére

2016.04.02. 06:56

A svéd modellt tűzte ki célul Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter, vagyis azt szeretné, ha a magyar adóhivatal az egyik legnépszerűbb közigazgatási szerv lenne Magyarországon. Egy Svédországban élő magyar szerint erre még körülbelül 70-80 évet kell várni. Adószakértő szerint a jótól még messze van az magyar adóhivatal, és a magyar vállalkozások versenyképességét sem szolgálja. 

Nekem a mai napig görcsbe rándul a gyomrom, ha egy NAV-os ajánlott küldeményt kapok, pedig minden vágyam az, hogy jogkövető magatartást tanúsítsak, ami Magyarországon lehetetlen – mondta bandirepublic. Ő kérte, hogy kisbetűvel írjam a nevét. Az igazi nevét nem vállalta. Bandirepublic évek óta Svédországban él, egy blogot is vezet a svéd életéről. Többször is írt a svéd hivatali ügyintézésekről. 

Az eredeti bandirepublic blog még Budapesten indult. Amikor Stockholmba költöztünk, akkor döntöttem úgy, hogy a Svédországgal kapcsolatos dolgokat érdemes külön vezetni itt a „bezzeg a svédek” nevű blogon – mondta bandirepublicForrás: Thinkstock

Sok szerencsét kívánok Varga Mihálynak a svéd minta megvalósításához, de ahhoz szerintem egy olyan 70-80 év kellene”  – írta. 

Varga Mihály szerint a magyar adóhivatal munkatársainak el kellene érniük, hogy az adózók bizalommal forduljanak  az adóhatósághoz, ahol hathatós segítséget kapnak, és ahol egy-egy ügy intézése kiszámítható ideig tart. Egyébként a NAV a magyar közigazgatásban a legtöbb ügyfelet fogadó szervezet. 

Szlalom és design 

Ha valaki Svédországban él életvitelszerűen, annak a svéd adóhivatalban kell személyi számot kérnie. Az IKEA-designos ügyfélirodában az információs pult előtt sorszámért sorban álló népek közt hivatali alkalmazottak szlalomoznak, vállukon egy szalaggal, amelyre az van írva, hogy: 

Segíthetek?” 

És segítenek – mondta bandirepublic. Nem kellett végigállnom a négyfős sort, mert a nő odajött, megkérdezte, mi járatban? Kiszedett a sorból, és a kezembe nyomta a kitöltendő nyomtatványt, majd kérte, hogy szóljak, ha kész. Így is tettem, mire ő a kezében szorongatott telefonszerű cuccon bepötyögte, hogy nekem mi kell, és a közeli gép kiköpte a sorszámot. 

A svédek nem bonyolítják túl az adó-, lakcím- és tb-kártyákatForrás: Origo

A svédeknél a személyi szám egyszerre adó- és tajszám is – mondta az Origónak bandirepublic. Nem kellett háromféle hivatalba rohannom, és nem ment a vérnyomásom a normális fölé. Bandirepublic szerint 

a magyar adórendszerrel a legfőbb probléma maga a rendszer. A jogszabályok és azok totális átláthatatlansága. Semmi semmivel nincs összekötve, például minek külön adóazonosító jel? És erről miért kell egy külön igazolványt is kiállítani, amit be kell mutatnom, ha bármit intézek? – tette fel a kérdést. 

Bandirepublic szerint a magyar NAV-ügyintézők vért izzadnak, hogy kedvesek maradhassanak az ügyféllel, hiszen ők maguk is frusztráltak a rendszer miatt.” 

Meglepően kevés a panasz

2014-ben 1181 panasz, 2015-ben 1158 panasz érkezett az adóhatóságra. 2014-ben és 2015-ben is a panaszok 75 százalékát megalapozatlannak nyilvánította a hatóság. A megalapozott panaszoknál a hibát a NAV korrigálta is – közölte az adóhatóság. 

Évente alig több mint 1100 panasz érkezik az adóhivatalbaFotó: Bielik István - Origo

Az adóhatóságra szóban és írásban is lehet panaszkodni. Levélben, neten, faxon vagy személyesen is lehet bejelentést tenni. 

A NAV adatai szerint 2014-ben és 2015-ben a legtöbbet az adóügyi területre panaszkodtak. A panaszok 7 százaléka az adóbevallással kapcsolatos volt, az illeték miatt 9 százalék, a fizetési könnyítések miatt 4 százalék emelt szót, az ügyfélszolgálattal pedig csak 5 százalék volt elégedetlen. A leggyakoribb panasz az volt, hogy az adózók nem voltak elégedettek a kapott tájékoztatással,  úgy érezték, hogy az ügyfélszolgálati munkatárs nem volt kellően udvarias, illetve a telefonos ügyintézésnél sokat kellett várakozniuk, vagy nem vették fel a telefont. 

A panaszok túlnyomó többsége mögött valós érdeksérelem nem volt – írta a Nemzeti Adó- és Vámhivatal. A panaszok hátterében sok esetben az állt, hogy az adózók nem voltak tisztában a hatályos jogszabályi rendelkezésekkel, az egyes adózói kötelezettségekkel, illetve az eljárások menetével. 

Annyiban azért bandirepublic is a NAV védelmére kelt, hogy egy hónapja volt dolga a magyar adóhatósággal is, és beszélt egy magyar ügyintézővel, aki segítőkész volt, és végül mindent sikerült megoldania. 

Adják vissza a pénzt

A NAV szerint az adózók gyakran az általuk jogtalannak vélt késedelmipótlék-tartozást sérelmezték, arra hivatkozva, hogy a tartozásukat már korábban megfizették. De itt jön egy csavar. Az adózók a NAV szerint figyelmen kívül hagyták azt, hogy a késedelmesen megfizetett tőketartozás után a NAV jogszerűen számít fel késedelmi pótlékot is – írta példaként a NAV. 

Vadász Iván szerint a hozzá nem értés akadályozza a legjobban a NAV-ügyintézéstForrás: MTI/Szigetváry Zsolt

Az adózók többsége minél hamarabb szeretné visszakapni az adó-visszatérítést is. A meg nem érkezett pénz miatt szintén sokan panaszkodtak – írta az adóhatóság. De a panaszok többsége alaptalan volt. A NAV részére nyitva álló kiutalási határidő a fő szabály szerint a bevallás beérkezésének napjától számított 30 nap, de ha egy bevallást javítani kell, úgy ez a határidő már az adóbevallás javításának napjától kezdődik. 

Nagy a hozzá nem értés 

Ha összehasonlítjuk a NAV-ot a többi hatósággal, az adóhatóság a legkevésbé rossz intézmény. De azért, ha bemegyünk egy hivatalba, akkor a sivárság és a kiégettség látszik az épületeken. Ültem én már úgy revizor előtt, hogy csak az ölembe tudtam a papírjaimat tenni, mert nem volt asztal – mondta Vadász Iván adószakértő. 

Az adóhivatal rákfenéje a revizorok hozzá nem értése. Ezt határozottan ki merem jelenteni. Az adózóknak azért rándul össze a gyomruk egy NAV-tól kapott levél után, mert nem értik az egész folyamatot, mert ha értenék, akkor nem úgy csalnának, ahogy csalnak, akkor másképp csalnának – mondta az adószakértő. 

Sok minden azért változott, de még mindig nincsenek kiképezve a revizorok arra, hogy hogyan kell az ügyfeleket kezelni, hogyan kell velük viselkedni, hogyan kell az adóellenőrzés során felmerült konfliktusokat megoldani. Nagyon erős a vállalkozásellenes attitűd az adóellenőrökben – tette hozzá a szakértő. 

Kicsi a revizorok képzelőereje

Vadász Iván példaként említette, hogy súlyos bűnként van felróva a kereskedőnek, ha nem látja azt az árut,amivel kereskedik. A mai világban Vadász szerint az internet segítségével kereskednek a kereskedők. Egy revizor viszont csak azt tudja elképzelni, hogy ő bemegy a közértbe, megveszi a kiló kenyeret, a melléhez szorítja, és hazaviszi. 

Az már körhintacsalásnak számít, amikor az első kereskedőtől a hatodik kereskedőhöz megy az áru és a 2-es, 3-as, 4-es, 5-ös kereskedő nem is látja a terméket, ez már bűncselekmény a NAV szerint – mondta Vadász Iván. 

A jó intézménytől még messze van az magyar adóhivatal, és  a magyar vállalkozások versenyképességét sem szolgálja. 

Rettegnek áfát visszaigényelni

Vadász Iván szerint a kormányok tehetnek arról, hogy a 2000-es évek óta nagyon sok áfacsalás történt Magyarországon. Az áfa-visszaigénylési rendszert tönkretették, a magyar vállalkozók rettegnek áfát visszaigényelni. 

Egy magyar vállalkozónak akkor is be kell fizetnie az áfát, ha nem fizet a vevője. A lengyel vállalkozó viszont, ha 180 napon belül a vevője nem fizet, akkor az úgynevezett  rossz követelések áfáját visszakérheti a lengyel adóhatóságtól.  Az unióban 28 tagállamból 20-ban visszakérhető a rossz követelések áfája, Magyarország abba a körbe tartozik, ahol erre nincs mód. 

A kereskedők többsége nem is látja az árutForrás: AFP/Ben Stansall

Van egy olyan ügyfelem, akinek öt éve a kiutalási igényére azt sem válaszolja az adóhivatal, hogy nem jó, azt sem hogy jó, és arra a kérdésre sem válaszol a NAV, hogy mikor fogja a kiutalási igényt elbírálni. Most keresetet indítottunk az adóhatóság ellen, erre meghozták azt a határozatot, hogy nem utalják ki az áfát az ügyfelemnek – mondta Vadász Iván. 

Nagyon sok a probléma, és a gondok fő gyökere, hogy a hivatal nem vizsgálja magát, és más sem vizsgálja az intézményt, nem értékelik, és nem kutatják, hogy hogyan kellene, lehetne működni, mindemellett pedig nagyon nagy a hozzá nem értés – mondta az adószakértő. 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK