Rohan a világ, mi meg utána, és aki kimarad, az lemarad. Tudjuk. A Gazdagmamiként ismertté vált Vida Ági szerint viszont nem kell beszállni a mókuskerékbe, meg kell tanulni nem rohanni, és jól használni a kevés időt is. Nem egyszerű, ugyanakkor nem lehetetlen főállás vagy kisgyerek mellett se vállalkozást indítani, erről tartott előadást Vida Ági az Ecommerce Expón.
Ha csak egy-két óránk van arra, hogy a vállalkozással foglalkozzunk, akkor még fontosabb, hogy jól beosszuk azt a kevés időnket. „Sose kezdjük azzal a munkát, hogy e-mailekre válaszolunk.
Az operatív munkát inkább szórjuk szét napközben,
különben mire jöhetne a tényleges, kreatív és gondolkodást igénylő munka, addigra széthullik az agyunk” – tanácsolja a Gazdagmami. A nagy feladatokat amúgy is könnyen halogatja az ember, éppen ezért célszerű ezekkel kezdeni, amikor végre tényleg le tudunk ülni dolgozni. A vállalkozáson gondolkodni viszont bármikor lehet, a buszon, takarítás vagy főzés közben, vagy épp ha sorban állunk a boltban, vagy lökjük a gyereket a hintán.
Ha tudatosan szeretné kezelni az idejét, meg kell nézni, hogy miről tud lemondani. A melléktevékenységeket kell megvizsgálni, mint az internetezés, tévézés.
Sok nő úgy éli meg, hogy ha a vállalkozásával foglalkozik, akkor a családjától veszi el az időt.
De ez nem feltétlenül van így, hiszen mindenkinek szüksége van egy kis »énidőre«, ami jó dolog. Egy kis megérdemelt idő, amikor magával foglalkozhat” – monda a szakember.
Nagy dilemma a tervezés, például, hogy mikorra tervezzük, hogy otthagyjuk a főállásunkat. „Ilyenkor azt szokták mondani, ha majd annyit keresek, mint a fizetésem. Az igazság viszont az, hogy a vállalkozásban a fizetés többszörösét kell kitermelni ahhoz, hogy ugyanakkora összeget vehessen ki. Viszont érdemes határidőt kitűzni” – hangsúlyozta Vida Ági.
Hozzátette, a rövid távú tervezés ugyanilyen fontos, a napi feladatlisták helyett viszont inkább a heti bontást javasolja. Bármi közbejöhet, az egyik nap nyer, a másik veszít. Azt a technikát is sokan alkalmazzák eredményesen, hogy tematikus napokat iktatnak be, például a szerda a blogbejegyzés napja, vagy mindig a csütörtököt szánják az egész heti marketing elkészítésére.
Időt, energiát, ötletet, piacismeretet, olyasmit, amit más nem ad. Ha pénze nincs, ideje viszont van, az is igen hasznos tőke. Tapasztalatot szerezhet, videóval és blogbejegyzésekkel kommunikálhat a piaccal, ezáltal jobban megismerheti azt.
Egy ötlet is lehet jó befektetés.
Például egy prágai kis étterem azzal az ötlettel tűnt ki a többtucatnyi konkurencia közül, hogy mindig az ellenkezőjét adja, amit mások. Nyáron szombat esténként karácsonyi partikat tartanak, télen pedig nyáridéző, pálmafás, gumimedencés bulikat.
„Feltűnt, hogy sokan mennyire ellenzik a Valentin-napot, és ennek hangot adnak a közösségi oldalakon a kommentelők. Így jött az ötlet, hogy egy anti-Valentin-napi promót csinálunk, és a látogatók választhattak a kedvenc ünnepeik közül, és amelyikre kattintottak, ahhoz illő dizájn fogadta őket. A termék persze ugyanaz volt, de nagyon szerették a vevők. Versenyelőnyhöz juthatnak azok is, akik olyat csinálnak, amit a konkurencia nem.
Bejárta a világot, 10 évig közgazdászként dolgozott egy multinál, majd hét év babázás után saját vállalkozást indított a magát teljesen hétköznapinak valló Szatmári Katalin, a Whiskynet tulajdonosa. Elmondása szerint, amikor óvodáskorú lett a harmadik gyermeke is,
se kedve, se lehetősége nem volt, hogy visszamenjen a multik világába,
de nem akarta kizárólag a férje nyakába varrni a család megélhetését, így kilenc hónap ötletelés és előkészület után elindította webáruházát. De miért pont whiskyvel kezdett foglalkozni? „Skóciához érzelmi szálak fűznek, voltak iparági kapcsolataim és termékismeretem a korábbi munkámból, és egy piaci rést találtunk, hiszen korábban senki se foglalkozott Magyarországon minőségi whiskyk és párlatok széles választékával, valamint
nagyon praktikus és racionális ezt a terméket választani, mert a legrosszabb esetben csapunk egy nagy bulit, és megisszuk a készletet”
– indokolta döntését Szatmári Katalin. A webáruházat 2007-ben indították, egy évvel később már szakboltot nyitottak. A gyors ismertséghez az is hozzájárult, hogy egy nagy, országos gazdasági lap felfigyelt a honlapjukra,
a cikk megjelenése után pedig annyi megrendelést kaptak, hogy még a bébiszitter is whiskyt csomagolt.
Nem pusztán a munkájuk, de a szenvedélyük lett a vállalkozás, nagyon sok információt adtak az érdeklődőknek, a boltvezetőjük whiskygyűjtő és egykori törzsvásárlójuk. A cégvezető szerint az övé egy hétköznapi történet, és mindenkinek azt tanácsolja, hogy kezdje az üzletét pontos tervezéssel, ismerje és szeresse, amit csinál, gondolkozzon nagyban, lássa meg a lehetőséget a nehézségekben, és élvezze, amit csinál.
A Ma este színház! last minute webáruházat aligha kell valakinek bemutatni. Minden éjjel 85 ezer felhasználónak küldik ki aznapi ajánlatukat, havonta átlagosan 13 ezer jegyet adnak el, három évvel az indulásuk után pedig tavaly az Év Internetes Kereskedője díjat kapták. Limbacher Tivadar, az egyik alapító, ötletgazda és a cég vezetője elmondta, korábban sose vásárolt színházjegyet.
Szeretett ugyan színházba járni, de a jegyeket általában kapta valakitől. Az a kérdés vetődött fel benne, hogy vajon a fiatal felnőttek miért nem vesznek jegyet, ha egyébként szeretik a színházat? Ehhez az elképzeléshez társult, hogy gyerekkori barátjával régóta tervezték, hogy „majd egyszer csinálnak valamit”. Egy-egy üveg borral, fejenként három ötlettel és nagy elhatározással vágtak neki az estének: most kitalálják, mibe vágjanak bele. A hat ötlet egyike volt a Ma este színház! is.
Számunkra például meglepetés volt, hogy nyárra bezárnak a színházak, de addigra már felmondtunk a munkahelyünkön. Ilyen esetekben is jól jön a támasz”