Az üdítőgyártók kaszálnak az egészséges életmódon

Coca-Cola
Vágólapra másolva!
A Coca-Cola és a Pepsi is szembe kell nézzen azzal, hogy az amerikai fogyasztók újra visszafogták az üdítőital-fogyasztásukat 2015-ben. Mindez azonban nem is feltétlenül olyan tragikus a gyártóknak, ráadásul az egészségesebb termékeikre egyre nő a kereslet.
Vágólapra másolva!

Az Egyesült Államokban tavaly elfogyasztott összes üdítőital mennyisége 1,2 százalékkal csökkent, miután már 2014-ben is 0,9 százalékkal zsugorodott – idézi a Business Insider a Beverage Digest éves jelentését.

A Coca-Cola némileg jobban járt, mivel a termékeinél csak 1 százalékos volt a csökkenés, míg a Pespsinél 3,2 százalékos esést mértek. Az üdítőfogyasztás zsugorodása ráadásul

már évek óta tartó történet,

amire a gyártók úgy próbálnak válaszolni, hogy a kemény munka mellett igyekeznek meggyőzni a külvilágot, hogy ez a csökkenés valójában nem is olyan nagy ügy.

Nézőpontváltás

Meglátásuk szerint egyszerűen arról van szó ugyanis, hogy amennyiben nem gallonokban, hanem a különböző csomagolási formákban történik az elszámolás, akkor az egész kérdés megváltozik. Ezt hangsúlyozta például Sandy Douglas, a Coca-Cola észak-amerikai elnöke is novemberben egy Morgan Stanley konferencián.

Ez az érvelés pedig nem is alaptalan. Az amerikaiak ugyanis valóban kevesebb üdítőt fogyasztanak, ha a puszta mennyiséget nézzük, miközben

az eladott üvegek és dobozok száma emelkedik.

Így az olyan cégek, mint a Coca-Cola több pénzt tud keresni a kisebb kiszerelésű termékek értékesítésén, mint a nagyobbakén.

Forrás: 123rf.com

Az egészben a legfurcsább tehát, hogy míg a vállalatok maguk is éltetik a narratívát, hogy az amerikaiak fogyasztói szokásai átalakultak, és kevesebb üdítőt isznak, valójában ez hasznos az üzletüknek a növekvő bevételen keresztül. Mindazonáltal ez nem jelenti azt, hogy a Coca-Cola vagy a Pepsi ne keresnének további megoldásokat a helyzetre. Mindkét cég igyekszik erőteljesen diverzifikálni a kínálatát, és

egyre jobban nyitnak az egészségesebb termékek felé,

amire a fogyasztók is pozitívan reagálnak.

Nyereség az új világban

Az elmozdulás sikerességét az is mutatja, hogy míg a kólamárkák eladási volumene csökkent, a szénsavmentes italok értékesítése bővült 2015-ben. A PepsiCo által forgalmazott Gatorade sportital például 6,1 százalékos növekedést tudott felmutatni, de az olyan vízmárkák, mint a Dasani, az Aquafina vagy a Poland Springs is 6,5 és 11,4 százalék közötti emelkedést produkáltak.

A Coca-Cola részvényének elmúlt egy éves teljesítménye (dollár) Forrás: Investing.com

A vállalati eredmények szintén azt tükrözik, hogy

a cégek egyáltalán nem teljesítenek tragikusan.

A világ legnagyobb üdítőgyártójának számító Coca-Cola a tavalyi negyedik negyedévben például 38 centes részvényenkénti tisztított nyereséget ért el, miközben a Bloomberg elemzői konszenzusa 37 cent volt. Eközben a működési bevétel éves alapon 8 százalékkal 10 milliárd dollárra csökkent, de ez elsősorban a devizahatásoknak volt betudható, és még így is felülmúlta az elemzők által várt 9,89 milliárd dollárt.

Ezzel párhuzamosan a Pepsi egy részvényre eső profitja 1,17 dollárra emelkedett a negyedik negyedévben az egy évvel korábbi 87 centről. A cég forgalma azonban 7 százalékkal 18,59 milliárd dollárra csökkent, jóllehet ezzel felülmúlta az elemzők által várt 18,51 milliárdot.