Önműködő kamionok szelték át Európát

áruszállítás, kamion, truck
A truck passes under an "ecotax" control portal on November 4, 2013 in Plelan-le-Grand, western France, on the motorway between Lorient and Rennes. The ecotax, aimed at encouraging environmentally friendly commercial transport, imposes new levies on French and foreign vehicles transporting commercial goods weighing over 3.5 tonnes, but its implementation has repeatedly been put off. AFP PHOTO / DAMIEN MEYER / AFP / DAMIEN MEYER
Vágólapra másolva!
Több ezer kilométer megtétele után, több országból kiindulva, számos gyártó 12 kamionja biztonságban megérkezett szerdán a hollandiai Rotterdamba. Az esemény azért különleges, mert a kamionok többségét nem sofőr vezette.
Vágólapra másolva!

Több gyártó, köztük a Volvo és a Daimler is részt vett a European Truck Platooning Challenge (Európai Kamionos Csapatverseny) nevű, a holland kormány által szervezett versenyen. Hollandia a 2016-os soros elnöksége keretében hirdette meg az eseményt, ahol saját önműködő járműveikkel nevezhettek be az autógyárak. A Quartz szerint, bár nagyobb figyelmet kapnak az önműködő személyautók, például a Google és a Ford fejlesztései, a befektetők nem ezekben látják a legnagyobb potenciált, hanem a technológia szállítószektorban (kamionok, teherautók) és a mezőgazdaságban (traktorok) történő alkalmazásában.

A verseny hajrájáról több mint egyórás videót készítettek a szervezők.

A kamionos szállítás kapcsán a legnagyobb potenciált a platooning (magyarul kb. „szakaszozás”) nevű technológiában látják. Ennek lényege, hogy a járműveket wifin kapcsolják össze, és

a beépített irányítórendszer segítségével karavánt alkotva,

egymást szorosan követve közlekednek.

Az eddigi kísérletek arra mutatnak, hogy a módszerrel több szempontból is hatékonyabbá tehető a szállítás. Az így közlekedő kamionok 15 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyasztottak, mint azok, amelyeket sofőrök vezettek, és sokkal jobban tartották az egymás közti követési távolságot. A TNO holland kutatóintézet szerint ráadásul baleseteket is kisebb eséllyel okoznak az önvezető kamionok, mivel kizárják az emberi hiba lehetőségét.

Kétélű fegyver

Hasonló eredményre jutott az önműködő személyautókkal kapcsolatban a Leedsi Egyetem kutatócsoportja. Tanulmányuk szerint a vezető nélküli autók elterjedése csökkentheti a balesetek számát, az üzemanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást. A járművek egymás közötti kommunikációjának köszönhetően gyorsulhat a forgalom, emiatt

csökkenhet a légkört igencsak megterhelő dugók száma.

Lexus RX450h Google önvezető autó Forrás: Google

Hosszú távon azonban szerintük visszájára is fordulhat a folyamat. Ennek oka, hogy a technológia miatt az autósoknak is lehetőségük nyílik olyasmikre, amikre eddig csak a tömegközlekedésben volt: olvasni, munkát végezni, aludni, videokonferencián részt venni vagy telefonálni. Ez az eddiginél vonzóbbá teheti az autózást, emiatt növekedhet a gépjárműforgalom, ami

lenullázná az említett pozitív környezeti hatásokat.

Jövőre élesben menne

A holland kormány által szervezett verseny nem titkolt célja az önműködő autókra vonatkozó fejlesztések bátorítása. Emiatt a versenyre nemcsak a nagy autógyártók, de közlekedésmérnökök, fogyasztási cikkeket gyártó cégek képviselői (köztük az Unilever és a DHL), kutatóintézetek tagjai is meghívót kaptak. „A hálózatba már hatalmas energiát fektettünk, most az a terv, hogy a való életben is kipróbáljuk a technológiát.

– mondta Dirk-Jan de Bruijn, a European Truck Platooning Challenge programigazgatója. A terv szerint az Unilever jövőre kísérleti jelleggel indítana egy olyan rendszert, ahol önműködő kamionok veszik fel az árukat Rotterdam kikötőjében, ahonnan továbbszállítják Európa más országaiba.

A tervet azonban jogi problémák akadályozhatják: az áruszállítás még az EU országai között is gyakran jár papírmunkával, amihez pedig muszáj legalább egy emberi sofőrt alkalmazni konvojonként, bár az sem biztos, hogy a többi, sofőr nélküli önműködő kamiont átengednék a határokon, autópályakapukon. A mostani versenyen például

az összes kamionban sofőrnek is kellett ülnie,

bár a járműveket a fedélzeti számítógép irányította.

Dirk-Jan de Bruijn ezzel kapcsolatban elmondta: szeretné elérni, hogy az érintett cégek közös tervet készítsenek a következő öt évre. A jogi problémák mellett itt olyan technológiai kérdésekre is válaszolni kell, hogy például különböző gyártók kamionjai tudnak-e majd egy karavánként működni, kompatibilisek lesznek-e egymással.

Sofőrök várakoznak egy vesztegelő kamionoszlop mellett az egyik bolgár-görög határátkelőnél: az automatizálással gyorsulhat a kamionforgalom Forrás: AFP/Dimitar Dilkoff

Földön, levegőben

Nem az önműködő teherautó az egyetlen olyan fejlesztés, ami forradalmasíthatja a szállítást. Több cég például nagy jövőt lát a szállító drónok használatában. Az Amazon például már 2013-ban bejelentette, hogy

futárok helyett saját fejlesztésű drónokkal szállítaná ki a megrendelt árukat,

tavaly pedig videón mutatták be, ahogy az eszköz kézbesíti a vásárlónak az aznap rendelt edzőcipőt. A Wal-Mart amerikai áruházlánc szintén nagy jövőt lát a szállító drónokban, amelyeket első körben a belső áruszállításra, a disztribúciós központok, a raktárak és az ügyfélközpontok közötti szállításra használnának.

Ennek a technológiának a terjedését azonban egyelőre még az önműködő autóknál is jobban gátolják a jogszabályok. A drónok jogállása sok országban tisztázatlan, általában légi járműnek számítanak, vagyis a felszálláshoz külön engedélyt kell kérniük.