A fiatalok könnyebben kapnak alkoholt

2016.04.12. 11:16

A fogyasztóvédelem próbavásárlásai alapján a boltokban és a szórakozóhelyeken az esetek 37 százalékában kiszolgálnak alkohollal és dohánytermékkel 18 éven aluliakat. Az egy évvel korábbi vizsgálathoz képest alkohollal két százalékkal többször szolgáltak ki fiatalokat.

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) vizsgálata során a próbavásárlások 37 százalékánál tapasztaltak jogszabálysértést, 1046-ból 392 esetben kiszolgáltak 18 év alattiakat alkoholtartalmú itallal, illetve dohánytermékkel.

Fiatalkorúak közreműködésével 

A fogyasztóvédelmi hatóság tájékoztatása szerint fiatalkorúak közreműködésével kereskedelmi egységekben, rendezvényeken, fesztiválokon, vendéglátóipari egységekben, zenés-táncos szórakozóhelyeken végeztek próbavásárlásokat a kormányhivatalok munkatársai.

Rosszabb az arány, mint korábban 

Alkoholtartalmú ital vásárlásakor a fiatalok 43 százaléka az életkorát tudakoló kérdés nélkül megkapta a kért terméket, a dohánytermékek vásárlásánál 26 százalékos volt az arány. A mindkét terméket kérők csoportjában az esetek 40 százalékában kapták meg mind a két értékesítési tilalom alá eső terméket a fiatalok. A 2015-ben végzett ellenőrzésekhez képest 2 százalékponttal többször szolgáltak ki fiatalkorúakat alkoholtartalmú itallal, a dohánytermékek kiszolgálásának mutatója nem változott.

Figyelmetlenség 

A feltárt jogsértések hátterében többnyire emberi mulasztás, figyelmetlenség állt. Az alkalmazottak sok esetben nem néznek a vásárlóra, csak automatikusan lehúzzák a termékek kódjait, illetve nem nézik meg kellő gondossággal a vásárló életkorát az igazolványban.

Az alkalmazott sokszor fel sem néz, úgy adja ki az alkoholt vagy a dohányárutForrás: MTI/EPA/Filip Singer

Reklámokat is vizsgáltak 

Vizsgálta a fogyasztóvédelmi hatóság a gyermek- és fiatalkorúakat célzó reklámokat is, az 1055 ellenőrzött hirdetés közül 23 minősült jogsértőnek. Így a reklámozással kapcsolatos jogsértési gyakoriság 2 százalékos, ami jelentős csökkenés a 2014-ben tapasztalt 17 százalékhoz képest - közölte az NFH.

A próbavásárlások lefolytatása és a reklámok ellenőrzése során észlelt jogsértések miatt a kormányhivatalok 400 érdemi döntést hoztak, a kiszabott fogyasztóvédelmi bírság összege meghaladta a 49 millió forintot.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK