A fiatalok könnyebben kapnak alkoholt

alkohol alkoholmérgezés férfi HASZNÁLATI TÁRGY kocsma pohár SZEMÉLY TÁRGY Prága, 2012. szeptember 12.
Olcsó szeszes italt tartalmazó poharat fog egy férfi egy prágai kocsmában 2012. szeptember 12-én. Metilalkohollal készített vodka és borókapálinka okozot
Prága, 2012. szeptember 12. Olcsó szeszes italt tartalmazó poharat fog egy férfi egy prágai kocsmában 2012. szeptember 12-én. Metilalkohollal készített vodka és borókapálinka okozott mérgezést Csehországban, ahol a halálos áldozatok száma tizenötre emelkedett, kórházakban pedig több tucat embert kezelnek mérgezéssel, közülük mintegy húsznak válságos az állapota. (MTI/EPA/Filip Singer)
Vágólapra másolva!
A fogyasztóvédelem próbavásárlásai alapján a boltokban és a szórakozóhelyeken az esetek 37 százalékában kiszolgálnak alkohollal és dohánytermékkel 18 éven aluliakat. Az egy évvel korábbi vizsgálathoz képest alkohollal két százalékkal többször szolgáltak ki fiatalokat.
Vágólapra másolva!

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) vizsgálata során a próbavásárlások 37 százalékánál tapasztaltak jogszabálysértést,

1046-ból 392 esetben kiszolgáltak 18 év alattiakat alkoholtartalmú itallal, illetve dohánytermékkel.

Fiatalkorúak közreműködésével

A fogyasztóvédelmi hatóság tájékoztatása szerint fiatalkorúak közreműködésével kereskedelmi egységekben, rendezvényeken, fesztiválokon, vendéglátóipari egységekben, zenés-táncos szórakozóhelyeken végeztek próbavásárlásokat a kormányhivatalok munkatársai.

Rosszabb az arány, mint korábban

Alkoholtartalmú ital vásárlásakor a fiatalok 43 százaléka az életkorát tudakoló kérdés nélkül megkapta a kért terméket, a dohánytermékek vásárlásánál 26 százalékos volt az arány. A mindkét terméket kérők csoportjában az esetek 40 százalékában kapták meg mind a két értékesítési tilalom alá eső terméket a fiatalok.

A 2015-ben végzett ellenőrzésekhez képest 2 százalékponttal többször szolgáltak ki fiatalkorúakat alkoholtartalmú itallal,

a dohánytermékek kiszolgálásának mutatója nem változott.

Figyelmetlenség

A feltárt jogsértések hátterében többnyire emberi mulasztás, figyelmetlenség állt.

Az alkalmazottak sok esetben nem néznek a vásárlóra,

csak automatikusan lehúzzák a termékek kódjait, illetve nem nézik meg kellő gondossággal a vásárló életkorát az igazolványban.

Az alkalmazott sokszor fel sem néz, úgy adja ki az alkoholt vagy a dohányárut Forrás: MTI/EPA/Filip Singer

Reklámokat is vizsgáltak

Vizsgálta a fogyasztóvédelmi hatóság a gyermek- és fiatalkorúakat célzó reklámokat is, az 1055 ellenőrzött hirdetés közül 23 minősült jogsértőnek. Így a reklámozással kapcsolatos jogsértési gyakoriság 2 százalékos, ami jelentős csökkenés a 2014-ben tapasztalt 17 százalékhoz képest - közölte az NFH.

A próbavásárlások lefolytatása és a reklámok ellenőrzése során észlelt jogsértések miatt a kormányhivatalok 400 érdemi döntést hoztak, a kiszabott fogyasztóvédelmi bírság összege meghaladta a 49 millió forintot.