Megszavazták az 567 forintos osztalékot a Molnál

mol benzinkút töltőállomás
Salgótarján, 2011. április 6. A MOL Nyrt. alkalmazottja cseréli az üzemanyag ártábláját egy salgótarjáni benzinkútnál. Történelmi csúcsra emelkedett a benzinár, bruttó 5 forinttal emelte a 95-ös benzin nagykereskedelmi árát a Mol Nyrt. MTI Fotó: Komka Péter
Vágólapra másolva!
Megszavazta 55 milliárd forint osztalék kifizetését a tavalyi eredmény után a Mol Nyrt. éves rendes közgyűlése csütörtökön. Az osztalék részvényenként elérheti az 567 forintot.
Vágólapra másolva!

Az igazgatóság javaslata alapján a közgyűlés elfogadta a Mol-csoport nemzetközi számviteli elvek (IFRS) alapján készített konszolidált éves beszámolóját és az erre vonatkozó könyvvizsgálói jelentést 3928 milliárd forint mérlegfőösszeggel és 256,5 milliárd forint anyavállalati részvényesekre jutó veszteséggel.

70 százalékot esett az olajár

Molnár József vezérigazgató az éves beszámolót ismertetve elmondta, hogy 2015 extrém kihívásokkal teli év volt, az olajár több mint 70 százalékot esett a 2014-es nyári csúcshoz képest, több mint tízéves mélypontot elérve. Ezzel párhuzamosan a feldolgozás-kereskedelem (downstream) szegmensben a finomítói és petrolkémiai árrések jelentősen emelkedtek. A magasabb árrés részben az erős kereslet eredménye,

a Mol számára releváns 10 országban összesen 5 százalékkal nőtt a motorikus üzemanyag iránti kereslet.

A Mol csoport tavaly 692 milliárd forint újrabeszerzési árakkal becsült "tiszta" EBITDA-t (kamat- és adófizetés, illetve értékvesztés előtti eredményt) ért el, amely 36 százalékos növekedés forint alapon az előző évhez képest.

Új és régi tisztségviselők

A testület újraválasztotta dr. Világi Oszkárt, az igazgatóság tagját és Mosonyi Györgyöt, a felügyelő bizottság tagját. Emellett a felügyelő bizottság tagjává, és az Audit Bizottság póttagjává választották Ivan Miklošt, valamint az audit bizottság tagja lett dr. Szivek Norbert.

Ivan Mikloš korábbi szlovák miniszterelnök-helyettes, a Szlovák Köztársaság korábbi pénzügyminisztere. 2002-2006 között helyettes gazdasági miniszter, korábban privatizációs miniszter is volt. Ivan Mikloš a gazdasági reformok egyik vezető alakja volt Szlovákiában. Jelentősen hozzájárult a Szlovák Köztársaság belépéséhez az OECD-be, átfogó és hatékony adóreformot indított útjára, továbbá irányította a szlovák kormány gazdasági szerkezetátalakítási és pénzügyi konszolidációs programját.

Új mezőkre van szükség

Változatos és kiszámíthatatlan év volt a tavalyi, az olajár mélyzuhanása ellenére is erősebb, hatékonyabb és versenyképesebb lett a Mol-csoport - értékelte a múlt év teljesítményét Hernádi Zsolt, a Mol Nyrt. olajipari vállalat elnök-vezérigazgatója.

Kifejtette: 2015-ben a Mol is szembesült az iparág nehézségeivel, a kihívásokra azonban új stratégiával reagált, sikeresen vette az akadályokat. Hangsúlyozta: senki nem tudja megmondani egyelőre, hogy rövid távon miként változik az olajár, de a kereslet-kínálati görbék alapján 2018-ra újabb mezőkre és forrásokra lesz szükség, ehhez pedig

a következő öt évben emelkednie kell az olaj árának.

Ugyanakkor jelenleg a Mol számára az a legfontosabb, hogy az upstream még 35 dolláros olajár mellett is fenntartsa önfinanszírozó képességét - mondta.

Hernádi Zsolt, a Mol Magyarország elnök-vezérigazgatója azt mondta, a Mol is szembesült az iparági nehézségekkel Forrás: MTI/Kovács Tamás

Középtávon az olajár emelkedésére számít a Mol, ugyanakkor a világ klasszikus energiamodelljének transzformációja sokkal gyorsabb lesz, mint amire számítani lehetett - jegyezte meg az elnök-vezérigazgató. Mint mondta, egyre inkább számolni kell az alternatív technológiákkal, amelyek naponta még csak néhány 10 ezer hordónyi olaj kiesést jelentenek a napi 90 millió hordónyi olajfogyasztáshoz képest, azonban trendforduló van.

Kifejtette, a világgazdasági növekedés jelentősen lassul, alig haladja meg a 3 százalékot. Mindenki azt hitte, hogy a fosszilis energiahordozókba további befektetésekre lesz szükség, mert gyakorlatilag képtelen az iparág Kína növekvő igényeit kielégíteni - tette hozzá, ám úgy vélte, Kína valószínűleg nem tudja tartani növekedési ütemét és szerkezetét.

Ugyanakkor szerinte korai lenne temetni az olajipart,

rövid távon a szénhidrogén lesz a meghatározó energiaforrás. Csak Magyarországon és Szlovákiában mintegy 8 százalékkal nőtt a dízelfogyasztás, ami jóval meghaladta a válság előtti szintet, és emelkedett a benzinfogyasztás is.