Akiben egy csillogó szemű 18 éves ifjú titán képe ugrik be a startup szó hallatán, az téved, ugyanis többségében a negyvenes éveikben járó, több évtizedes tapasztalattal rendelkező szakemberek az igazán nyerő startupperek.

Ennek a magyarázata nem is olyan bonyolult: a szakterületén létező legnagyobb problémákat a tapasztaltak látják igazán, így ők tudnak rá valós megoldásokat kínálni. A Baconsult kétszemélyes csapata, Balogh Péter, az IGO fejlesztője, az NNG társalapítója, és Mázi Mária a több mint száz startupból választott ki 10 olyat, amelyeknek nagy jövőt jósolnak és mögéjük álltak.

A Baconsult kétszemélyes csapata, Mázi Mária és Balogh PéterForrás: Baconsult

A kiválasztottakat okospénzzel segítik, ami alatt elsősorban saját sikeres cégépítői tapasztalataikból fakadó gyakorlatias szakmai tanácsadást értenek, és csak másodsorban tényleges tőkebefektetés. Utóbbinál fontos kiemelni, hogy csak is a saját pénzüket fektetik be. Az együttműködésnek szintén fontos eleme, hogy nem hoznak döntést a vezetők helyett, csak igyekeznek őket a megfelelő útra terelni.

„Ma 100 induló startupból 70 kipukkan az első évben, öt év után pedig legfeljebb 5-10 marad talpon. Mi már megtapasztaltuk, hogy milyen nehéz felállni az első maflás után. Többek között ezt a tudást szeretnénk átadni a hazai startupoknak. Magyarországon még él az a szemlélet, miszerint a startupperek elsősorban csak fiatal, egyetemista srácok lehetnek. Azok a cégek, akikkel mi kapcsolatba kerültünk bizonyítják, hogy ez nem csak a nemzetközi piacon nem állja meg a helyét, de a magyar piacon is egyre színesebb a startup vállalkozók közössége" – vallja Balogh Péter.

Nagytőkés szerepében
A nagytőkések szerepébe ültették a résztvevőket a Baconsult sajtóreggelijén, azt üzenve, hogy: nem akarjuk elmagyarázni, miért ezt az öt céget választottuk a több mint száz közül, hallgassák meg az 5 perces pitcheket, és megértik. A felszólalások mellé értékelő lapot is osztottak, ahol a céget az alábbi szempontrendszer szerint lehetett értékelni:
- célpiac, jól meghatározott az ügyfélkör,
- probléma, vagy igény, amit a termék megválaszol
- a megoldás jobb, gyorsabb, olcsóbb, egyszerűbb, átfogóbb, vagy hatékonyabb
- a csapat iparági tapasztalata, készsége, szaktudása, kapcsolatrendszere
- lendület: első prototípus, piaci létjogosultság, növekedés, értékesítés
- verseny: közvetlen versenytársak, helyettesítő termékek, szabadalmak, partnerségek, befektetők
- üzlet: elérhető az üzleti modell? Életszerű értékesítési ciklus? Rendszeres bevétel?
- prezentáció: érthető, meggyőző, izgalmas, hozzáértő
- kémia: mennyire szimpatikus és rokonszenves
alapján. Az igazi befektetők is pontosan ilyen szempontokat mérlegelnek, amikor vagyonukról döntenek, és arról, hogy odaálljanak-e egy kezdeményezés mellé. A program végén a leadott értékelések alapján kihirdették a Sajtó kedvence címet.

A Baconsult ott áll többek között a meseolvasást forradalmasító BOOKR Kids mellett, amely az első tabletre és mobilra letölthető, kifejezetten gyerekek számára alkotott mesekönyvtár applikációt fejlesztette ki. Az alkalmazás lényege, hogy interaktív mesekönyvekkel segíti az olvasástanulásban a kicsiket.

Támogatják a céges hálózatkutatást és automatizált HR-mentoringot meghonosító CX-Ray-t, amelyről Hári Péter, a cég ügyvezetője nyilatkozott: „világszerte a munkavállalók 40 százaléka küzd a kiégés ellen. Mi egy olyan szoftvert hoztunk létre, amely többek között abban segíti a HR-eseket és a vezetőket, hogy optimalizálhassák a szervezetben rejlő erőforrásokat".

A Logiscool és az Indivizio képviselői Mázi Mária és Balogh Péter társaságábanForrás: Baconsult

A HR-gamifikációt és céges oktató játékokat fejlesztő Games for Business-ben és a HR-toborzást megújító Indivizioban is meglátták a lehetőséget. Előbbi célja egy olyan hatékony vállalati tanulási rendszer megteremtése, melyben a tanulás nem feladat, hanem folyamatos játék, a napi rutin része. Utóbbi pedig elsősorban a HR-szakemberek válláról vesz le hatalmas terhet azzal, hogy olyan videóinterjúkon alapuló kiválasztási rendszert fejlesztett ki, amely minimalizálja az adminisztrációt és megkönnyíti a döntést.

Szárnyai alá vette továbbá a Logiscool-t is, mely új, kreatív módszerekkel tanítja a gyerekeket programozásra és a digitális írástudás elsajátítására. Az oktatás mellett kifejlesztettek egy saját programozás oktatási platformot is, ami ezen a területen egyedi és hiánypótló. Ez a startup nyerte a Sajtó kedvence címet.

„Baconsultként mi az ő sikereikért dolgozunk. Az a célunk, hogy 10 éven belül 1 000 fős világcéggé nőhessék ki magukat. Azért esett rájuk a választásunk, mert náluk adott az a csapat, ami a sikerhez szükséges" – mondta Mázi Mária, a Baconsult társ-alapítója.