Aludjon végre egy jót!

2016.04.30. 07:00

Az ember nem számítógép, hogy egyszerűen elég legyen kikapcsolni a pihenéshez. Az alvás öt ciklusa elég komplexszé teszi ahhoz, hogy akár a tudományos pihenéstervezés se legyen túlzás.

Az első fázis könnyű, felszínes alvás, alig több az elbóbiskolásnál. A második alatt már lassul a légzés, a harmadikban még mélyebbre merülünk, ilyenkor már elkezdődik a regeneráció. A negyedikben mindez fokozódik, az ötödikben pedig eljutunk a gyors szemmozgással jellemzett REM fázisba.

Forrás: giphy.com

Ebben a videóban hét tanácsot kapunk ahhoz, hogyan hasznosítsuk az alvást a lehető legokosabban. Ahogy a vállalkozással járó stressz nem szorul magyarázatra, a túlpörgetett és kimerült szervezetnek adható segítség sem: a napi 7-8 óra nem önző, luxus- vagy gyerekes tempó, hanem valódi munkaeszköz. Az alvás éppen a döntéshozásért, a kreativitásért, a memóriáért és a reakcióidőért felelős terület természetes elixírje. Ha tehát jót akar magának,

  • lefekvés előtt 3 órával kerülje az alkoholt – mert bár elaludni talán könnyebb ittasan, az alvás minőségét rontja,
  • kapcsolja ki a kütyüket, inkább olvasson – különben túl hosszan éber marad,
  • írjon – mert a rendszeres naplózással megszabadul a szorongástól,
  • gondoskodjon az ideális körülményekről – azaz a hálószoba legyen jó hangulatú, sötét és csendes,
  • tornázzon vagy fusson – mert ezzel a relaxációt segíti,
  • kerülje a cukros ételeket és italokat – igen, például minden szénsavas üdítőt,
  • és ha teheti, ébredjen természetes fényre.

A kávé is jobban esik így.

És amit kerüljünk

Van három káros vállalkozói szokás, amely súlyosan nehezítheti az alvásra hangolódást.

Sokan azt hiszik, ha hétvégén a lovak közé dobják a gyeplőt, bepótolják azt, amit hét közben elvitt a stressz és a túlóra. Az alvásidőt ezzel szemben a rendszeresség optimalizálja. Sokkal jobban jár, ha kijelöl egy időpontot, azt legalább körülbelül tartja, de ragaszkodik hozzá.

Forrás: Thinkstock

Az ágy alvásra – és persze szexre – való, az agy viszont szereti az asszociációkat. Ha közvetlenül elalvás előtt még e-maileket olvasunk, gyorsan arra kondicionáljuk magunkat, hogy lefekvés után még egy darabig ébren maradjunk.

Azzal is késleltetjük a pihenést, ha nem kapcsoljuk ki a munkaüzemmódot. Nagyon jólesik és nagyon hasznos ilyenkor a meleg fürdő, a testhőmérséklet emelkedése önmagában megkönnyíti az elalvást. Ez persze nem teszi semmissé azt a szabályt, hogy a hálószobának tanácsos egy kicsit hűvösebbnek lennie a lakás többi részénél.