A Google nem fog kétségbeesni a magyar Google-adótól

2016.05.06. 06:02

Szankciókkal sújtaná a kormány azokat a cégeket, amelyek nem fizetik a reklámadót, a tervezetet Google-adóként emlegetik. Magyarországon a Google írországi leányvállalata tesz közzé reklámokat, a magyar adóhatóság legfeljebb nemzetközi jogsegély keretében hajthat be bármit is. Az ír Google jelenleg nem fizeti a reklámadót, pedig kellene, eléggé valószínű, hogy a jövőben majd a reklámadót és a bírságokat sem fogja fizetni.

A 2017-es adócsomagban a kormány adott egy pofont a reklámadónak, és elnevezte Google-adónak. A pofon úgy néz ki, hogy az adóhatóság 2017-től milliárdos szankciókkal sújthatja azokat a cégeket, amelyek nem fizetik a reklámadót. A Google (a többi online multival, például a Facebookkal együtt) jelenleg nem fizeti az adót.

Az ír Google szállítja a reklámokat

A Google-nak azért kellene Magyarországon reklámadót fizetnie, mert reklámokat tesz közzé magyar honlapokon. A probléma az, hogy a reklámok közzétevője nem a Google magyar, hanem az ír leányvállalata. Az ír Google a Magyarországról származó reklámbevételei után Írországban adózik, és érthető (még ha erkölcsileg megkérdőjelezhető) okokból nem töri magát, hogy fizesse Magyarországon a reklámadót.

Határokon kell átnyúlni

Az ír Google nem magyar cég, vagyis nem tartozik a NAV fennhatósága alá. Éppen ezért, ahogy a NAV a reklámadót sem tudja behajtani a Google-ön, a reklámadó nem fizetése miatti bírságokat sem lesz képes. Legalábbis nem egyszerűen: nemzetközi jogsegély keretében az adóhatóság megpróbálhatja behajtani az ír cégen a Magyarországon keletkezett adókötelezettségét (az esetleges bírságokkal együtt).

Magyarországon a Google írországi leányvállalata tesz közzé hirdetéseketForrás: AFP/Justin Sullivan

A NAV-nál gyűlnek az adatok

A reklámadó hatályos állapota szerint azoknak a cégeknek, amelyek reklámokat tesznek közzé, nyilatkozniuk kell a reklám megrendelője felé, hogy befizetik a reklámadót. A törvény eggyel korábbi verziója szerint, ha a megrendelő nem kapott ilyen nyilatkozatot, akkor neki kellett megfizetni az adót. A hatályos változat szerint ezt elkerülheti, ha lejelenti a NAV-nak, hogy X összegért reklámot rendelt Y cégtől, de nem kapott nyilatkozatot.

Vagyis pillanatnyilag az a helyzet, hogy a Google (és más cégek) által közzétett reklámok után senki sem fizeti a reklámadót, viszont a NAV-nál szépen gyűlnek az adatok arról, hogy ezek a cégek mennyi adóval tartoznak. Az adatok alapján már meg lehet próbálni az Írországban vagy máshol bejegyzett cégektől behajtani az adót.

Hogyan reklámoz a Google?
A Google az AdWords-AdSense rendszerén keresztül tesz közzé reklámokat. Ha valaki a Google-ön keresztül akar hirdetni, akkor az AdWords szolgáltatás keretében megbízza, hogy helyezze el a hirdetését bizonyos felületeken, ezért a Google-nak pénzt fizet.

A Google az AdSense keretében honlaptulajdonosoktól felületet bérel, ahol a hirdetéseket közzéteszi. A tulajdonosoknak ezért pénzt fizet. Mivel a Google a használt felületeket kibérelte, ő számít a hirdetések közzétevőjének, nem a honlaptulajdonos, ezért neki kellene reklámadót fizetnie.

Bírság és adómegállapítás

A 2017-es adócsomag szerint a NAV maximum egymilliárd forint bírságot szabhat ki azokra a cégekre, amelyek nem nyilatkoznak a reklámadó befizetéséről, illetve fel sem vetetik magukat a NAV nyilvántartásába mint reklámközzétevők. Ezenkívül a NAV automatikusan évente hárommilliárd forint befizetendő adót állapít meg azokra a vállalatokra, amelyek nem adnak be adóbevallást.

25 milliárdos piac a tét

Ez már elég tetemes summa, különösen ahhoz képest, hogy becslések szerint a magyar online reklámpiac értéke csak 50 milliárd forint fölött jár, aminek a fele (25 milliárd) van külföldi cégek kezében. Legalábbis ezt a számot mondta Deutsch Tamás, amikor még ő volt a Google-adó hangja, és erre a számra jutott az Interactive Advertising Bureau (nemzetközi interaktív reklámhivatal, amelynek magyar képviselője a Reklámszövetség tagozataként működik).

Deutsch Tamás azt mondta, amikor még ő vitte a Google-adót, hogy 25 milliárdos piac a tétForrás: MTI/Bruzák Noémi

Valószínűleg nem okoz álmatlan éjszakákat

Könnyen előfordulhat, hogy a Google-nál és a többi online multinál osztanak-szoroznak, és arra jutnak, hogy a tetemes szankciók ellenére is megéri nem befizetni a reklámadót. Különösen, hogy Magyarországnak a reklámadó és a bírság behajtását nemzetközi jogsegélyen keresztül kell kiharcolnia, ha ezek a cégek nem állnak önként kötélnek.

Mindent összevetve kicsi a valószínűsége annak, hogy a Google-nál és a többi online multinál bárkinek álmatlan éjszakákat okozzon a magyar Google-adó. Persze lehetséges, hogy a reklámközzétételekről a NAV-nál gyűlő adatok és a bevezetendő szankciók fényében az online multik, vagy legalábbis egy részük, önként beadják a derekukat.

Kérdeztük az NGM-et, mi alapján gondolják, hogy a szankciók hatására ezek a cégek változtatnak jelenlegi magatartásukon. Cikkünk megjelenéséig nem kaptunk választ.

Nem világos, a Google miért ijedne meg a szankcióktól; reklámadót is kellene fizetnie, mégsem tesziForrás: Picture-Alliance/AFP/Verwendung weltweit, usage worldwide/Frank May

A Google-t mindenhol el akarják kapni

Az online multik nemcsak a magyar, de szinte a világ összes kormányának fejtörést okoznak. Nem a reklámadó, hanem a társasági adó miatt. Ezek a cégek ugyanis jellemzően olyan országokban adózzák le a profitjukat (a más országokból származót is), ahol alacsony a társasági adó kulcsa, vagy ahol sikerül kedvező adómegállapodást kötniük. Az Európai Bizottság éppen olyan szabályozáson dolgozik, ami kötelezné a nagy multikat arra, hogy országonként nyilvánosságra hozzák, mekkora a bevételük, és mennyit adóznak.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK