Összesen több mint másfél millió terméket adtak el a Jófogáson és a Vaterán az idei év első negyedévében. A két cég statisztikái szerint átlagosan néhány másodpercenként elkel egy-egy árucikk a piactereiken. Online szinte bármi eladható, és ezt sokan a legmeghökkentőbb dolgokkal próbálják ki: az elmúlt hetekben Magyarországon kavicsot, az Egyesült Államokban levegőt próbáltak eladni. 

Az eNet adatai szerint az elmúlt öt évben majdnem megduplázódott az online kiskereskedelmi forgalom alakulása Magyarországon: 2014-ben 6000 webáruház működött, a forgalmuk elérte a 273 milliárd forintot. Hiába a több ezer oldal, a piacot valójában a két legnagyobb, a Jófogás és a Vatera mozgatja. 

Márciusban, havi 2,1 millió egyedi látogatóval, a harmadik leglátogatottabb magyar oldal volt a Jófogás.hu. „Ezzel a látogatottsággal még nagyobb híroldalakat is képesek voltunk megelőzni, amire azért vagyunk büszkék, mert – szemben a híroldalak fogyasztásával – az apróhirdetések böngészése nem feltétlenül tartozik a rendszeres tevékenységek közé” – mondta az Origónak Draskovits Tímea, a Jófogás kereskedelmi vezetője. 

Naponta százezrek keresgélnek

Átlagosan naponta 341 ezer egyedi látogatójuk van, akik átlagosan 15 percet töltenek az oldalon, és ez idő alatt 30 oldalt töltenek le. 

Egyre többen vásárolnak az internetenForrás: Dreamstime

A Vaterának havonta körülbelül 2 millió egyedi látogatója van, ez napi szinten körülbelül 165 ezer fő, ők pedig átlagosan 10 percet töltenek az oldalon – tudtuk meg az apróhirdetési portáltól. 

Mi most a sláger?

Az apróhirdetési piacon minden tavasszal megugrik a kerékpárok kereslete, de jelentősen megnő az érdeklődés a fűnyírók és a sportruházat iránt is. A szezonalitás mellett vannak olyan termékkategóriák, amelyek egész évben erősek: minden hónap toplistáján megtalálhatók 

  • a bútorok (például szekrények és kanapék), 
  • a játékok (például legó vagy játékkonzolok), vagy épp 
  • a különböző mezőgazdasági, illetve háztartási gépek. 

Szintén nagy az érdeklődés az antik tárgyak iránt, ahogy a mobiltelefon sem maradhat le az ilyen listákról. 

Néhány másodpercenként eladnak valamit

A Jófogáson több mint 2,4 millió hirdetés található jelenleg, míg a Vaterán majdnem 2,9 millió termékből lehet válogatni. 

JófogásForrás: Jófogás

Egy év alatt közel megduplázódott az eladott termékek száma a Jófogáson: tavaly az első negyedévben 365 ezer termék cserélt gazdát, míg az idei első negyedévben már 704 ezer darab. 

A Vaterán havonta átlagosan 300-350 ezer termék cserél gazdát, azaz 8 másodpercenként elkel valami. 

A tipikus vaterázó 30-as városi férfiForrás: Vatera

Egyébként nemcsak a slágertermékek, de az eladások gyorsasága is szezonálisan változik: az év végén több a tranzakció, mint a nyáron. Az első negyedévben 950 ezer termék kelt el Vaterán, az oldal forgalma 7 százalékkal volt nagyobb a tavalyinál. 

A két oldalon összesen több mint 1,6 millió terméket adtak el  2016 első három hónapjában.

Licit vagy fix ár?

A Vatera indulásakor, 2000-ben még minden aukció licites volt – azaz az vehette meg az adott terméket, aki a legtöbbet ajánlotta érte. Ez mára teljesen megváltozott, és már a forgalom 70 százalékát olyan aukciók teszik ki, amelyek fix árasok, és csak az összes aukció 30 százaléka volt licites. 

Az eladott termékek összértékét nézve a Jófogás nagyot ugrott 2016 első negyedévében: a tavalyi 1,5 milliárd forintos első három hónap után az idei első negyedévben 215 milliárd forintra nőtt a forgalom. Az óriási különbség az ingatlan kategória fejlesztésének köszönhető. Draskovits Tímea elmondta, hogy ennek az összegnek a 75 százaléka ebből a kategóriából kerül ki, és a teljes adatbázis több mint 20 százalékát adják az ingatlanhirdetések (526 ezer darab). 

Megugrott a webáruházak népszerűségeForrás: AFP

A Vaterán ezzel szemben 2016 első három hónapjában 3,4 milliárd forint volt az eladott termékek értéke. A különbség a cég piacterének modelljéből adódik: az ingatlan és az autó kategóriák egyáltalán nem hangsúlyosak az oldalon, nem ezek a kategóriák jelentik a Vatera fókuszát. 

Az árakat nézve a legkeresettebb kategóriák közül a Jófogáson 

  • egy mobiltelefon átlagosan 62 ezer forintért cserél gazdát, 
  • a biciklik átlagosan 25 ezerért, míg 
  • a kerti grillek 19 ezer forintért 

kelnek el.

A neten szinte bármit el lehet adni

Áprilisban vonult vissza az NBA egyik legnagyobb sztárja, Kobe Bryant, aki 20 évig játszott a Los Angeles Lakersben. Utolsó meccse után több hirdetési oldalon is megjelentek levegővel teli zacskók. Olyan zacskók, amelyekben a hirdetések szerint olyan levegő van, amit Kobe utolsó meccsén zacskóztak be. 

Még a levegőt is eladják Kobe BryanttelForrás: AFP

Volt olyan hirdetés, amin 15 ezer dollárig is felkúszott a licit – a zacskózott levegőért. Később persze kiderült, hogy kamu az egész. 

Kavics, csokipapír, Alien

Meghökkentő hirdetésekért persze nem kell külföldi oldalakat bújni: a Vaterán legutóbb például egy eladó kavicson derültek a felhasználók, sőt valaki pár száz forintért le is ütötte az aukciót. Az eladó szerint a Kavics2000 nevű termékkel lehet kacsázni a vízen, papírnehezéknek is jó, ki is lehet festeni, ráadásul vízálló. A kavicsot egyébként a magyarázat szerint azért adják el, mert újabbra cserélik… 

A női ruháktól az élettelen légyigForrás: Vatera

Az elmúlt hetekben próbáltak már eladni életnagyságú (?) Alien-szobrot is – egyelőre sikertelenül. Viszont Orbán Viktor miniszterelnök csokipapírja valakinek megért negyedmillió forintot. 

A Jófogás pedig tavaly például azzal került be a hírekbe, hogy valaki feltett egy egész falut az oldalra – ki lehetett bérelni Magyarország egyik legkisebb települését egy egész hétvégére, sőt még alpolgármester is lehetett bárki, igaz, csak két napig.