Szép, új világ – teszteljük az elektronikus ügyintézést

2016.05.11. 06:15

Megállíthatatlan a fejlődés, a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala a weboldalán elérhetővé tette a Webes ügysegéd alkalmazást, amelynek segítségével 13 ügytípuson belül számos dolgot tudunk elektronikusan intézni. Az Origo tesztelte a szolgáltatást, megkereste a nehezen megtalálható funkciókat, hogy önnek ezzel már ne kelljen bajlódnia, hanem élvezhesse a fotelből történő ügyintézés előnyeit. 

Ügyfélkapus azonosítóra mindenképpen szükség lesz – ezzel a hasznos tanáccsal kezdtem el a KEKKH (Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala) Webes ügysegéd tesztelését, vagyis annak, aki használni szeretné ezt a szolgáltatást, be kell szereznie az ehhez szükséges azonosítót. Ezt csak személyesen tudja elintézni: okmányirodákban, kormányablakoknál, a NAV kiemelt ügyfélszolgálatain, a postai Agora pontokon, ha pedig valaki külföldön tartózkodik, a külképviseleteken. 

Kapu az e-ügyintézéshez

Az Ügyfélkapu egy olyan szolgáltatás, amelynek segítségével a személyazonosságunk igazolása mellett biztonságosan kapcsolatba léphetünk az elektronikus közigazgatási ügyintézést nyújtó intézményekkel (például NAV, OEP, Okmányiroda egyes szolgáltatásai). Az Ügyfélkapu használatához regisztrálni kell. Ezt követően számos ügyet otthonról, kényelmesem, elektronikus úton tudunk intézni.

Továbbá annyiban nem teljesen pontos a teszt, hogy viszonylag rutinos internethasználónak számítok, igaz az elektronikus ügyintézés nem része a hétköznapjaimnak. 

Irány a kekkh.gov.hu

Nos, az első probléma, hogy megtaláljam a KEKKH oldalát. Nekem volt segítségem, és már tudtam, hogy nem elég a kekkh.hu-t beírni a böngészőbe, hanem bizony szükség van egy „gov" kiegészítésre is, vagyis kekkh.gov.hu-val indulhat a projekt. 

A megjelenő felület láttán elbizonytalanodtam, bár újságíróként feldobott, hogy az Aktakukac magazin legfrissebb számába is belelapozhatok, de végül is nem ezért nyitottam meg a felületet, folytattam a kutatást a Webes ügysegéd után. Tulajdonképpen nem volt nehéz dolgom, hiszen kicsit legördítve az oldalt, a jobb szélen rábukkantam az alkalmazás hivatkozására, és nem habozva rákattintottam. 

A következő oldal hasznos információk tömegét tartalmazza, itt tudhatjuk meg, hogy pontosan milyen ügyeket is intézhetünk sőt, azt is, hogy mennyibe kerülnek ezek. Ha sikerült kiválasztanunk, hogy mit akarunk elintézni – a tesztelésre első alkalommal a hatósági erkölcsi bizonyítvány igénylését választottam –, akkor a nem túl nagy, de nem is igazán elrejtett Alkalmazás indítása  gombra kattintva léphetünk tovább. Az újabb Windows operációs rendszereket használók számára ismerős „csempék” jelennek meg, egyelőre 13, de ahogy bővül majd az elektronikusan intézhető ügyek köre, nyilván nő ez a szám. 

Én kis segítséggel indultam a teszt során, mert nem ez volt az első találkozásom a felülettel, így nem okozott gondot a Bejelentkezés megtalálása, amit a felület jobb felső sarkában rejtettek el, ahogyan rutinosabb netezők számára sem jelenthet kihívást ez a feladat. A kevésbé tapasztaltak sem tévedhetnek el ugyanakkor: elegendő kiválasztaniuk azt az ügytípust, amit intézni szeretnének, és ha az olyan szolgáltatás, amelyhez azonosítás szükséges, akkor feljön majd egy felület, ahol a belépés lebonyolítható. 

Rákattintva az Ügyfélkapu azonosító felülete jön fel, a szükséges adatok – felhasználónév, jelszó – megadása után pedig az első használatkor még egy regisztráció áll előttünk, aminek nyilván biztonsági okai vannak. A Regisztráció gombra kattintva ugyan még megjelenik egy üzenet, ami arra figyelmeztet, hogy nincs regisztrált kérelmünk – ez problémás is lenne, hiszen ez az első alkalom, hogy használjuk a szolgáltatást –, de ha ezen sikerül túltennünk magunkat (regisztrálunk), máris indulhat az ügyintézés.

Kezdjük el!

Erkölcsi bizonyítványt szerettem volna igényelni, ezért a 13 „csempe" közül kiválasztottam a legelsőt, és rákattintva meg is érkeztem az új oldalra, ahol három opció közül választhattam, ahogyan azt a kép is mutatja. 

Mivel emberemlékezet óta nem igényeltem erkölcsi bizonyítványt, gondoltam, először hasznos lesz ellenőrizni, hogy mit is őriznek rólam a bűnügyi nyilvántartások, úgyhogy gyors kattintás a jobb szélső csempére. Nos, naivitás volt azt gondolni, hogy egy szempillantás alatt mindent megtudhatok, ugyanis a következő üzenet fogadott: 

„Az űrlap kitöltésével lehetősége van adatvédelmi tájékoztatást kérnie a bűnügyi nyilvántartásra vonatkozóan. A tájékoztatás 30 napos átfutási idővel készül el, átvehető lesz postai küldeményként az Ön által megadott címen.” 

Úgy döntöttem, inkább megkímélem magam és a hatóságokat is ettől az eljárástól, igényeljük hát azt az erkölcsi bizonyítványt. Visszalépve a már ismerős felületre, ezúttal az Erkölcsi bizonyítvány igénylés csempére kattintottam. 

A megjelenő oldalon rengeteg információt találtam, többek között arról is, hogy évente az első négy igénylés ingyenes, az ötödiktől viszont már 3000 forintot kell fizetni. Az is kiderül, hogy a kérelem beérkezését követően 8 nap van az elbírálásra, és utána postán értesítenek. 

Hatósági erkölcsi bizonyítványForrás: Origo

Ez persze megint elgondolkodtatott, hiszen elképzelhetőnek tartok egy majdnem tökéletes világot, ahol a már korábban megadott ügyfélkapus azonosítóm, a regisztráció során megadott adataim, valamint az új felületen kért adat, a személyi számom alapján egy alkalmazás egy központi adatbázis alapján automatikusan megállapíthatja a paraméterek alapján, hogy kaphatok-e erkölcsi bizonyítványt vagy sem, és azonnal előkészíti postázásra. 

Figyelmeztet a hibákra

Én a felkínált opciók közül az általános igazolást választottam, és mindenről akartam papírt, vagyis hogy büntetlen előéletű vagyok, nem vagyok eltiltva a közügyektől, és nem állok foglalkozástól vagy tevékenységtől eltiltás hatálya alatt. A feltételek beállítása egy egyszerű check-boxon keresztül történik. 

Gyors kattintás a Tovább gombra, és egyből kiderült, mennyire szemfüles a rendszer, ugyanis elgépeltem a személyi számomat, amire azonnal figyelmeztetett is, nem engedett továbblépni. 

Korrigáltam gyorsan a hibát, újabb kattintás a Tovább gombra, és ezúttal sikerült is továbblépni a következő felületre, ahol kiválaszthattam, hogy milyen címre kérem a bizonyítványt.

Az újabb Tovább gomb után megjelenő felület kapcsán jóleső érzés fogott el – ha 8 napot kell is várni, legalább kérhetek tájékoztatást arról, hol tart az ügyem, ehhez elég csak megjelölni az e-mail-cím opciót. 

A Tovább gomb után megjelenő oldalon újabb cím megadására szólítanak fel, ha esetleg adategyeztetésre lenne szükség, hol tudnak elérni. 

Ezt követően már csak annyi feladatunk maradt, hogy az ellenőrző felületen meggyőződjünk arról, hogy valóban helyesek-e a megadott adatok, és az oldal alján található Benyújtás gombra kattintva már el is küldtük a kérelmünket. 

Lehetőség van az erkölcsi bizonyítvány ellenőrzésére is, ehhez egy igen egyszerű felületet kell kitölteni, és az Ellenőrzés gombra kattintva már végeztünk is. 

Tényleg gyors

Összességében azt lehet mondani, hogy mindössze pár perc alatt sikerült elektronikus úton új erkölcsi bizonyítványt igényelni. Van ugyan néhány zavaró elem a felületen – a kissé elrejtett bejelentkezés, a túlzott óvatosságból adódó, ismétlődő adatmegadások iránti kérelem –, azonban gyakorlott internetezők számára valóban gyors és hatékony megoldás lehet, de a kezdőknek sem kell izgulniuk azon, hogy nem ismerik majd ki magukat. 

Átmeneti fennakadás az OkmányAppnál

Az OkmányApp nevű alkalmazásnak köszönhetően már okostelefonnal is intézhető néhány ügy. Az alkalmazás gyorsan települ, legalábbis a teszt során használt Galaxy Note 3-ra.

Az applikáció indításakor azzal szembesülünk, hogy jóval kevesebb opció közül válogathatunk, személyes okmányokkal, gépjárművel kapcsolatos ügyintézésre van lehetőség, okmányok pótlására, valamint a További Ügyek menüpontot megnyitva kiderül, hogy elvileg itt lehet erkölcsi bizonyítványt is igényelni.

Az elvileg kifejezés használatának jogossága pár másodperccel később válik teljesen érhetővé, amikor az ügyfélkapus azonosítás megadását követően egy kedves üzenettel szembesülhetünk: „A kiválasztott folyamat OkmányApp-on keresztül átmenetileg nem elérhető. Elektronikus úton történő ügyintézésre a Webes ügysegédben van lehetősége."

Az ezzel kapcsolatos kérdésünkre a KEKKH munkatársa azt válaszolta, hogy a cikk írásának pillanatában éppen karbantartást végeztek, a szolgáltatás mostanra újra elérhetővé vált.

A cikk megjelenését támogatta a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala.