Beütöttek az árfolyamok a Masterplastnak

2016.05.12. 08:56

Bár az idei első negyedévben a Masterplast növelni tudta a bevételét, és az EBITDA egészen 75 százalékkal bővült, az árfolyam-ingadozások hatására a cég adózott eredménye jelentősen zsugorodott.

Az első negyedévben 15,44 millió eurós bevételt ért el a Masterplast Nyrt., ami 3 százalékos bővülést jelent az egy évvel korábbihoz képest. A társaság termékei iránti kereslet kiemelkedő mértékben nőtt az export piacokon, illetve Ukrajnában. A vállalat az év első három hónapjában 730 ezer eurós EBITDA eredményt ért el, ami éves összevetésben 75 százalékos fejlődést jelent.

A január-márciusi időszakot 15,44 millió eurós forgalommal zárta a cég, ami 3 százalékos fejlődést jelent éves összevetésben, azonban több, stratégiai jelentőségű termékkör esetében ennél is nagyobb mértékű volt a bővülés. A teljes forgalom 42 százalékát adó homlokzati hőszigetelő rendszereknél és a hozzájuk kapcsolódó elemeknél például 7 százalékos volt az árbevétel növekedés az év első három hónapjában 2015 hasonló időszakával összevetve. A bevétel 15 százalékát adó tetőfóliák és tető kiegészítők esetében 11, míg a szárazépítészeti és kiegészítő profiloknál 17 százalékos volt a forgalom bővülése – derül ki a vállalat közleményéből.

Az első negyedévben a Masterplast export piacain kiugró mértékben, 35 százalékkal nőtt az árbevétel az egy évvel korábbihoz képest, de szintén jelentős fejlődést értek el Ukrajnában, ahol 25 százalékkal múlta felül a forgalom a 2015 első negyedévest. Horvátországban 5, míg Romániában 2 százalékos volt a bővülés, míg a társaság bevételének legnagyobb részét adó magyar piacon stagnált a forgalom az első három hónapban a tavalyi január-márciusi időszakkal összevetve. Lengyelországban, illetve főként a szervezeti átalakítás miatt Szlovákiában is jelentős mértékben visszaesett a vállalat árbevétele.

Kedvező költségek

Kedvezően alakultak a Masterplast kiadásai az első három hónapban. A káli és a szabadkai üzemek termelésének felfuttatása miatt ugyan nőttek az anyag-, energia- és minimális mértékben a bérköltségek, azonban az üzemanyagokra, banki szolgáltatásokra fordított összeg csökkent az egy évvel korábbihoz képest, illetve mérséklődtek a vállalat egyéb kiadásai is.

Forrás: masterplast.hu

Ez összességében azt eredményezte, hogy jelentős mértékben javult a társaság működési hatékonysága. Az első negyedévben 730 ezer eurós EBITDA eredményt ért el a cég, ami 75 százalékos növekedést jelent 2015 hasonló időszakához képest.

Beütött az árfolyam-ingadozás

A Masterplast Nyrt. az első három hónapra 14 ezer eurós adózott eredményről számolt be, szemben az egy évvel korábbi 896 ezer euróval. A jelentős visszaesés hátterében az árfolyam-ingadozás miatt a pénzügyi eredményben bekövetkezett változás áll.

Az amerikai dollár 2016-os árfolyamtrendje a tavalyi évvel ellentétben az árfolyam-fedezeti ügyleteken keresztül rontotta a vállalat pénzügyi eredményét, melyre kisebb hatást gyakorolt még a gyengülő ukrán hrivnya és a kissé erősödő rubel.

Programok és osztalék

„A piacaink közül legnagyobb súlyú Magyarországon az első negyedévben továbbra is stagnált a lakossági piacon. A magyar kormány által bejelentett, otthonteremtést ösztönző programokhoz (CSOK, Otthon melege, új lakások utáni 5 százalékos ÁFA) kapcsolódó beruházások még az előkészületi fázisban tartanak, várhatóan az év végétől hoznak fellendülést. Tovább javítja a piaci szereplők és a Masterplast kilátásait, hogy a kormány az Otthon melege program kibővítéséről tett bejelentést” - tette hozzá Tibor Dávid, a Masterplast vezérigazgatója.

A társaság április végi közgyűlése részvényenkénti 25 forintos osztalék kifizetéséről szavazott. A vállalat 2020-ig megfogalmazott növekedési stratégiájában fontos szerep jut a szabadkai üvegszövet gyárnak, amelynek első ütemét április 13-án adták át ünnepélyesen. Az összesen 8,4 millió eurós, három fázisból álló beruházást várhatóan teljes körűen 2017 -ben indítja el a társaság.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK