Nagy a nyomás, jönnek a trükkök

ötlet befektetés megtakarítás tipp gyerek pénzügyek
Vágólapra másolva!
Ahogy az on-demand startup vállalatok egyre nehezebben tudnak tőkét bevonni, igyekeznek meggyőzni a befektetőket arról, hogy egészséges alapokon állnak. Ehhez pedig a leggyorsabb út a nyereségesség belengetésén át vezet. A módszerek azonban igencsak trükkösek.
Vágólapra másolva!

Miután 2014-től hatalmas robbanás következett be az on-demand startupok finanszírozásában, a befektetők mára visszafogták magukat, egyre nehezebb környezetet teremtve a fiatal cégek számára – írja a Bloomberg.

Lassuló divathullám

A technológiájuk révén a termékekhez és szolgáltatásokhoz azonnali hozzáférést biztosító (on-demand) vállalatok finanszírozása úgy is zsugorodott az elmúlt két évben, hogy a fiatal szektor maga igencsak felpörgött – mondják a CB Insights elemzői. Erre a cégek úgy reagáltak, hogy elkezdték szétkürtölni, mennyire nyereségesek (vagy legalábbis azok lesznek), hogy

visszaszerezzék a kockázati tőkések bizalmát.

A történet érdekessége azonban, hogy a startupok igencsak sajátosan kezelik a nyereségesség fogalmát.

Forrás: BELGA/AFP/Nicolas Maeterlinck

Az óriások közül az Uber például közölte, hogy nyereségesen működött az USA-ban és Kanadában az első negyedévben. A Lyft közölte, hogy tiszta és határozott úton jár a nyereségességhez. Rajtuk kívül a Postmate bejelentette, hogy nyereséget fog elérni 2017 végére, míg a DoorDash (mindkét utóbbi vállalat szállítással foglalkozik) „cash-flow pozitív” lett néhány piacon.

Kreatív módszerek

Miközben pedig a tőzsdén kereskedett társaik a technológiai szektorban, mint az Amazon vagy a Facebook, fokozatosan közelednek az általánosan elfogadott számítási irányelvek felé, addig a startupok a kevésbé közkeletű módszerek sajátos keverékeit valósítják meg az eredmények közlésekor.

Amikor például az Uber azt közli, hogy nyereséges, kihagyja a számításból az alkalmazottaknak juttatott részesedési juttatásokat, ahogy a kamatokat és az adókat sem. Legfontosabb amerikai riválisa, a Lyft még a „nyereségességhez vezető út” részleteit sem hajlandó közölni, vagyis

nem lehet tudni, hogy mikor és milyen módon érik el a céljukat.

Egy másik gigász, az Airbnb szintén nem közölt részleteket, amikor a menedzsment bejelentette, „nem kell már sok idő” a nyereségesség eléréséhez.

Kreatívan számolnak a startupok Forrás: REUTERS

A másik sajátos módszer, hogy a cég lebontja a számait az egyes piacokra, hogy bizonyítsa érettségét a különböző várásokban vagy országokban. Mindeközben a számítások persze jelentősen eltérnek. Ezen stratégia igen kreatív alkalmazását mutatta meg a Luxe, on-demand parkoló szolgálat, amely egyszerűen csak közölte,

néhány városban nyereséges,

bár még azt sem árulta el, melyekben. Ez a cég egyébként a bruttó profit alapján határozza meg a nyereségességet, kizárva a központi működési költségeket.

Továbbra is homályban

Mindezzel az a probléma, hogy továbbra sem szakítja ki a homályból a menő startupok működési számait és eredményeit. Egyszerűen az látszik, hogy a tőke megcsappanásával, sokan igyekeznek vagy életben maradni, vagy fenntartani a finanszírozást azzal, hogy bizonygatják nyereségességüket (vagy annak lehetőségét). Mindazonáltal a kreatív számítások és a titkolózások továbbra sem teszik világossá, pontosan milyen eredményekkel és valódi potenciállal bírnak ezek a cégek.