Ne csak a csúcsát, a teljes jéghegyet mutasd

Whitereport startup cég ad interjút Esze Dórának 2016 május 6-án

Czövek Hajnalka (fehér blézerben) Marton Szilvia (farmerdzsekiben), Incze Kinga (szemüveges) és Kitzinger Dávid Whitereport startup cég ad interjút Esze Dórának 2016 május 6-án

Czövek Hajn
"Minden teljesült, amiért kimentünk"
Vágólapra másolva!
Aki a Magyarországon működő mintegy 11 ezer sajtótermékről keres nyilvános, de csak nehezen kikutatható információt, annak összesen egy szakadatbázisban van esélye mindent egy helyen és frissítve megtalálni. Bár az öt éve működő Whitereport szolgáltatása részleteiben korábban is létezett a piacon, ilyen átfogó működésben nincs vetélytársuk. Áprilisban a Collision technológiai konferencián jártak New Orleansban, életükben először vettek részt startupos eseményen.
Vágólapra másolva!
A Whitereport csapata: Incze Kinga alapító-ügyvezető, Marton Szilvia operatív igazgató, Czövek Hajnalka üzletfejlesztési igazgató és Kitzinger Dávid külsős stratégiai tanácsadó Fotó: Szabó Gábor - Origo

A startup minden tagja is a médiában dolgozott korábban. Az alapító, Incze Kinga egy globális reklámügynökségnél vezetői pozícióból kezdett vállalkozni: tanácsadó céget alapított, aztán gyorsan felismerte, hogy

van igény a médiaadatok újszerű tárolására és feldolgozására.

A Whitereport alapítója, Incze Kinga Fotó: Szabó Gábor - Origo

A jéghegymodell

A Whitereport által fejlesztett modell arra épül, hogy a jól ismert és jól látható, a fősodorban működő médiumok halmaza alatt ott egy hatalmas tömeg, amelyről jóval kevésbé vesz tudomást a szakma és a közönség. Rétegei a csúcsszintű, a felszíni és a felszín alatti médiamárkák.

Titkos befutók

Incze Kinga elmeséli, hogy sokszor a tények, trendek egyáltalán nem nyilvánvalóak. Abban az időben például, amikor a gasztromédiumok látványos pályája elindult,

óriási piacuk nyílt a rejtvénylapoknak is

– de mivel ez a szegmens nem volt előtérben, szinte senki nem beszélt róla. „Ekkor például csak a Whitereport adatbázisából lehetett látni, hogy

Fontos információ volt ez az érintett kiadóknak. Nálunk pár perc alatt megkapták a választ sok, korábban megválaszolhatatlan kérdésükre.”

A mediabrowserrel váratlanul leegyszerűsödik a sajtópiac-kutatás Fotó: Szabó Gábor - Origo

Magyarázd el úgy, mintha 12 éves lennék

A Whitereport hivatalos címkéje „mediabrowser", márpedig ezt a szót a földi halandók többsége nem tudja hova tenni. A maga komplexitásával a saját műfajában egyedülálló, de a célcsoportja kisebb is, mivel hirdetőknek, médiavállalatoknak, médiapiaci szakhatóságoknak szól, nem a lakosságnak.

Olyan üzletközi vállalatról van szó, amely három fő – kereskedelmi, pénzügyi és tulajdonosi – területen közöl adatot a médiatermékekről negyedéves frissítésben, könnyen, gyorsan, egy weboldalon kereshető formában. Ezek keményadatok, nagyságrendileg 600 tévét, 180 rádiót, 6000 nyomtatott lapot, 3000 weboldalt, 150 mozit és több mint 10 köztéri reklámcéget fed le. A médiapiac ugyanis olyan szétaprózott, hogy korábban kevesebb mint 20 százalékáról lehetett információt szerezni.

A szoftver trendelemzésre is alkalmas, hány orgánum jött létre vagy szűnt meg a válság előtt vagy óta, mennyire (nem) nyereséges egy-egy piaci szegmens, hogyan alakul át a tulajdonosi szerkezet, milyen médiumba érdemes fektetni, mi mutat pozitív vagy épp negatív trendet.

A frissítésre és a kutatásra saját védett metodikájuk van. Publikus, transzparens és hiteles adatokkal dolgoznak, nem önbevallással kapják meg az információt, nem a cégek fizetnek azért, hogy bekerüljenek az adatbázisba.

Lendületben

A Whitereport csapata idén döntött úgy, hogy tesz egy próbát a nemzetközi piaccal. Czövek Hajnalka üzletfejlesztési tanácsadó elmondta az Üzletrésznek, hogy mivel magának a szoftvernek nincsenek fizikai korlátai,

érdemes volt abba a tóba dobni a kavicsot, ahonnan a legmesszebbre gyűrűzhet.

Ennek volt az első lépése, hogy a Magyar Nemzeti Kereskedőház kifejezetten kezdő startupokat külpiacra lépésben támogató programja keretében neveztek és bejutottak New Orleansban a leginnovatívabb adatcégek közé.

"Ki kell használni, hogy nincsenek fizikai korlátok" -- Czövek Hajnalka üzletfejlesztési tanácsadó Fotó: Szabó Gábor - Origo

Mint Incze Kinga alapító-ügyvezető hozzáteszi, jó alkalom volt ez arra, hogy kirakatképessé tegyék a vállalatot. „Megcsináltuk a pitchdecket, frissítettük a cégprofil zanzáját, az úgynevezett onepagert. Most ugyan célzottan a Collision adta az apropót, de

lendületben vagyunk, megyünk is Bécsbe

május végén a Pioneerre, a jövő ígéreteinek tekintett top500 korai fázisú startup közé is bejutottunk.”

"A médiaszél az angolszász vidékekről fúj" -- Kitzinger Dávid külsős stratégiai tanácsadó Fotó: Szabó Gábor - Origo

Kitzinger Dávid külsős stratégiai igazgató pedig arról tájékoztat, mivel a médiaszél az angolszász vidékekről fúj,

főként az Egyesült Államokra és az Egyesült Királyságra koncentráltak.

„Ha már kilépünk, olyan piacot választunk, ahonnan könnyű terjeszkedni” – magyarázza. A terjeszkedéshez szükség is van a lendületre, hisz az itthon működő szolgáltatást is üzemeltetni, értékesíteni kell – a Collision alatt a kutatási igazgató, Nagy Tímea tartotta a frontot,

a külföldre lépés tehát mindenkire pluszmunkát ró.

A Collision számokban

· közel 10 ezer résztvevő

· a Whitereport a Data Track nevű szekcióba jutott be 3 tucatnyi másik ígéretesnek ítélt, azaz alfastartup között

· kaptak 2 mentorórát és találkoztak több potenciális befektetővel, akik közül 3-mal folytatódik tárgyalás

„Hogy kijutottunk, visszacsatolás a munkánkról. Különösen nagy flash ez Magyarországról, ahol sok minden a kapcsolatokon és az ismeretségeken múlik" – mondta Incze Kinga.

Zajlanak a tárgyalások

A Whitereport beszámolóját a Collision első két napjáról itt olvashatja. Azóta azt is elmondhatják,

teremtettek több mint száz kapcsolatot, hazahoztak 53 névjegykártyát, ezek közül első pillantásra 35 szakmai,

másodikra kiderül, hogy nem minden hirdető, tanácsadó, ügynökség vagy befektető, aki megállt a kiállítóasztalnál lesz üzleti partner is. De tárgyalnak egy londoni és két amerikai szálon. „Minden teljesült, amiért kimentünk” – mondja Incze Kinga.

"Minden teljesült, amiért kimentünk" Fotó: Szabó Gábor - Origo

Üzleti rapid randi

Marton Szilvia operatív igazgató elmeséli, amilyen megdöbbentő volt a tömeg mérete, annyira örömteli meglepetés volt a résztvevők nyitottsága.

"Mindenki nagyon nyitott volt" -- Marton Szilvia operatív igazgató Fotó: Szabó Gábor - Origo

Ők, a whitereportos csapat hölgytagjai logózott kalapban álltak az asztali display mögött. Ez erősen figyelemfelkeltő volt, sokan megálltak érdeklődni.

Ha azonban az első néhány mondatból úgy tűnt, a találkozás nem lesz hasznos, egyszerűen mentek tovább.

Mint egy üzleti rapid randin.

"Az igazi kihívás a nekünk való ügyfeleket megtalálni a piacon" Fotó: Szabó Gábor - Origo

Most pedig brandelünk

Kitzinger Dávid szerint azt biztosan hazahozták, hogy erősebb értékesítési fókusszal kell folytatniuk, mert a termék maga működik – még ha mindig van is mit fejleszteni rajta. „Az igazi kihívás a nekünk való ügyfeleket megtalálni a piacon – mondja. – Sokan

belőle. Hiszen így született meg az Ipsosszal közös Goldfish, a hiperlokális médiatervezésre fejlesztett szoftveres optimalizálás. Eddig is tudtuk, hogy az adatbázis több irányban felhasználható: a médiatervezéstől a hatósági ügyeken át a befektetésekig. Volt rá példa, hogy egy felvásárláshoz fél éve kutatta egy vállalat a piacot, de csak a Whitereporttal találta meg azt a kiadót, amelyet végül akvirált. Elképzelhető, hogy később több önálló márkát csinálunk abból, ami ma még a szolgáltatásunk egy-egy része.”