Noha az amszterdami Adyen már 2,3 milliárd dolláros értékeltséggel bír, és komoly ügyfeleket tudhat maga mögött, sokan mégsem ismerik a vállalatot. Mindez pedig azért van, mert a startup tudatosan úgy építette fel a profilját, hogy ne legyen előtérben a fogyasztók számára. A CNBC-nek nyilatkozva az Adyen társalapítója és vezetője, Pieter Van der Does jelezte, bár sokan szeretik szétkürtölni a sikereiket, ők mégis megmaradnak a háttérben és onnan végzik a munkájukat.
Az Adyen
sok szempontból eltér a többi jól menő startuptól.
Egytészt Van der Does nem tartozik a fiatal startup generációhoz, másrészt a 2006-ban alapított vállalat szépen, csendben a háttérben növekedett és fejlődött. Tavaly a bevételek éves alapon már majdnem megduplázódtak, ahogy 350 millió dollárra emelkedtek. A cég abban is különbözik számos társától, hogy 2011 óta nyereséget termel. Ilyen teljesítménnyel pedig sok szupersztár sem büszkélkedhet a Szilícium-völgyben.
A vállalat a kezdetekkor olyan webes cégeknek segített fizetési megoldásokkal, mint Facebook, majd áttértek a mobil területére, amikor az Uber és társaik emelkedésnek indultak. Ezt követően az Adyen kifejlesztett egy szoftvert, amely a fizikai üzleteknek nyújt segítséget a fizetési (POS) termináloknál.
Mára világszerte 4500 üzlet használja az Adyen megoldását. Noha ez önmagában nem olyan hatalmas szám, de olyan vállalatokat tudhatnak maguk mögött, amelyek óriási ügyfélkörrel rendelkeznek.
Amellett, hogy az Adyen messze a fogyasztói radar alatt, szinte láthatatlanul repül, a
Szilícium-völgy elitje már felfigyelt a tevékenységére.
A cég nemrég érte el a 2,3 milliárdos értékeltséget, miután tőkét szerzett az Iconiq Capitaltól. Ez az alig ismert vagyonkezelő azért érdekes, mert olyan guruk befektetéseit mozgatja, mint a Facebook alapító Mark Zuckerberg, a LinkedIn vezérigazgatója, Reid Hoffmann, vagy a Twitter vezetője, Jack Dorsey. Ezzel az Adyen abba a csoportba került, amelynek tagjait „unikornisoknak” nevezik, vagyis amely cégek elérték az 1 milliárd dolláros értékeltséget.
Ezzel együtt az Adyennek nincs égető szüksége a tőkére, mivel nyereséget termel. Ráadásul sokkal kevésbé bizonytalan a cég működése, mivel kisebb rajta a nyomás, hogy elhitesse a befektetőkkel, milyen rendkívüli értékkel bír, miközben bőven van ideje fontolgatni egy esetleges tőzsdére menetelt.
Az Adyen egyébként elég komoly versenyben kell hogy megállja a helyét. A fizetési megoldásokat kínáló startup szektor ugyanis elég erős, olyan szereplőkkel, mint a svéd Klarna vagy az amerikai Stripe. Ráadásul nem is csak a startup jelentenek kihívást a cégnek, ahogy az egész technológiai szektor (mint az Apple, a Google, a Facebook vagy a Samsung) elkezdte meglátni a lehetőséget a területen.
Mindeközben a közel 10 éves Adyen vezetése elég nyugodtan kezeli, hogy mit hoz a jövő. Ahogy az Uber első embere, Travis Kalanick is jelezte nemrég, hogy a lehető legkésőbb szeretnének tőzsdére menni, úgy
a tőkeproblémákkal szintén nem küzdő Adyen sem kívánja elsietni a nyilvánosságra lépést
a hivatalos kommunikáció szerint.
A holland vállalat azért is van könnyű helyzetben, mert, ahogy Van der Does mondja, egy veszteséget termelő startup nem tud a végtelenségig tőkét bevonni, és új megoldásokat kell keresnie. Mivel ez a nyomás az ő esetükben jelenleg nem áll fönn, így nem is rohannak a tőzsdére lépéssel.