Világot hódít a rejtélyes startup

Adyen
Vágólapra másolva!
Van egy alig ismert startup Amszterdamban, amely miközben nincs körülrajongva, mégis megnyerte magának a technológiai szektor nagyjait. Az Adyen olyan ügyfelekkel bír, mint a Facebook vagy az Uber, és rajonganak érte a befektetők, miközben hatalmas növekedési potenciállal rendelkezik.
Vágólapra másolva!

Noha az amszterdami Adyen már 2,3 milliárd dolláros értékeltséggel bír, és komoly ügyfeleket tudhat maga mögött, sokan mégsem ismerik a vállalatot. Mindez pedig azért van, mert a startup tudatosan úgy építette fel a profilját, hogy ne legyen előtérben a fogyasztók számára. A CNBC-nek nyilatkozva az Adyen társalapítója és vezetője, Pieter Van der Does jelezte, bár sokan szeretik szétkürtölni a sikereiket, ők mégis megmaradnak a háttérben és onnan végzik a munkájukat.

Az Adyen

sok szempontból eltér a többi jól menő startuptól.

Egytészt Van der Does nem tartozik a fiatal startup generációhoz, másrészt a 2006-ban alapított vállalat szépen, csendben a háttérben növekedett és fejlődött. Tavaly a bevételek éves alapon már majdnem megduplázódtak, ahogy 350 millió dollárra emelkedtek. A cég abban is különbözik számos társától, hogy 2011 óta nyereséget termel. Ilyen teljesítménnyel pedig sok szupersztár sem büszkélkedhet a Szilícium-völgyben.

A nagy munka

A vállalat a kezdetekkor olyan webes cégeknek segített fizetési megoldásokkal, mint Facebook, majd áttértek a mobil területére, amikor az Uber és társaik emelkedésnek indultak. Ezt követően az Adyen kifejlesztett egy szoftvert, amely a fizikai üzleteknek nyújt segítséget a fizetési (POS) termináloknál.

Kemény versenyben is megállja a helyét a holland startup Forrás: Facebook, Adyen

Mára világszerte 4500 üzlet használja az Adyen megoldását. Noha ez önmagában nem olyan hatalmas szám, de olyan vállalatokat tudhatnak maguk mögött, amelyek óriási ügyfélkörrel rendelkeznek.

Előtérben a nyereség

Amellett, hogy az Adyen messze a fogyasztói radar alatt, szinte láthatatlanul repül, a

Szilícium-völgy elitje már felfigyelt a tevékenységére.

A cég nemrég érte el a 2,3 milliárdos értékeltséget, miután tőkét szerzett az Iconiq Capitaltól. Ez az alig ismert vagyonkezelő azért érdekes, mert olyan guruk befektetéseit mozgatja, mint a Facebook alapító Mark Zuckerberg, a LinkedIn vezérigazgatója, Reid Hoffmann, vagy a Twitter vezetője, Jack Dorsey. Ezzel az Adyen abba a csoportba került, amelynek tagjait „unikornisoknak” nevezik, vagyis amely cégek elérték az 1 milliárd dolláros értékeltséget.

Ezzel együtt az Adyennek nincs égető szüksége a tőkére, mivel nyereséget termel. Ráadásul sokkal kevésbé bizonytalan a cég működése, mivel kisebb rajta a nyomás, hogy elhitesse a befektetőkkel, milyen rendkívüli értékkel bír, miközben bőven van ideje fontolgatni egy esetleges tőzsdére menetelt.

Kihívások és nyilvánosság

Az Adyen egyébként elég komoly versenyben kell hogy megállja a helyét. A fizetési megoldásokat kínáló startup szektor ugyanis elég erős, olyan szereplőkkel, mint a svéd Klarna vagy az amerikai Stripe. Ráadásul nem is csak a startup jelentenek kihívást a cégnek, ahogy az egész technológiai szektor (mint az Apple, a Google, a Facebook vagy a Samsung) elkezdte meglátni a lehetőséget a területen.

Hódítanak az új megoldások Forrás: Facebook, Adyen

Mindeközben a közel 10 éves Adyen vezetése elég nyugodtan kezeli, hogy mit hoz a jövő. Ahogy az Uber első embere, Travis Kalanick is jelezte nemrég, hogy a lehető legkésőbb szeretnének tőzsdére menni, úgy

a tőkeproblémákkal szintén nem küzdő Adyen sem kívánja elsietni a nyilvánosságra lépést

a hivatalos kommunikáció szerint.

A holland vállalat azért is van könnyű helyzetben, mert, ahogy Van der Does mondja, egy veszteséget termelő startup nem tud a végtelenségig tőkét bevonni, és új megoldásokat kell keresnie. Mivel ez a nyomás az ő esetükben jelenleg nem áll fönn, így nem is rohannak a tőzsdére lépéssel.