A Fiat az Uberrel menne az autóforradalomba

Uber taxi
20150913 - BRUSSELS, BELGIUM: Illustration shows the logo of Uber on a smart phone during a protest of Brussels taxi drivers against taxi-app Uber, 20150913, in Brussels. Brussels' taxis ride Today at half price. BELGA PHOTO NICOLAS MAETERLINCK
Vágólapra másolva!
A Google után az Uberrel is közös projektbe vágna a Fiat Chrysler autógyártó konszern. A megállapodást 2016 végére írhatják alá, valószínűleg, ahogy a Google-lal is, robotautók közös fejlesztéséről van szó. A Fiat nem akar vagy nem tud önállóan önvezető technológiát fejleszteni, ezért nyit az iparágba belépő techcégek felé.
Vágólapra másolva!

A Fiat Chrysler autógyártó konszern és az Uber kocsimegosztó közös projekt nyélbe ütésén dolgoznak. A megállapodást 2016 végére írhatják alá, mondták az ügyre rálátó források a Bloomberg portálnak. Az értesülést egyik cég sem kívánta kommentálni.

A Google-lal már megállapodtak

A Fiat már megállapodott a Google-lal arról, hogy közösen előállítanak 100 darab önvezető robotautót tesztelésre.

A járművek alapja a Chrysler Pacifica modellje lesz, az önvezető technológiát a Google adja.

Nagyon valószínű, hogy az Uberrel kidolgozás alatt álló megállapodás is robotautókhoz kapcsolódik.

Az autógyártó állítólag az Amazont is megkereste, hogy robotjárműveket fejlesszenek a házhozszállításokhoz. Megegyezés egyelőre nem született, az Amazon azt nyilatkozta, pletykákat nem kommentál.

A Google után az Uberrel is közös projektbe vágna a Fiat Forrás: BELGA/AFP/Nicolas Maeterlinck

Pénzkidobás a párhuzamos fejlesztés?

Sergio Marchionne, a konszern vezérigazgatója egy ideje nem csak az autógyártók közti együttműködéseket sürget, hanem igyekszik nyitni az autópiacra belépő techcégek (például a Google, az Apple vagy az Uber) irányába is. Marchionne azzal érvel, hogy az autógyártók teljesen fölöslegesen dobnak ki rengeteg pénzt az ablakon, amikor egymással párhuzamosan fejlesztenek azonos célra technológiákat.

John Elkann Fiat-elnök azt mondta,

az autógyártóknak „gyakorlatiasan” kell a kérdéshez állniuk, és együtt kell működniuk az új piaci szereplőkkel.

A Fiat nyitottságához persze hozzátartozik, hogy a konszernnek tetemes adóssága van, így valószínűleg egész egyszerűen nincs elég pénze a fejlesztésekre, különösen olyan, szinte szűz területeken, mint az önvezető technológia.

Velük, vagy ellenük?

„Az itt a nagy kérdés,

– mondta Massimo Vecchio, a Mediobanca befektetési bank elemzője. „Mi úgy látjuk, az a forgatókönyv, ami szerint minden autógyártó külön-külön kifejleszti az önvezető technológiát a tőkepocsékolás újabb példája lenne.”

Sergio Marchionne szerint pénzkidobás mindenkinek ugyanazt a technológiát fejleszteni, a Fiat nyit a techcégek felé Forrás: AFP

Érzik az új idők szelét

A közelmúltban a Fiat több riválisa fektetett pénzt techcégekbe, hogy jobban belelássanak abba a piaci szegmensbe, amely elhozhatja a közlekedés következő forradalmát:

  • A Toyota 300 millió dollárt fektetett az Uberbe,
  • A Volkswagen 300 millió dollárért vásárolta be magát az Uber-rivális Gettbe,
  • A General Motors 500 millió dollárt fektetett a Lyftbe.

Ezek a cégek kivétel nélkül azt szeretnék elérni, hogy háttérbe szoruljon a hagyományos autóbirtoklás, az emberek inkább pillanatnyi igényeiknek megfelelően szolgáltatásokat vásároljanak. Vagyis ne vásároljanak autót, inkább rendeljenek egy fuvart (humán vagy gépi sofőrrel), amikor épp szükségük van rá.