Határidő problémák – így jártam az anyakönyvi kivonattal

2016.06.16. 12:22

Folytattam az elektronikus ügyintézés világának felderítését, a KEKKH Webes ügysegéd alkalmazásában ezúttal anyakönyvi kivonatokat akartam igényelni. A tesztelés váratlan eredményt, ugyanakkor hasznos új ismereteket is hozott.

Mennyire könnyű ma Magyarországon elektronikusan ügyeket intézni? Erre a kérdésre voltunk kíváncsiak, amikor az Origo munkatársa a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának (KEKKH) alkalmazásait tesztelni kezdte.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Itt a nyár!

Június van, mindjárt itt a nyár, csúcsra jár az esküvő-szezon, és ezzel kapcsolatban eszembe jutott, hogy milyen aggodalom fogott el, amikor én készültem a nagy napra, hogy vajon megvan-e minden szükséges iratom.

Megvan minden szükséges okmány a nagy napra?Forrás: Dreamstime

A születési anyakönyvi kivonatommal például nem is emlékszem, mikor találkoztam utoljára. A jó hír, hogy a Webes ügysegéd alkalmazáson belül lehetőség van arra, hogy elektronikus úton igényeljünk születési és házassági anyakönyvi kivonatot.

Gyors bejelentkezés, majd az „Anyakönyvi kivonat" csempére kattintva továbblépek, és egy igazán letisztult, két ikont tartalmazó felület nyílik meg. „Haladjunk időrendben" - gondoltam és a két opció közül a „Születési anyakönyvi kivonat igénylés"-t választottam.

Nem mindenkinek segítség

Egy figyelmeztető felirat jelent meg, ami arról tájékoztatott, hogy a rendszer ellenőrzi a kérelem indíthatóságát. Ezt követően jött a kellemetlen meglepetés, ugyanis a jelek szerint az én esetemben mégsem olyan egyszerű ez az igénylés, a következő üzenet jelent meg ugyanis: „A megadott adatok alapján az érintett személy nem szerepel az elektronikus anyakönyvi nyilvántartásban."

Nem adtam fel, újra próbálkoztam, ezúttal a házassági anyakönyvi kivonat igénylésével, azonban ugyanarra az eredményre jutottam, mint az előbb. Megkerestem a KEKKH-t, hogy mi lehet ennek az oka. Azt a tájékoztatást kaptam, hogy az elektronikus anyakönyvi nyilvántartási rendszer 2014. július elsején jött létre, így abban csak az ezt követően történt események találhatók. Mivel értelemszerűen jóval ezelőtt születtem és még a házasságkötésem is korábbra esett, ezért nem jutottam tovább.

Tudhattam volna

Talán szerencsés lett volna ezt a dátumot jelezni a Webes ügysegéd nyitófelületén is, hiszen így pár percet megspórolhattam volna, és nem csak én, de nyilván más felhasználók is. Persze, ha kicsit figyelmesebb vagyok, akkor azért eljuthattam volna előbb is ehhez az információhoz. A Webes ügysegéd alkalmazást megnyitva ugyanis felül három menüpont található, amelyek közül a „Tájékoztató"-ra kattintva juthatunk számos hasznos tudnivalóhoz. Rákattintva megnyílik a tájékoztató felület, ahol a baloldali menüből választhatjuk ki a bennünket érdeklő témakört.

 

Kapu az e-ügyintézéshez
Az elektronikus ügyintézés lehetőségével azok tudnak élni, akiknek van hozzáférésük az Ügyfélkapuhoz. Ez egy olyan szolgáltatás, amelynek segítségével a személyazonosságunk igazolása mellett biztonságosan kapcsolatba léphetünk az elektronikus közigazgatási ügyintézést nyújtó intézményekkel (például NAV, OEP, Okmányiroda egyes szolgáltatásai).

Az Ügyfélkapu használatához regisztrálni kell. Ezt csak abban az esetben lehet elektronikusan elintézni, ha valaki már rendelkezik új típusú elektornikus személyazonosító igazolvánnyal. Minden más esetben személyesen kell eljárni. A regisztráció elintézheti az okmányirodákban, a kormányablakoknál, a NAV kiemelt ügyfélszolgálatain, a postai Agora pontokon, ha pedig valaki külföldön tartózkodik, a külképviseleteken.