Ide hordjuk a százmilliárdokat

2016.06.15. 10:48

Évente 700 milliárd forintot költöttünk ruhafélékre. A bevételi adatok szerint piacvezető a H&M. Nem csak a plázákban vásárolunk farmert vagy cipőt, de a neten is 92 milliárdot költünk.

Töretlenül, egyre nagyobb ütemben nő a ruházati piac 2012 óta. 2016 elején az elmúlt két évhez hasonlóan 10 százalék felett nőtt a ruházati boltok bevétele, márciusban ugyanakkor botlott egyet a ruhapiac, 2 százalékra esett a bővülés üteme - írja a blokkk.com

A ruházati boltok bevételének növekedése (milliárd forint): 

             Év                                    2012              2013    2014            2015                  
Ruházati boltok értékesítése               405          423     480    542
Változás előző évhez képest               102          105     114    113

KSH, érték: milliárd forint, előző év: 100%

Emelkednek a bérek, telnek a gardóbok

A bevételek növekedésében volt némi jótékony hatása az online kasszarendszernek is, de a keresetek növekedése is nagyot lendített a mérlegen.

Ötből négy munkavállalónak (81 százalék) változott a bére 2015-ben az egy évvel korábbihoz képest, a többségnél ez növekedést jelent, ahogy az alábbi infografikán is látható: 

Több, mint 20 ezer ruhaboltban lehet válogatni, tíz évvel ezelőtt pedig még több, 26 ezer ruhabolt volt Magyarországon.

Évi 700 milliárdot költünk ruhákraforrás: Origo

A webáruház, az outlet, a hiperek és a diszkontok betörése ugyanúgy megfigyelhető nálunk is, mint máshol világszerte. A kínai boltból országszerte 5 ezer, csak a Józsefvárosban pedig másfélezer van. A turkálók száma 6-7 ezer között mozog.

Június elején hirdették ki a magyar piac 10 legnagyobb e-kereskedelemi cégének rangsorát. A toplista első helyén az Extreme Digital végzett. A dobogó 2. és 3. helyén a két másik webpláza, az eMAG és a Mall osztozik. Őket követi a Media Markt, amely idén is megőrizte 4. pozícióját. Egy év alatt három helyet javítva, idén 5. a Tesco.

Forrás: Dreamstime

Hatodik helyen a Libri-Bookline csoport végzett. Hetedikként a tartalomszolgáltatást és az értékesítést ügyesen ötvöző iPon áll, míg a 8. pozícióban – új belépőként – a nagy múltú Aqua szerepel, aki az egyik legrégebbi magyar tulajdonú online áruházként került fel a listára. A rangsor 9. és 10. helyét két, a maga nemében egyedi cég foglalja el. A 9. helyen lévő Bónusz Brigád egyedüliként értékesít a termékek mellett szolgáltatást is, és építi üzleti modelljét a kedvezményekre. A rangsort pedig a Tchibo zárja.

92 milliárdot költünk a 10 legnagyobb webshopban

A 10 legnagyobb e-kereskedő összesített, online értékesítésből származó árbevétele elérte a 92 milliárd forintot, ami a teljes hazai online kiskereskedelmi forgalom 34 százalékát jelenti, ehhez együttesen közel 4,7 millió vásárlás társult, ami a teljes vásárlásszám 21 százaléka. 

De térjünk vissza a ruhapiacra. A magyar áruházak nagyágyúit a világ legnagyobb áruházai között jegyzik.

Akik 10 milliárd feletti árbevételt könyveltek el 2015-ben:

  • H&M                     46 milliárd forint
  • Decathlon             43 milliárd forint
  • Deichmann           38 milliárd forint
  • C&A*                     30 milliárd forint
  • Zara                      15 milliárd forint
  • Hervis                   14 milliárd forint
  • Takko                    10 milliárd forint

e-beszámoló, 2015. évi adatok, érték: milliárd forint, áfát is tartalmazó forgalom
*/: becsült adat (nincs nyilvános 2015. évi adata)

Némileg kilógnak a sorból a Decathlon és a Hervis, mivel ott sportszereket is árulnak, de azért a ruha is fogy náluk bőségesen.

A ruházati áruházak nagyobbjai közé tartozik még a Humanic és az Adidas (9-9 milliárd forinttal), továbbá a M&S, a Salamander és a Mango (4-4 milliárd forinttal).

A hazai ruhás cégek közül a legnagyobb a Roland Divatház 3 milliárdos árbevétellel, a Griff és a Gála pedig éppen eléri a milliárdos határt, de például az Emporium bevétele már csak fele az előbbiekének.

A visszaszoktunk a vasárnapi vásárlásra

Elemzők szerint 2016-ban tovább nőhet a kiskereskedelem. Németh Dávid, a K&H Bank vezető makrogazdasági elemzője szerint a reálbérek növekedése hajtja a belső fogyasztást. A szakértő szerint az év egészében 5-6 százalékkal növekedhet a kiskereskedelmi forgalom.

A lezárasok idején egy tűt sem lehet leejteni a plézékbanForrás: Thinkstock

Suppan Gergely, a Takarékbank elemzője is azt mondja, tartósan magas maradhat kiskereskedelmi forgalom növekedése. Ő egy picit szerényebb 4,5 százalékos növekedést vár.

Barczel Vivien, az Erste Bank makrogazdasági elemzője 3-4 százalékos átlagos forgalomnövekedést vár idén. Az elemző szerint a vasárnapi nyitvatartás hatása pozitív lehet a következő hónapokban, így további lendületet adhat az eladásoknak.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK