Támad a jövő, ideje felkészülni

2016.06.16. 08:37

A következő években stabil növekedés várható az informatikai outsourcing piacon, 2022-re akár 481 milliárd dollárosra is bővülhet ez a szegmens. A szolgáltatók és a megbízók egyaránt új helyzettel szembesülnek a felhőalapú megoldások, az IoT, valamint a mesterséges intelligencia térhódításával.

A tavalyi 314,92 milliárd dollárról 2022-re 481,37 milliárd dollárosra bővülhet a globális informatikai outsourcing piac a Stratistics MRC előrejelzése szerint. Ez évente átlagosan 6,2 százalékos bővülést jelent, vagyis jó helyzetben vannak a szolgáltató cégek, azonban új trendekkel kell számolniuk már az idén is. A szakértők várakozásai szerint olyan új jelenségekre kell felkészülniük, mint a szupergyors üzletkötés, a több partneres outsourcing megállapodásokból adódó nehézségek, az ember-gép együttműködés fejlődése.

Fókuszban a biztonság

A múlt évben megfigyelhető volt, hogy a vállalatok a folyamatok szabványosítására törekedtek és a felhőalapú megoldások különböző változatainak bevezetésére, valamint kihasználták a helyzeti előnyüket, hogy újratárgyalják a korábbi megállapodásokat. Az idei év meghatározó tendenciái között lesz az informatikai outsourcing piacon is a biztonság, amely központi szerepet játszik majd az új üzletek megkötésénél, a megbízók részéről fontos tényező lesz a tárgyalások során, hogy a megoldásszállítók milyen javaslatokkal állnak elő.

A kiberbűnözők is egyre kreatívabbak, ha az érzékeny adatok megszerzéséről van szó.Forrás: AFP

Ráadásul az automatizált rendszerek terjedésével, valamint az IoT (Internet of Things - dolgok internete) térhódításával tovább nő a potenciális veszélyforrások száma. Emellett a kiberbűnözők is egyre kreatívabbak, ha az érzékeny adatok megszerzéséről van szó. Arról sem szabad megfeledkezni, hogy a biztonsági hiányosságok miatt a hatóságok is egyre keményebben léphetnek fel.

Paradox megoldások

Az idén felerősödhet az insourcing trend, vagyis az a folyamat, amikor a korábban külső szolgáltatóra bízott feladatokat a vállalaton belül igyekeznek megoldani. Ezt paradox módon a sikeres offshore, vagyis távoli helyre történő kiszervezési projektek ösztönözhetik, ugyanis azok során a cégek egyre több tapasztalatot, ismeretet szereznek arról, hogyan lehet minél hatékonyabbá tenni a folyamatokat. Ez pedig azt eredményezheti, hogy nő azoknak a társaságoknak a száma, amelyek ahelyett, hogy szolgáltatót választanak, saját maguk igyekeznek megoldani a feladatokat.

A felhőalapú szolgáltatások már egyértelműen hódítanak a nagyvállalati környezetben is, és ez a folyamat idén csak erősödhet, ami érzékenyen érinthető az informatikai outsourcingban érdekelt vállalatokat. Egyre több folyamatot helyeznek ki a vállalkozások a felhőbe, ugyanakkor az is megfigyelhető, hogy mivel üzleti szempontból kritikus feladatokról van szó, arra törekednek, hogy minimalizálják a kockázatokat, ennek érdekében pedig igyekeznek több társaságtól igénybe venni a szolgáltatásokat.

Új szereplők

A felhő ugyanakkor igen hasznos segítséget is jelenthet az outsourcing szolgáltatóknak a megbízásaik számának növelésére. A vállalatok számára komoly előnyöket nyújtó új, felhőalapú technológiákat és rendszereket ugyanis integrálni kell a céges rendszerekbe, ami ahhoz fogható komoly változást jelent, mint amikor megindult az átállás a vállalatirányítási megoldásokra.

Át kell gondolni a meglévő szerződéseketForrás: Origo

Ehhez ugyanakkor nem feltétlenül vannak meg a szükséges belső erőforrások még a nagyvállalatoknál sem, így a rendszer- és szolgáltatás integrációs, incidens kezelési és változás kezelési feladatokra a jövőben még nagyobb valószínűséggel veszik igénybe külső partner szolgáltatásait. Az új technológiák megjelenésével párhuzamosan azonban az it-outsourcing piac régi szereplőinek fel kell készülniük új szolgáltatók megjelenésére is.

Új szempontok

A Gartner piackutató és a McKinsey tanácsadó cég is rámutatott egy érdekes trendre, amelynek lényege az, hogy az outsourcing megbízók felismerték, hogy más megközelítést igényel az informatikai részleg üzletmenetet támogató része, valamint az üzletvitelt alapjaiban megváltoztató szegmense. Az ügyfelek ezt a bimodális megközelítést arra használhatják, hogy új kereskedelmi és szerződéses mechanizmusokat vezessenek be a megoldásszállítókkal szemben, hogy pontosan körülhatárolják az egyes csoportok működési felelősségeit.

Alkalmazkodás

A megbízók és az outsourcing cégek közötti kapcsolatot alaposan átalakítja az automatizáció. Miután az informatikai és üzleti outsourcing szolgáltatást kínáló vállalatok számára egyre nagyobb kihívást jelent, hogy olcsó, ugyanakkor képzett munkaerőt kínáló, megfelelő infrastruktúrával rendelkező országokat találjanak központjaik bővítésére, kezdenek a gépek felé fordulni. Ez pedig az emberi munkaerővel támogatott szolgáltatásokhoz szokott megbízók részéről is alkalmazkodást igényel.

Ahogy egyre több automatizált, big data és adatelemző megoldásokra, valamint mesterséges intelligenciára épülő szoftverekkel ellátott folyamat épül be a szolgáltatásokba – hasonlóra például a közmű és távközlési cégek ügyfélszolgálatain már akad példa -, mindkét félnek át kell gondolnia a meglévő szerződéseket.

KAPCSOLÓDÓ CIKK