Nincs mit tenni, lejárt az idejük?

2016.06.16. 12:26

Egy friss elemzés szerint a fintech cégek leginkább a banki és pénzforgalmi szolgáltatási szektort vették célba. A pénzeszköz-átutalási és pénzforgalmi ágazatban tevékenykedő válaszadók arra számítanak, hogy a következő öt évben akár piaci részesedésük 28 százalékát elbukhatják a fintech cégek térnyerése miatt. 

Felmérést készített a PwC a hagyományos pénzintézetek reakciójáról a fintech szolgáltatásaira. Néhány adat:

  • a hagyományos pénzügyi cégek 83 százaléka félti a piacait,
  • a bankok 95 százalékára igaz ugyanez,
  • a cégvezetők 23 százaléka látja veszélyben az üzletét,
  • maguk a fintech cégek úgy tippelik, a piac egyharmadát tudják elhódítani.

A „Blurred Lines: How FinTech is shaping Financial services” („Elmosódott határvonalak: hogyan alakítják át a fintech cégek a pénzügyi szolgáltatási szektort”) című elemzés szerint a fintech cégek leginkább a banki és pénzforgalmi szolgáltatási szektort vették célba. A pénzeszköz-átutalási és pénzforgalmi ágazatban tevékenykedő válaszadók arra számítanak, hogy a következő öt évben akár piaci részesedésük 28 százalékát elbukhatják a fintech cégek térnyerése miatt. A banki szakemberek 24 százalékos piacvesztéssel számolnak. A vagyon- és eszközkezelési piacon a részesedés várható csökkenése 22 százalék, a biztosítási szektorban 21 százalék.

Mely területeken jelentik a legnagyobb fenyegetést a fintech cégek?

A pénzügyi szolgáltató vállalatok 67 százaléka a haszonkulcsot érzi fenyegetettnek, 59 százaléka a piaci részesedés csökkenésétől tart. A fintech cégek az innovatív megoldásokkal nagyságrenddel alacsonyabb működési költségekkel és díjakkal dolgoznak. Ezáltal a haszonkulcs csökken, fáj is a díjüzletre fókuszáló piaci szereplők feje. A felhőszolgáltatás mint platform a beruházási költségeket is, a folyó infrastrukturális kiadásokat is csökkenti.

A blockchain lehetőségeit alábecsülik és nem használják ki

Jelentős felforgató tényező a blockchain is, írja a tanulmány. A technológia megosztott könyvelést – distributed ledger – tesz lehetővé. Hatására gyökeresen átalakulnak a jelenlegi versenypozíciók a pénzügyi szolgáltatási szektorban. Ez óriási költségmegtakarítást és a jelenleginél nagyobb átláthatóságot hozna, a felmérés résztvevői mégsem tartják különösebben fontos kérdésnek: 56 százalékuk felismeri a jelentőségét, 57 százalékuk azonban nem tartja valószínűnek, hogy követné ezt a trendet.

„A diszruptív technológiákkal szemben a világ vezető cégei akkor lehetnek sikeresek, ha gyorsan beépítik azokat szokásos üzleti folyamataikba – mondja Kerekes Antal, a PwC Magyarország technológiához kapcsolódó tanácsadási szolgáltatásokat vezető cégtársa. – A blockchain is, a distributed ledger is kivételes lehetőséget nyújt a pénzügyi szolgáltató vállalatok számára, hogy átalakítsák üzleti tevékenységüket.” A szakember szerint nagy kockázatot jelent a jelenlegi üzleti modellekre, ha a szektor nem érti meg a blockchain-technológiát, annak felforgató hatását.

A PwC globális Blockchain csapata nagyjából 700 olyan céget talált, amelyek aktívak ezen a területen, közülük 150-re „érdemes odafigyelni”, 25 pedig valószínűleg vezető szerepet tölt majd be.

Senki nem mondta, hogy könnyű lesz

A PwC felmérése azt mutatja, hogy a leggyakoribb együttműködési forma a hagyományos és a diszruptív szereplők között a közös partnerség, de alig 32 százalékuk hajlik erre. Tehát, így a PwC, a pénzügyi szolgáltató vállalatok még nem állnak készen arra, hogy teljes mértékben elköteleződjenek a fintech mellett. A válaszadók szerint a legnagyobb kihívást az informatikai biztonság (53 százalék), a szabályozási bizonytalanság (49 százalék) és a nem hagyományos üzleti modell (40 százalék) jelenti.

Másképp kéne hozzáállniForrás: Origo

A fintech cégek részéről a hagyományos piaci szereplőkkel való együttműködés során a három legnagyobb kihívás: a vállalatvezetési és vállalati kultúra különbözősége (54 százalék), az eltérő működési folyamatok (47 százalék) és a szabályozási bizonytalanság (43 százalék) volt.

Nem szilikonszarvassal gurigáznak

Kerekes Antal kifejtette, a PwC szerint a következő 3-5 évben a beruházás a fintech iparágba globálisan jóval meghaladhatja a 150 milliárd dollárt. A pénzintézetek és a technológiai vállalatok pedig egymást túllicitálva igyekeznek majd beszállni a versenybe. Amint a hagyományos pénzügyi szolgáltatások, a technológiai cégek és a telekommunikációs vállalatok közötti határvonalak egyre inkább elmosódnak, számos innovatív megoldás merül fel, és kétségkívül nincs egyszerű megoldás az eligazodásra.

A PwC szakértői szerint a fintech iparág a hagyományos közvetítői szerepeket végképp túlhaladottá teszi. A pénzügyi szolgáltató vállalatok a pénzügyi rendszer közvetítőiként ugyan értékes szolgáltatást nyújtottak ügyfeleiknek, ezeket a funkciókat új, technológia által vezérelt üzleti modellek veszik át.