Adategyeztetés a fotelből: ilyen is van

Actions Armchair Art Baroque Art Colour Covering Crumpling Curtain Decoration French Door Furniture House Housing Indoors Living Room Living-room Material Old Orange Color Palace Parquet Floor Room Textile Window VERTICAL Interior of antique living room,
Interior of antique living room, orange cushions on Louis XV style armchair covered with yellow damask silk, pink crumpled curtains in front of French window, orange wall.
Vágólapra másolva!
Bosszantó, hogy a bankok és egyes szolgáltatók gyakran kérik a megadott személyes adatok, illetve kapcsolattartási információk egyeztetését? Higgye el, a rendszeres adatellenőrzés egy mindkét fél számára hasznos és szükséges eljárás, a hivataloknak pedig biztosítania kell adategyeztetés lehetőségét jogaink gyakorlása érdekében.
Vágólapra másolva!

Azt, hogy tényleg célszerű időnként elvégezni az egyeztetést, főleg akkor látja be az ember, ha fél év összegyűlt számláit egyszerre kapja meg, mivel a levelezési címe változását elfelejtette jelezni. Éppen ezért úgy gondoltam, hogy a KEKKH Webes ügysegéd alkalmazásával történő ismerkedést a saját adataim ellenőrzésével folytatom.

A sorozatunkat követők valószínűleg már rutinból sorolják a folyamat lépéseit, KEKKH (Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala) weboldal címének - kekkh.gov.hu - beírása a böngészőbe, majd a Webes ügysegéd alkalmazás ikonjának megkeresése jobb oldalt, az applikáció elindítása és természetesen a bejelentkezés következik.

Mi mindent tudnak rólunk

Az igen beszédes nevű „Tájékoztatás- a személyiadat- és lakcímnyilvántartásban tárolt saját adatokról" ikonra kattintva haladhatunk tovább. Persze ha nem kapkodunk, akkor egyből elolvashatjuk az alatta lévő szöveget, amely szerint ezen a felületen a magánszemélyek elektronikus kapcsolattartás keretében tájékoztatást igényelhetnek a személyiadat- és lakcímnyilvántartásban nyilvántartott saját aktuális adataikról.

A klikkelést követően igazi adattenger fogadja a felhasználót, amiből kiderül, hogy mi mindent tudnak rólunk a korábban már említett adatbázisok. Pár érdekességgel is találkozhatunk, így például itt is kiderül, hogy bizony titkosítottam a nyilvántartott adataimat, az viszont meglepett, hogy még az is szerepel ezen a felületen, hogy hol kötöttem házasságot.

Megkérdeztem ennek okáról a KEKKH-t, és azt a választ kaptam, hogy mivel a családi állapot és házasságkötés helye is tartalma a személyiadat- és lakcímnyilvántartásnak, azaz a KEKKH törvényi felhatalmazás alapján kezeli, így az Info törvény szerinti tájékoztatási kötelezettség során erről is tájékoztatást kell adniuk, ha az érintett házas.

A lakóhely (állandó lakcím) és a tartózkodási hely adatai szintén ellenőrizhetők a felületen, ahol az is villámgyorsan kiderül, hogy még érvényes a személyi igazolványom, ráadásul ez még évekig így is marad, és hasonló a helyzet a lakcímkártyámmal is.

A felület alján két opciót is felkínálnak a felhasználóknak, egyrészt le lehet tölteni az adatlapot, másrészt elküldhetjük az Ügyfélkapu tárhelyre. Én az első lehetőséget választottam és pár pillanat múlva már a gépemen is landolt a pdf fájl, ami tartalmazta a tárolt adataimat.

Mit tehetek, ha valami nem stimmel?

Újabb

egyszerű, könnyen átlátható és használható felületet

ismertem meg a Webes ügysegédben, csak egy dolog gondolkoztatott el. Mi van, ha feltűnik, hogy valamelyik adat mégsem stimmel? Hol intézkedjek, kihez forduljak?

Milyen jó is lenne, ha erre az esetre is lenne egy felület, amit innen azonnal elérhetek, és néhány kattintással megoldhatnám ezt a problémát is. No, de ne legyünk telhetetlenek, egyelőre örüljünk annak, hogy bármikor otthonról, a fotelből ellenőrizhetjük, hogy jó adatok szerepelnek-e rólunk a személyiadat- és lakcímnyilvántartásban.

Kapu az e-ügyintézéshez

Az elektronikus ügyintézés lehetőségével azok tudnak élni, akiknek van hozzáférésük az Ügyfélkapuhoz. Ez egy olyan szolgáltatás, amelynek segítségével a személyazonosságunk igazolása mellett biztonságosan kapcsolatba léphetünk az elektronikus közigazgatási ügyintézést nyújtó intézményekkel (például NAV, OEP, Okmányiroda egyes szolgáltatásai).

Az Ügyfélkapu használatához regisztrálni kell. Ezt csak abban az esetben lehet elektronikusan elintézni, ha valaki már rendelkezik új típusú elektornikus személyazonosító igazolvánnyal. Minden más esetben személyesen kell eljárni. A regisztráció elintézheti az okmányirodákban, a kormányablakoknál, a NAV kiemelt ügyfélszolgálatain, a postai Agora pontokon, ha pedig valaki külföldön tartózkodik, a külképviseleteken.