Simicska cége ismét indulna

Közép, sport szponzoráció, sport pálya, műfű
Felcsút, Puskás Akadémia, Pancho, mészáros lőric, kft, közgép, molino
Vágólapra másolva!
Már egy éve a partvonalon kívülről szemléli a hazai tendereket Simicska Lajos cége, de szerdán eldől, hogy visszaengedik-e a pályára a közbeszerzésektől három évre eltiltott Közgépet, amely a kizárás ellenére is jó évet zárt tavaly. 2015-ben az „ellen-Közgépként” emlegetett Duna Aszfaltnak szintén jól ment, Simicska cégének egy korábbi rekordját is megdöntötte.
Vágólapra másolva!

A 2014-es rekordévet követően a Közgép Zrt. nettó árbevétele tavaly 101,5 milliárd forintra csökkent – egy évvel korábban majdnem 113 milliárdos árbevételnek örülhetett a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó építőipari cég.

Annak ellenére, hogy az üzletember összeveszett Orbán Viktor miniszterelnökkel,

a Közgép tavaly is majdnem tízmilliárdos eredménnyel, azaz nyereséggel zárt:

2015-ben 9,6 milliárd forint volt a cég profitja, aminél csak a 2014-es, 13 milliárd forintos eredmény volt jobb a cég történetében.

Tavaly még bőven nyereségesen működött a Közgép Forrás: MTI/Bugány János

Az egyelőre képlékeny, hogy a nyereségből mennyit tudtak kivenni: sajtóértesülések szerint ugyanis Simicskáék ötmilliárd forintos osztalékot vettek (volna) ki a Közgép 2015-ös eredménye után – ezt azonban blokkolhatja „egy igen erős kormányzati szereplő”. Erről bővebben az alábbi cikkben olvashat:

Mindenesetre a tavalyi közbeszerzéseken – a korábbi évekkel szemben – kevés állami megrendelést sem tudott már felmutatni Simicska Lajos építőipari cége.

2015 második felét eleve a partvonalon kívül töltötte a Közgép, amely két éve még több mint tízmilliárdot fizetett ki osztalékként, míg 2015-ben a közbeszerzéseken sem tudott ennyit nyerni.

A korábbi megrendeléseiből tavaly még jól elvolt az építőipari cég, sőt, sajtóértesülések szerint még 2017-re is akad munkája. A Közgép megrendelései viszont jelentősen csökkenhettek a kizárással – igaz, tavaly az eltiltásig sem nyerte agyon magát Simicska cége, ahogy az is, hogy a 2007–2013-as uniós költségvetési ciklus kifutásával eleve kevesebb közbeszerzést írtak ki: míg 2014-ben 1019,1 milliárd forintot költöttek építési beruházásokra a Közbeszerzési Hatóság éves beszámolója szerint, addig tavaly már csak 712,8 milliárdot.

Szerdán döntenek a Közgépről

A Fővárosi Törvényszék ma dönt a Közgép kizárásáról: azaz arról, hogy jogoson zárták-e ki hamis adatszolgáltatás miatt Simicska cégét, vagy nem. Első fokon megdőlt a hamis adatszolgáltatás:

decemberben a Közgépnek adtak igazat,

és a kizárást is felfüggesztették, azonban a Közbeszerzési Hatóság sikeresen fellebbezett, a Fővárosi Törvényszék megerősítette a Közbeszerzési Döntőbizottság és a Közbeszerzési Hatóság korábbi döntését – így

Simicska Lajos cége továbbra sem indulhat

a hazai közbeszerzési pályázatokon.

Egyelőre még partvonalon kívül Fotó: Origo

Ebben a végzésében a törvényszék igazat adott a Közgéppel szemben a Közbeszerzési Hatóságnak abban, hogy a Közbeszerzési Döntőbizottság elutasító határozatának végrehajtását nem lehet felfüggeszteni, azaz a Közgép továbbra is partvonalon kívül maradt.

De miért is zárták ki a Közgépet?

A Közgépet a Győr-Gönyű kikötő fejlesztésére kiírt tenderen érték a hatóság állítása szerint hamis adatszolgáltatáson. Az ajánlatkérő Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság helyett eljáró Első Magyar Közbeszerzési Tanácsadó Zrt. öt dolog miatt zárta ki a Közgép ajánlatát. Szerintük három helyen is hamis adatot szolgáltatott a cég, a Közbeszerzési Döntőbizottság határozata ugyanakkor már csak egyetlen kizáró okot talált:

az egyes hajók zárt fedélzetének négyzetméteradatai esetében a Közbeszerzési Döntőbizottság szerint is áll a hamis adatszolgáltatás.

Ezt támadta meg a Közgép, és a bíróság első fokon igazat is adott neki, ugyanis rövid indoklása szerint a pályázat kiírásában a zárt fedélzet kiszámításának módját nem adták meg, így ez nem is támadható. Az érintett közbeszerzésről bővebben itt olvashat:

Tarolnak az „ellen-Közgépek”

Amíg Simicska Lajos cége partvonalon kívülről szemléli az eseményeket, több versenytársa is szép eredményeket ért el a leadott éves beszámolók szerint. A szakmában „ellen-Közgépként” is emlegetett Duna Aszfalt nettó árbevétele például

megdöntötte a Közgép legjobb évében elért árbevételét:

a Szíjj László kizárólagos tulajdonában álló Duna Aszfalt ugyanis 124,5 milliárd forintos nettó árbevételt ért el 2015-ben, ez majdnem 40 milliárddal több, mint egy évvel korábban.

A Duna Aszfalt adózott eredménye is hasonló arányban nőtt: a 2014-es 7,3 milliárdról tavaly 11,1 milliárd forintra ugrott a cég nyeresége.

Megcsappant a Market profitja

Több jelentős beruházást is megszerzett Garancsi István érdekeltsége, a Market Zrt., amely a 2014-es 49 milliárd után tavaly 51,6 milliárd forintos árbevételt ért el, ugyanakkor adózott eredménye 179 millió forintra csökkent az előző évi 1,2 milliárdról.

A Market építi a Dagály Úszóarénát, amely a 2017-es vizes-vb fő helyszíne lesz Fotó: Polyak Attila - Origo

A West Hungária Bau Kft. – ez a cég építi például az MTK új stadionját – is szép évet zárt: árbevétele közel negyedével nőtt 2015-ben, így már a 25 milliárd forintot is meghaladta, míg adózott eredménye 2,3 milliárd forintra ugrott.