Januártól sokkal könnyebb lesz összehasonlítani az életbiztosításokat. Javaslatot dolgozott ki a Magyar Nemzeti Bank az etikus életbiztosításokért. A javaslat lényege, a fair szolgáltatások bevezetése, és a tisztességes és etikus magatartás a biztosítók részéről. A rendeletek már elkészültek a jogszabály jövő év januárjától lép életbe. 

A biztosítási szakma is felismerte, hogy az etikus szemlélet mindennél fontosabb, mondta Windisch László a Magyar Nemzeti Bank alelnöke. Az életbiztosítási szektor jelentős piaci részt érint, tavaly 2,2 millió szerződés volt ebben a szegmensben. A most megszületett ajánlás tiltja az egyes költségek elbagatelizását, tiltja a rejtett költségek felszámolását. Az etikus életbiztosítási koncepció erősíti az öngondoskodást. Az ügyféloldalon magasabb ügyfélérték, a biztosítói oldalon stabil megtérülés jelentkezhet, mondta az MNB alelnöke.

A MNB javaslatai:

  • az életbiztosítás költsége legyen összhangban azok tartalmával,
  • a biztosítók az unit-linked konstrukciók befektetései során kellő gondossággal járjanak el,
  • csak a tényleges befektetett összegeket számítsák fel az ügyfeleknek,
  • a biztosítók határozzák meg a befektetési és vásárlási minimumokat,
  • tovább csökkentik a biztosítási közvetítőknek az első évben kifizethető jutalékplafont.

A Magyarországon elérhető biztosítások fele felel csak meg a most támasztott követelményeknek, mondta Pandurics Anett a Magyar Biztosítók Szövetségének elnöke. Európa is érzékeli a problémákat a biztosítási piacon. Az ügyfelek nem értik a biztosítási és befektetési termékeket, túl bonyolultak számukra. Az MABISZ elnöke szerint, az ügyfelek nem tudják optimálisan kihasználni a befektetési termékeket, mert gyakran nem értik azokat.

A fogyasztók sokszor kapkodnak és nem elég körültekintők. Egy európai kutatás szerint csak az ügyfelek 27 százaléka néz körül alaposan a piacon, és 48 százalékuk érti csak meg, hogy az adott biztosítási termék mit kínál számára.

Alaposan nézzen körül mielőtt életbiztosítást kötForrás: PhotoAlto/Eric Audras / Altopress/Eric Audras

Segítség nélkül kockázatos döntést hozni, mondta a MABISZ elnöke. A kockázatos befektetések esetén csak az ügyfelek 15-27 százaléka hoz optimális döntést.

A most megalkotott rendszer az ügyfeleket helyezi a középpontba, és minden lehetséges kockázatot kezel egymással konzisztensen – hangzott el a sajtótájékoztatón.

A TKM magyar specialitás

A Teljes Költség Mutató (TKM) a magyar piac innovációja – mondta Pandurics Anettt. Mi voltunk az egyetlen ország Európában, akik 2010 óta folyamatosan finomítja és szigorítja a TKM-rendszert.
A MABISZ az ügyfeleknek azt javasolja, mindenképpen hasonlítsák össze a TKM-eket, már most is több lehetőséget választhatnak, de januártól a kedvező ár-érték arányú biztosításokat még könnyebben összevethetik, tette hozzá a MABISZ elnöke.

Az átláthatóság nem elegendő, mert az ügyfelek maguktól nem feltétlenül vásárolnak életbiztosítást. A szigorú befektetési szabályok, a fair ár-értékarány és a félreértés kockázatának csökkentése a lényeges, mondta Nagy Koppány a Biztosítási Pénztár– és Közvetítők Felügyeleti Igazgatóság elnöke.

A biztosítási szektortól azt várja a jegybank, hogy sokkal egyszerűbben és érthetőbben mutassák be a termékeiketForrás: AFP/Raymond Roig

A koncepciónak egyébként nem célja visszamenőlegesen szabályozni bármit. Az új rendelkezések az új szerződésekre vonatkoznak.

Pandurics Anett az Origónak azt mondta, a biztosítási szektorra a következő fél évben komoly munka vár, hogy minden feltételnek, amit a Magyar Nemzeti Bank és a MABISZ elvár tőrül megfeleljenek. Felhívta a figyelmet, mindenkinek legyen gyanús, ha egy társaság 8 százalék feletti hozamokkal kecsegtet.

Az ajánlás elvárja, hogy a biztosítók egyszerűen és könnyen érthetően mutassák be a költségeket, és válasszák külön többek között a kockázati díjakat, a megtakarításra szánt összegtől.