Kivonul az Uber Magyarországról

Uber, Fekete Zoltán
Budapest, 2016. február 18. Fekete Zoltán, az Uber közösségi személyszállító szolgáltatás magyarországi operatív vezetője sajtótájékoztatót tart egy budapesti étteremben 2016. február 18-án. MTI Fotó: Balogh Zoltán
Vágólapra másolva!
Az Uber úgy döntött, hogy nem folytatja magyarországi tevékenységét. Metál Zoltán, a taxisszövetség elnöke azt mondta, az illegális szereplőknek el kell tűnniük a gazdaságból. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium azt mondta ragaszkodnak a törvényességhez, és tudomásul veszik az Uber döntését.
Vágólapra másolva!
  • 609 nappal az indulás után, július 24-én déli 12 órától nem lesz elérhető Budapesten az UberX.
  • A 160 ezer magyar felhasználó már csak külföldön, többek között 21 Európai Uniós tagállamban tudja használni az alkalmazást.

Felfüggeszti a szolgáltatást az Uber Budapesten július 24-én 12 órától, amikor életbe lép a működését ellehetetlenítő jogszabály – jelentette be Fekete Zoltán, az Uber magyarországi operatív igazgatója.

Fekete Zoltán, az Uber magyarországi operatív igazgatója bejelentette, a személyszállító cég felfüggeszti a szolgáltatást Budapesten Forrás: MTI/Balogh Zoltán

Az Uber röviden ennyit írt a sofőrjeinek:

„Sajnálattal értesítünk, hogy az Uber 2016. július 24-én 12 órakor felfüggeszti szolgáltatását Budapesten.”

A júniusi jogszabály alapján bevonhatják az autósok jogosítványát, elvehetik rendszámukat annak ellenére, hogy minden engedéllyel rendelkeznek. Fekete Zoltán azt mondta, nem szeretnék ennek kitenni 1200 egyéni és kisvállalkozó autósukat.

Az Uber Magyarországon Budapesten kívül Budaörsön, Budakeszin, Nagykovácsiban, Solymáron, Pilisszentivánon, Pilisvörösváron, Pomázon, Pilisborosjenőben, Ürömben, Pátyon, Telkiben, Gyálon és Dunaharasztiban nyújt szolgáltatást.

Fekete Zoltán azt mondta, levélben tájékoztatták az ubereseket Forrás: MTI/Balogh Zoltán

Hangsúlyozta, kezdettől fogva keresték a párbeszédet a döntéshozókkal, több alkalommal tettek le konkrét javaslatot az asztalra, de

volt a döntéshozókban, hogy érdemben foglalkozzanak ezekkel. Határozatlan időre függesztik fel a szolgáltatást Magyarországon. Dolgozni fognak a szabályozás további módosításán, ha lesz igény a döntéshozók részéről erre - tette hozzá. Elsősorban rajtuk áll, mikor változhat meg a szabályozás, ha ez megtörténik, akkor visszatérne az Uber - mondta. Kitért arra is, megnézik, milyen más szolgáltatás élhet meg Budapesten, mivel az Uber rendszerét a személyszállításon kívül másra is használják. Egyelőre konkrét tervek nincsenek.

Ez az üzenetet kapták ma az Ubert használók az Uber Magyarországtól."Nagyon szomorú számunkra a mai nap. Még mi sem hisszük el, de ideiglenesen búcsúznunk kell. Sajnálattal tájékoztatunk Titeket, hogy az Uber 2016. július 24-én felfüggeszti UberX szolgáltatását Magyarországon...."

Fekete Zoltán azt mondta, az Európai Bizottság júniusi iránymutatása szerint a sharing economy (közösségi gazdaság) szabályozására nem elfogadható a tiltás, a blokkolás, és több európai országban fogadtak el az ilyen típusú szolgáltatásokat a jogrendbe beillesztő szabályozásokat, példaként Finnországot, Romániát, Litvániát és Észtországot említette.

Kitért arra, hogy

a franciaországi labdarúgó Európa-bajnokság során több mint egymilliónyian utaztak az Uberrel.

A világ 480 városában, 21 uniós országban működik a szolgáltatás. 60 ezer felhasználója volt a szolgáltatásnak Budapesten, az utazások 39-40 százaléka külföldiekhez köthető, főleg a 20-35 éves korosztály utazott velük.

Az Uber létrehozott egy honlapot ahol az uberezők kedvenc sztorijait gyűjtötték össze.

Forrás: Uber

Az Origo is kipróbálta

Az Uber 2014 októberében indult el Budapesten. Akkor az Origo is kipróbálta az uberezést. A rendelés után az autó 4 percen belül jött. Az Uber használatához csupán egy ingyenes alkalmazást kell feltelepíteni az okostelefonra, a szolgáltatásba a már meglévő Google-fiókkal is be lehet lépni, és az ott regisztrált bankkártyával külön macera nélkül elintézhető a fizetés. Ez egyébként Paypal-fiókkal is helyettesíthető, készpénzzel viszont nem.

Ragaszkodnak a törvényességhez

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tudomásul veszi az Uber döntését, miszerint a cég inkább kivonul Magyarországról, mint hogy vállalja a törvényes működést, az adófizető magyar taxisokkal való tisztességes piaci versenyt és az adófizetést. A kormány támogatja az innovatív megoldásokat, de ahhoz ragaszkodik, hogy a személyszállításban résztvevő piaci szereplők egyenlő feltételek mentén, törvényesen működjenek és adót fizessenek – közölte az NFM.

Az Uber adóelkerüléssel és a magyar jogszabályok semmibevételével, engedély nélkül végzett személyszállító tevékenységet, és így tett szert versenyelőnyre, emiatt más országokban be is tiltották vagy korlátozzák tevékenységét.

A magyar kormány és a parlament számos intézkedéssel segítette, hogy az Uber tevékenységét "legalizálja", törvényes keretek közé terelje, ezért számos intézkedést hozott az egyenlő versenyfeltételek garantálására, a feketetaxizás visszaszorítására. Az Uber döntése azonban azt jelzi, hogy a cég nem vállalja a tisztességes piaci versenyt és törvényes működést – írta az Origónak is küldött közleményében a Nemzeti Fejlesztési Minsiztérium.

A taxisok örülnek

Kezdenek helyére kerülni a dolgok, mondta az Origónak Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke.

mondta arra reagálva, hogy az Uber vezetője, Fekete Zoltán bejelentette, hogy kivonulnak Magyarországról. Metál Zoltán reméli, nemcsak reklámértékű bejelentés a mai, hanem az Uber tényleg felfüggeszti magyarországi tevékenységét.

Fekete Zoltán és Árpa Attila az Uberért tüntetett a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium előtt Fotó: Marton Szilvia - Origo

Brüsszel nem ajánlja az Uber betiltását

A közösségi gazdasági modellre épülő vállalkozások – mint például a magánszállásokat kínáló Airbnb és a fuvarszervező Uber – betiltása kizárólag a legvégső esetben helyénvaló az Európai Bizottság iránymutatása szerint.

A brüsszeli testület szerint ezeket a szolgáltatókat csak akkor indokolt működési vagy egyéb engedély kiváltására kötelezni, amennyiben ez a „vonatkozó közérdekű célok elérése szempontjából feltétlenül szükséges”. A platformokra vonatkozóan sem célszerű engedélyeztetési kötelezettséget előírni akkor, ha ezek csak közvetítői szerepet töltenek be a fogyasztók és a kérdéses szolgáltatásokat ténylegesen biztosító felek között.

A bizottság szerint a tagállamoknak törekedniük kell rá, hogy különbséget tegyenek a szolgáltatásokat alkalmi jelleggel nyújtó magánszemélyek és a hivatásos minőségben eljáró szolgáltatók között.

Mint írták, a közösségi gazdaság térnyerésére az Európai Unióban működő tagállami és helyi hatóságok más és más szabályozási intézkedésekkel reagáltak, ez pedig a hagyományos és az új üzleti modell szerint működő gazdasági szereplők és a fogyasztók körében egyaránt

bizonytalanságot eredményez, és gátolhatja az innovációt,

a munkahelyteremtést és a gazdasági növekedést.

MSZP: 160 ezer fiatallal toltak ki

Az Uber kivonulásáért az Orbán-kormány a felelős - állapította meg reagálásában az MSZP. Ujhelyi István alelnök, EP-képviselő közlése szerint a szocialisták kezdettől kompromisszumot javasoltak a feleknek, de "az Orbán-kormány nem volt hajlandó egy asztalhoz ültetni a piaci szereplőket és megoldást találni a helyzetre", amivel bebizonyította alkalmatlanságát. Ujhelyi attól tart, hogy "a kormány büntető politikája miatt ma az Uber vonul ki, holnap más innovációra építő szolgáltatók hagyhatják el hazánkat".

Júniusban döntött a parlament

Ideiglenesen, legfeljebb 365 napig blokkolni lehet azokat az internetes oldalakat, amelyek jogellenesen működő taxiszolgáltatást kínálnak – erről júniusban döntött az országgyűlés. Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter előterjesztése szerint a közlekedési hatóság rendeli el „az ideiglenes hozzáférhetetlenné tételét” az ilyen szolgáltatást biztosító alkalmazásoknak, illetve a szolgáltatást népszerűsítő weboldalaknak.

Forrás: AFP/Thomas Oliva

A tiltás akkor rendelhető el, ha a taxiszolgáltatást szervező vagy közvetítő nem felel meg a kormányrendeletben meghatározott diszpécserszolgálati követelményeknek, és ezen engedély hiánya miatt a hatóság bírságot szabott ki, a megbírságolt pedig tovább folytatja ezt a tevékenységet.

A közlekedési hatóság 365 napra rendeli el a tiltást, amely ezt követően megszűnik.
A blokkolást a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság szervezi és ellenőrzi, a blokkoló határozatnak – külön megjelölés nélkül is – valamennyi elektronikus hírközlési szolgáltató a kötelezettje.

A törvény szerint a közlekedési hatóság 50 ezer forinttól 200 ezer forintig terjedő bírsággal sújthatja azt szolgáltatót, amely kötelezettségének nem tesz eleget. A bírság a kötelezettség nemteljesítésének időtartama alatt ismételten is kiszabható.

Gyurcsány megígérte: Újra lesz Uber

Gyurcsány Ferenc a Facebookon közzétett üzenetében azt ígérte, ha győznek, "újra lesz Uber." A Demokratikus Koalíció elnöke azt is írta: "Be lehet tiltani az Ubert. Meg mindent. Tiltsátok be a facebookot is! Meg az Instagramot. Menjünk visszafelé! Mondom, meg fogjuk verni a Fideszt. És újra lesz Uber."
Előzőleg pártja közleményt is kiadott. Azt írták, az Orbán-kormány képtelen volt olyan szabályozást kialakítani, amely egyenlő feltételeket szabott volna a taxicégeknek és az Ubernek, "a július 24-én életbe lépő törvénymódosítás az Uber büntetésére lett kitalálva, a cég ezért inkább kivonul Magyarországról." A DK szerint emiatt 1200 ember veszíti el a munkáját és 160 ezer ember kényszerül lemondani a szolgáltatásról.

LMP: A fogyasztók a vesztesek

Az LMP szerint a kormánynak olyan szabályozást kellett volna alkotnia az Uber miatt, amely a leginkább szolgálja a fogyasztók érdekeit, azaz úgy kötelezi adózásra a céget, hogy közben megteremti annak a lehetőségét, hogy a fogyasztók biztonságos és olcsó szolgáltatáshoz jussanak. Az ellenzéki párt szerint az Uber kivonulása azt jelenti, hogy a kormány kudarcot vallott, és bizonyította, hogy a jogalkotás során lobbicsoportok érdekeit képviseli.

Májusban huszárokkal demonstráltak

Huszárokkal demonstráltak az uberesek, akik májusban több ezer aláírást adtak át a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak. A közösségi taxiszolgáltatók azt mondják, a kormány nem hajlandó tárgyalni velük, pedig mögöttük 150 ezer Uber-felhasználó áll, miközben pár tucat taxis próbálja betiltatni a szolgáltatást.

Cikkünk folyamatosan frissül.