Tudja, kivel szerződik? Ellenőrizze!

2016.08.04. 06:09

Az e-ügyintézés alaposan megkönnyítheti a dolgunkat, hiszen nem kell hivatalba járni, fotelből intézkedhetünk. A KEKKH Webes ügysegéd abban is segít, hogy ellenőrizni tudjuk, a rendelkezésünkre bocsátott okmányok hitelességét.

A személyes okmányainknak van egy nagyon kellemetlen tulajdonságuk: a dokumentumról elég nehéz megállapítani, hogy érvényes-e, önmagában ugyanis az a tény, hogy az érvényességi időn belül kerül a kezünkbe a dokumentum, nem jelenti azt, hogy az érvényes is. Ezért mielőtt a Webes ügysegéd alkalmazás kényelmi szolgáltatásai közül a személyes irataink érvényességének ellenőrzését segítő elemet tesztelnénk, az érvényesség szónál érdemes egy kicsit elidőzni.

Mikor érvényes a dokumentum

Egy igazolvány nem csak akkor veszítheti el érvényességét, ha az érvényességi idő lejár, hanem akkor is, ha bármely adata módosul. Ha például valakinek a neve az érvényességi időn belül megváltozik (mondjuk, mert házasságot köt), okmánya elveszti az érvényességét. Így, ha azt szeretnénk ellenőrizni, hogy egy dokumentum, amellyel a velünk szerződő fél igazolta személyazonosságát érvényes-e, az azon szereplő összes adatot ellenőrizni kell.

Hasznos tudni mindemellett, hogy abban az esetben, ha valaki elveszíti valamely okmányát és bejelenti ezt, a hatóság felviszi a rendszerbe az érvénytelenségi státuszt (tehát ha hamis személyi igazolvánnyal igazolta magát valaki egy szerződésnél, akkor az az ellenőrzés során azonnal kiderül). Azzal sem árt továbbá tisztában lenni, hogy ha az okmány mégis megkerül, azt is jelenteni kell a hatóságoknál, mindaddig ugyanis, amíg ezt meg nem teszi, hiába van nála sértetlenül az okmány, hiába nem járt le az érvényességi ideje, az igazolvány érvénytelen marad.

Forrás: MTI/Pénzjegynyomda

Kifejezetten hasznos lehet tehát számunkra, ha saját adataink érvényességét ellenőrizni tudjuk. Sőt, segítséget jelenthet ez akkor is, ha szerződéskötéskor használt dokumentumok érvényességéről meg akarunk győződni.

Ha még nem találkozott a Webes ügysegéddel

A tesztsorozatunkat követőeknek azt javaslom, a következő néhány sort hagyják ki, akik pedig először csatlakoznak hozzám a KEKKH (Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala) által létrehozott, az e-ügyintézést lehetővé tevő alkalmazás felfedezésében keressék meg a „k" betűt a billentyűzeten, mert szükség lesz rá. Az első lépés ugyanis a megfelelő weboldal felkeresése, amihez a kekkh.gov.hu címet kell beírnunk a böngésző url sorába. A megnyíló felületen jobb oldalt találjuk a Webes ügysegéd ikonját, bátran klikkeljünk rá, és aztán a megjelenő oldalon az Alkalmazás indítása gombbal folytassuk.

Forrás: MTI/Pénzjegynyomda

Azok, akik korábbi tesztjeinket is olvasták, itt egy ismerős rész várhatnak, amely arról szól, hogy ne feledkezzenek el a bejelentkezésről. A Webes ügysegédben elérhető számos közigazgatási ügyintézés igénybevételéhez ügyfélkapus azonosításra van ugyanis szükség, amit a Bejelentkezés során tehetünk meg.

Ez a teszt, azonban kivétel, itt csak a személyes okmány számát és a személyi adatokat kell megadni (ügyfélkapus azonosításra nincs szükség). A lehetőség elsősorban azoknak nyújt segítséget, akik a rendelkezésükre bocsátott adatok hitelességét szeretnék ellenőrizni például azért, mert adásvételi szerződést kötöttek egy lakásra.

Teszteltük a Webes ügysegédet

Keresem az okmányt

Figyelem! A rutinosabb felhasználóknak is érdemes visszacsatlakozni, ugyanis a formaságok rendezése után jöhet az újabb csemege, annak kiderítése, hogy mi rejlik a meglehetősen informatív elnevezésű Tájékoztatás személyazonosság igazolására alkalmas hatósági igazolványok nyilvántartásából ikon mögött.

A kattintás után nagy meglepetés nem ér, egy klasszikus lekérdező felülettel találkozunk. Az Okmány típusa felirat mellett összesen 4 (igazából három, csak személyiből van egy opció az újnak, meg egy a régieknek) lehetőség közül választhatunk.

Én a személyi igazolványt jelöltem be, lévén ez a leggyakrabban használt dokumentumunk. Beírtam a saját igazolványom számát, amelyhez még elő sem kellett vennem, hisz ezt kívülről tudom - BKV bérlet vásárlásakor rendszeresen be kell diktálnom a pénztárosnak, majd szépen sorban kitöltöttem a többi mezőt is.

Az oldal felépítése és a mezők melletti feliratok meglehetősen egyértelművé teszik, hogy mit kell csinálni, de ha elbizonytalanodnánk, akkor a dobozok mellett magyarázó szövegek is segítenek, már ha sikerül kibogarászni, hogy mit is tartalmaznak. Ha sikerült mindent kitöltenünk, jöhet a Lekérdezés indítása.

És tudja, és tudja...

és tudja – ez járt a fejemben a klikkelés után megjelenő oldalt látva. A felület ugyanis megegyezett a már kitöltöttel, csak felül ez a felirat fogadott: „A megadott adatokkal nincs érvényes személyazonosság igazolására alkalmas hatósági igazolvany a nyilvántartásban."

Az igazolvany szónál egy ékezet hiányzik az „a"-ról, de nem ez okozta a hibát, hanem az, hogy bevallom szándékosan, elrontottam az okmány azonosító számát. A rendszer azonban figyel, és nem hagyja magát becsapni. Javítottam a „tévedést", majd beírtam az újabb karaktereket a Captcha mezőbe és ismét elindítottam a lekérdezést. Megnyugodva olvastam a megjelenő üzenetet, mely szerint: „A személyazonosság igazolására alkalmas hatósági igazolvany a megadott adatokkal érvényes."

Forrás: MTI/Pénzjegynyomda

A rendszer kínálta lehetőséget kipróbáltam még a jogosítványommal is, újdonságot az előzőkhöz képest nem találtam. Valamennyi adatot egyeztettem, s megnyugtató volt számomra, hogy minden egyezett, és a státusza is érvényes volt.

Többet vártunk

Maga a felület igazán felhasználóbarát, eltekintve a tájékoztató szövegek és azokat tartalmazó dobozok színétől, de erről korábban már sokat írtam. Viszont örültünk volna, ha kicsit több kiegészítő információt találunk az okmányok érvényességéhez kapcsolódó tudnivalókról.