Helyi idő szerint hétfő reggel elkezdődött San Franciscóban a startupok egyik legfontosabb tengerentúli eseménye, a TechCrunch Disrupt. Először vannak jelen magyar cégek is, amelyek közül kettő fogyatékkal élőknek segítene innovatív megoldásokkal. 

A Magyar Nemzeti Kereskedőháznak köszönhetően Magyarországot négy startup képviseli a háromnapos rendezvényen, amelyre a szervezők több mint 800 startupot várnak szerte a világból. A kiállítóknak összesen körülbelül 7 ezer négyzetméter áll rendelkezésükre egy óriási raktárépületben – ami délelőtt 10 órára szépen meg is telt érdeklődőkkel és kiállítókkal.

A San Franciscó-i TechCrunchra kiutazó magyar startupok: 

  • Shapr3D: Ahogy a nevükből is következtetni lehet rá, ők egy háromdimenziós modellező (CAD) applikációval érkeztek az eseményre. Az appot iPad Próra fejlesztették, akkora sikerrel, hogy az az iPad reklámjaiban is feltűnt. 
  • SignAll: A siketnémák mindennapjait segítenék egy olyan technológia kifejlesztésével, amellyel felismerhetővé tehető a siketek által alkalmazott jelnyelv. A technológia több kamera segítségével ismeri fel a jelnyelvet, és fordítja azt azonnal a beszélt nyelvre.
  • Gyroset by NowTechnologies: Mozgáskorlátozottaknak fejlesztettek egy kerekesszék-irányító rendszert, amellyel a nyaktól lefelé mozgásképtelen emberek a fejük mozgatásával tudják vezérelni a közlekedésüket, illetve a kommunikációjukat.
  • ClipDis: Applikációjuk segítségével egyedi, személyes videóüzenetek készíthetők. Az app egy Slicer nevű webes adatbázisból rakja össze a videót: a szavakat, mondatokat filmekből kivágott jelenetekkel párosítja össze, így áll össze a videóüzenet. 

A TechCrunchot megnyitó pódiumbeszélgetés első vendége a Facebook üzenetváltásért felelős üzletágának vezetője, David Marcus volt. A cég Messenger nevű alkalmazását, azaz a Facebook csevegőappját már több mint egymilliárdan töltötték le. David Marcus szerint nem az a lényeg, hogy van egymilliárd felhasználójuk, hanem az, hogy napi szinten egyre többen használják az appot.  Például audio- és videóhívásra már havonta több mint 300 millióan. Arra a kérdésre, hogy mi lesz a Messengerrel öt év múlva, azt mondta, az a céljuk, hogy az appot minél inkább beágyazzák a felhasználók mindennapjaiba. Erre az egyetlen mondatra gyakorlatilag az egész rendezvény lényege felhúzható: olyat kell alkotni, ami megkerülhetetlen az emberek mindennapjaiban, illetve legalább egy jól behatárolható célcsoport igényeit kielégíti. 

Rengetegen érkeztek San Franciscóba a TechCrunch miattForrás: Origo

Összefognak a visegrádi négyek

A rendezvényt a startupvilág központjában, a Szilícium-völgyben, San Franciscóban tartják. Amerikából nézve hasonló méretű startupközpont nincsen Európában, sőt az amerikaiak egész Európára egyetlen piacként tekintenek. 

A Szilícium-völgy sikeréből kiindulva Európában jelentős verseny van egy nemzetközileg is jelentős startup központ kialakításáért. Ebben szeretnének nagyobb szerephez jutni a a V4-es országok, akik felismerték, hogy akkor van esélyük, ha együttműködnek. A közös gondolkodás legfőképpen abból áll, hogy a V4-es startupok nem vetélytársként tekintenek egymásra, hanem igyekeznek egymást segíteni, például élő kapcsolatrendszerük megosztásával. 

A magyar pavilon a San Franciscó-i TechCrunchonForrás: Origo

Már ennek a szellemében zajlott az a vasárnapi összejövetel is, amelyen a visegrádi országok rendezvényre érkező startupjai találkozhattak egymással a cseh és a szlovák konzul meghívására. 

Míg a csehek és a szlovákok már majdnem tíz éve jelen vannak a Szilícium-völgyben, addig Magyarország hivatalosan idén márciustól képviselteti magát Erdei Balázs tudományos és technológiai attasé révén. A személyes jelenlét azért is fontos, mert nemcsak a célzott kiállításokon érdemes részt venni, hanem a kísérő rendezvényeken is, amelyek megszervezésében Erdei Balázs mellett a Clipdis és a Leopoly nevű magyar startupok is jelentős segítséget nyújtottak.

Az Origo a háromnapos rendezvényről, illetve a részt vevő magyar startupokról a Magyar Nemzeti Kereskedőháznak köszönhetően tudósít.