Malév-csőd: százmilliókat fizethetnek vissza a bankok

2016.09.14. 09:33

Százmilliós összegeket fizethetnek vissza a bankok az utazási irodáknak, miután négy és fél évvel a Malév csődje után precedenssel is felérő győzelmet aratott a K&H Bank ellen az STA Travel utazási iroda – írja a Népszabadság.

A Malév 2012. február 3-i csődje 750 ezer eladott, de fel nem használható repülőjegyet és csalódott utast hagyott maga után. Ebből 60 ezret fizettek ki bankkártyával, ezek az utasok a nemzetközi bankkártya-szabályzatok értelmében visszakaphatták a pénzüket. Ha ugyanis valakinek a számlájáról egy kereskedő leveszi a pénzt, de a szolgáltatást nem teljesíti, a bank automatikusan visszaadja a pénzt, aztán leveri a kárát a nem teljesítő kereskedőn. 

A Malév 2012-ben ment csődbeForrás: MTI/Szigetváry Zsolt

A csődbe ment Malév esetében azonban ez nem volt lehetséges, legfeljebb be lehetett állni a sorba a felszámolás során. A bankok így az utazási irodák kárára tartották vissza pénzt, annak ellenére, hogy a Magyar Utazási Irodák Szövetsége felhívta az érintettek figyelmét: amikor egy iroda egy légitársaság járatára elad egy repülőjegyet, azt a légitársaság nevében teszi – így a légi fuvarozási szerződés az utazó és a légitársaság között jön létre –, tehát egy utazási iroda nem tehető felelőssé azért, hogy utána a jegyvásárló ténylegesen elrepülhet-e. 

Az STA Travel esetében 18 vásárlás ellenértékét, több mint egymillió forintot vett vissza a K&H Bank.
Az iroda győzelme azt jelenti, hogy egy ügynök, ha szabályszerűen működik, nem tehető felelőssé az általa képviselt szolgáltatók munkájáért vagy éppen csődjéért – írja a lap.