Ezekkel a cégekkel bátran szerződhet

családi vállalkozás munka mezőgazdaság szóló bor
családi vállalkozás
Vágólapra másolva!
A hazai tulajdonú cégek számos problémával küzdenek, van azonban egy olyan kör, amely több szempontból is kitűnik a tömegből. Ezek a családi vállalkozások. Az Opten összeszedte a közös elemeket, nem kevés ezek között a bíztató jel.
Vágólapra másolva!

A hazai cégbázis döntő többségét mikrovállalkozások alkotják. Ezen cégek nagy része nem a tőkeerősségéről és stabilitásáról híres, ennek ellenére láthatóak azért pozitív példák is a cégstruktúrában. A kis létszámú vállalkozásoknak sok különböző formája működik hazánkban, jelentős részük egy-egy magánszemély köré épül, ilyen a mintegy 350 ezer egyéni vállalkozó és közel 130 ezer olyan gazdasági „társaság", ahol az egyszemélyes tulajdonos egyben az egyetlen cégjegyzésre jogosult személy is.

Üde színfolt a hazai cégvilágban

„Az egyszemélyes vállalkozások mellet viszont pozitív értelemben

– idézte az összeállítás Pertics Richárdot az Opten céginformációs igazgatóját. A családi kapcsolatokat felmutató vállalkozások nem csak megbízhatóbbak az egyszemélyes társaságoknál, de általánosságban kiemelkednek a teljes cégbázisból.

Ott, ahol egy családból több gerenráció is képviseleteti magát a cégben a vezetői feladatok átadása is egyszerűbb dreamstime

Mintegy 110 ezer olyan cég működik ma Magyarországon, ahol a tulajdonosok és ügyvezetők között apai, anyai vagy testvéri kapcsolatok lelhetők fel. „Ekkora bázisban értelemszerűen előfordulhatnak szép számmal problémás és rendkívül jól teljesítő cégek is, de a legfrissebb statisztikáink szerint

–mondja az Opten igazgatója.

Hatalmas kihívás

„A hazai cégek jelentős részénél komoly problémát jelent a generációváltás kérdése, hiszen a rendszerváltás óta eltelt 27 évben még nem alakulhatott ki a hagyományokban gyökerező cégkultúra, mint Nyugat-Európában. Ha a családból több generáció is képviselteti magát a cégben, a szerepkörök átadása sokat egyszerűsödhet" – mondja az Opten szakértője.

Külön kategóriát képviselnek azok a családi vállalatok, akiknek a felelőssége bőven túlmutat a tulajdonosaikon. A jellemzően több száz főt foglalkoztató, sokmilliárdos árbevételű, de ugyanakkor családi tulajdonban lévő, és

a tulajdonos-családtagok által vezetett vállalatok az elmúlt években kezdtek komolyan foglalkozni a generációváltással.

Bárány László – a Családi Vállalatokért Magyarországon Közhasznú Egyesület (FBN-H) elnöke szerint: „A terhek és a felelősség családon belüli elosztása a tapasztalatok szerint hosszabb élettartamot biztosít a cégeknek, de a cégen belüli generációváltások is gördülékenyebben tudnak megvalósulni általa. Tagvállalataink gyakorta kerülnek szembe olyan problémákkal, amelyek megoldásához komoly segítséget jelent a többi családi vállalkozás tapasztalata." Az FBN-H-nak jelenleg 64 család a tagja, az általuk tulajdonolt vállalatok árbevétele 2015-ben meghaladta az 580 milliárd forintot, összesített adóteljesítményük pedig az 50 milliárdot, és mintegy 13 600 munkavállalót foglalkoztattak.

A családi vállalkozások tekintetében az egyik legérdekesebb jelenség, hogy mintegy

60 százalékuk olyan vállalkozás, ahol kizárólag a család tagjaiból áll a tulajdonosok és cégjegyzésre jogosultak köre,

azaz „külsős" magánszemélyek vagy cégek egyáltalán nem kapnak komoly szerepet a cég életében.

Közel 1800 családi vállalkozás éri el ma az 1 milliárd forintos éves árbevételt,

tehát ma már a gazdasági erejüket sem lehet figyelmen kívül hagyni a családi cégeknek.

Kereskedők, tanácsadók

A cég irányítást elemezve az derül ki, hogy az apa-gyermek kapcsolatok dominálnak ugyan a cégvezetés számát tekintve, de a dominancia azért nem elsöprő erejű. A családi cégek mintegy 60 százalékában találhatóak apa-gyermek kapcsolatok, és 40 – 40 százalékban anya-gyermek, vagy testvérkapcsolatok. Ezekből a számokból az is kiderül, hogy a családi kapcsolatok az esetek jelentős részében összetettek, azaz a család 3 vagy akár több tagja is szerepet kap cég irányításának életében.

Ágazati eloszlást vizsgálva – talán nem meglepő módon – a kereskedelem végzett az első helyen mintegy 24 ezer családi vállalkozással, ami részben a szektor nagyságrendjének is köszönhető. Arányaiban viszont a „tanácsadó" cégek kiemelkedőek, ahol a szektor cégeinek több mint 20 százaléka családi vállalkozásként működik.