Cubané a Dallas Mavericks, meg a Magnolia Pictures, hivatásos cápaként pedig közel 20 millió dollárja fekszik mintegy 82 startupban. A szakmai valóságshow azóta igazán sikeres, amióta 2012-ben csatlakozott a stábhoz.
Eddig majdnem fele-fele az állás: 253 cég kapott szerződést, 242 nem. A Science of People, egy viselkedéskutató intézet elemezte ki a legfontosabb különbségeket. Ennek alapján listáz az Entrepreneur cikke néhány tanulságot, amely minden vállalkozónak segítség lehet.
Itt nincs mese, a befektető a számok embere. Ha valamiről azt akarja tudni, mennyi, az nem a tartalommarketing vagy a motiváció szép meséire alkalmas pillanat. A Tank adásaiban a megállapodást elbukó startupok 64 százaléka a számok körül rontott el valamit. Ez a legfontosabb tipp, minden más segíthet, de fakultatív.
Ezek a fiúk például csak úgy szórják a számadatokat.
Az első benyomásról minden közhely igaz. A műsorból igennel távozó cégek 45 százalékában a vállalkozók mosolyogva léptek a kamera elé. Hát még ha barátságosan biccentve is köszöntek. De ne essen túlzásba, ez az első pillanatra vonatkozik. A folyamatos mosollyal végigtolt prezentáció általában az émelyedés felé tolja el a produkciót.
Mérhetően jobb eséllyel indultak a műsorban, akik kézzel fogható termékben utaztak. Vagy odaadták a zsűrinek a prototípust, ha pedig ételről volt szó, mindig kóstolóra kínálták. Aki pedig virtuális produktummal érkezett, interaktívvá tette a prezentációt, és ez is sokat segített.
A közösségi médiában, a közösségi gazdaságban kulcsszerepe van a történetmesélésnek, sok ezerszer találkozhattunk már ezzel a gondolattal. A személyes tapasztalat, az anekdota telitalálat tud lenni. Az egy egyébként szükségszerűen (és elfogadható okokból) száraz szakmai kiselőadás hangulatát jobban feldobja, mint az ingyen koktél. Ha nincs élménye, építse fel a klasszikus mesét. A legkisebb fiú elindult szerencsét próbálni, mert fejébe vette az üzleti tervet, útja a bürokrácia, a szakmai közöny és a pénztelenség sűrű, sötét erdején keresztül vezetett, mígnem találkozott a sárkánnyal – persze a mese vége még nincs megírva, ez a befektetői pitch lényege. De a formula nagyon sokat segíthet.
A műsorban szerződött befektetések 9 százalékában a prezentáció közben az egyik zsűritag kamerák előtt említette, saját fiatalkori énjét látja az illetőben. Ha talál magában vagy a vállalkozásában olyasmit, amihez a megcélzott befektető személyesen tud kapcsolódni – és ez rövid guglizással szinte biztosan megoldható –, vezesse elő.
Pszichológiai igazság, hogy a megszokott és a váratlan közül az emberek ráugranak az utóbbira. Ne féljen a meghökkentő, sőt bizarr fogásoktól, benyomást az kelt, amiről van mit mesélni.
Ha megfigyeli, a sikeres vállalkozó egyenes tartású, laza, és nem fonja össze a karját. Nem kell, hogy megjegyezze a közönség, tudat alatt akkor is észleli. És ugyan mibe kerül kihúznia magát prezentáció közben, ha tényleg meg akarja nyerni magának a befektetőt?
Ez is számít. Ha elcsuklik vagy ideges a hangja, azt mindenki észreveszi, a monotóniától pedig az is a falra mászik, aki nem foglalkozik az irritáció okával. A pitch tömör és lényegre törő beszéd. Ha szimpatikus és figyelemfelkeltő akar lenni, nagy luxus épp az akusztikus minőséget elrontani.
A Science of People számításai szerint 10 nyertes vállalkozóból 4-ről elmondható, hogy megnevettette a zsűrit.
Még ha ennyire viccesen nem is tudtak prezentálni.