„Bár a piac továbbra is az egyéni vállalkozókról szól, 2015-ben 13 százalékos árbevétel növekedésről számoltak be a taxitársaságok, ezzel a piacon működő cégek árbevétele megközelíttette a 10 milliárd forintot" – mondja Pertics Richárd az Opten Kft. céginformációs vezetője.
Taxitársaságok árbevétele éves bontásban
Év | Árbevétel (eFt) | Adózás előtti eredmény összesen (eFt) |
2011 | 4 211 617 | -432 163 |
2012 | 4 443 879 | -312 635 |
2013 | 155 912 | -159 948 |
2014 | 782 749 | 56 642 |
2015 | 9 950 097 | 160 535 |
Összességében mindenképp pozitív jelenség, hogy a veszteséges évek után immár 2 évet zárt pozitív eredménnyel a szektor. A cégek árbevétel arányos eredményessége ugyanakkor minimális, ami részben a piac telítettségének, részben az egyéni vállalkozók körüli szürkegazdaságra vezethető vissza.
Nagy kérdés, hogy az online kassza 2017-es bevezetése milyen hatással lesz a szektorra. Vélhetően
komoly átrendeződés várható,
mint ahogy az az online kassza korábbi bevezetéseinél is tapasztalható volt.
A szürkegazdaság visszaszorulásával a nagyobb társaságok tovább erősödnek, és összességében mindenki magasabb bevételekről és adókról fog beszámolni. A legalizált forgalom ugyanakkor kellemetlenül fogja érinteni azokat az egyéni vállalkozókat és mikrovállalkozásokat, akik eddig csak ügyeskedéssel tudták kitermelni a költségeiket.
„A megugró bevételek vélhetően
magas cégtörlési számmal fognak párosulni,
de összességében tisztulni fog a piac, ami mind a taxisok, mind az utasok, mind az ország gazdasága szempontjából hasznos" – mondja az Opten szakértője.
A szektorban jelenleg mintegy 800 cég működik közel 2 000 alkalmazottal, de az ágazat gerincét a mintegy 6 000 egyéni vállalkozó adja. Az online kasszarendszer bevezetésével vélhetően
az egyéni vállalkozók szerepe csökkenni fog,
de drasztikus változások azért vélhetően nem várhatóak.
Az Uber visszaszorulásának és a fehéredő piacnak vélhetően a nagy taxitársaságok lesznek a legnagyobb haszonélvezői. 1-2 kivételtől eltekintve a nagy cégek eredményesebb évet zártak 2015-ben, mint 2014-ben, és az Uber sztoriból megerősödve jöttek ki.
Úgy tűnik, tanultak is a közösségi történetből, legalábbis a mobil alkalmazások ma már természetessé váltak a taxik életében is, ami korábban kevésbé volt jellemző.