A családi vállalkozásból nem lehet csak úgy kiszállni

beigli cukrászda édesség eladónő ÉLELMISZER ÉPÜLET épület belső Foglalkozás FOTÓ FOTÓTÉMA marcipán sütemény SZEMÉLY TÁRGY vásárló vevő Szamos cukrászda
Bécs, 2014. december 4. Eladó a Mathias Szamos Konfiserie néven, Bécs harmadik kerületében megnyitott Szamos-cukrászdában 2014. december 4-én. A Szamos család 25. cukrászdája a Haderer cukrászdinasztiával együttműködésben jött létre az osztrák fővárosban. MTI Fotó: Filep István
Vágólapra másolva!
Előfordul, hogy nem születnek meg a kellő döntések időben, de a családi menedzsmentből ezért soha nem száll ki senki, a következményeket együtt kell viselni. Ettől erős egy családi vállalkozás – véli Kelényi Ádám, a Szamos Marcipán Kft. gazdasági igazgatója. A pilisvörösvári vállalatot ma már jobbára a Szamos család harmadik generációja irányítja, igaz, az egykori alapító Szamos Miklós lánya, Kelényi-Szamos Gabriella is aktívan részt vesz a döntéshozatalban.
Vágólapra másolva!

A ma működő kisebb nagyobb családi vállalatok jó része a rendszerváltás körüli időben indult, ami azt jelenti, hogy az akkori vállalkozók most jutottak el abba a korba, amikor már másnak kell átadniuk a helyet. A Szamos Marcipán Kft-nél már a harmadik nemzedék veszi át a stafétabotot.

Számomra nem volt kérdés, hogy a családi vállalkozásban helyezkedjek el"

– emlékszik vissza Kelényi Ádám. „18 éves korom óta dolgozok a Szamos Marcipánnál, végeztem diákmunkát, főiskolai gyakorlatot, és kétkezimunkát is." A családi hagyaték operatív irányításának átvételét az elmúlt három évben kezdték meg.

Szamos-cukrászda Bécsben Forrás: MTI/Filep István

Kelényi Ádám testvérével, Kolossal osztja meg a feladatokat a cégben, de a család többi tagja is kapott feladatot a cégben: Ádám édesapja Kelényi Gyula a Szamos cégbirodalom stratégiai felsővezetője, édesanyja szintén tulajdonostárs és ő felel a Szamos márka arculatáért, a márkanév építéséért. Szamos László, Ádám nagybátyja cukrászként szakmai segítő, fejlesztő és a lánya is a családi vállalkozásnál dolgozik, mint a webshop menedzsere.

Vezetőként mindketten saját hatáskörükben hoznak döntéseket, ám a stratégiai kérdésekben a családi tanács hozza meg a végső ítéletet.

„A családi tanácsban nincsenek külső, nem a családhoz tartozó tagok, csak mi. Például egy újabb kávézó megnyitásakor, vagy a csomagolás megváltoztatásához mindannyiunk közös egyetértése szükséges."

– fogalmaz Kelényi Ádám. Ez a mechanizmus ugyanis lelassítja a döntéshozatalt. Olykor előfordul, hogy nem jutnak időben egyezségre, ám ennek a következményeit is együtt viselik. „Nincs olyan, hogy valamelyikünk felmond és elmegy máshova dolgozni, mint ami esetleg egy klasszikus értelemben vett vállalkozásnál történne. A családi tanácsban nincs fluktuáció, és ez az, ami a cégünket erőssé teszi" – teszi hozzá.

Külföldről is lehet ötletet meríteni

A gyorsan változó világban azonban a családi vállalkozásoknak is alkalmazkodniuk kell, és az ehhez szükséges lépéseket a Szamosban is meg kell hozni, még akkor is, ha ezek a döntések az előző generáció számára teljes képtelenségnek tűnnek. Kelényi Ádám szerint

igencsak nehéz volt elfogadtatni édesanyjukkal, hogy a kávézókban a pultnál történjen a kiszolgálás.

Teherautó áll a Szamos Marcipán pilisvörösvári gyártóüzeme előtt. Forrás: MTI/Mohai Balázs

A Szamos család egészen Londonig repült, hogy megismerjék, hogyan lehet elegánsan, ám a gyorsuló világnak megfelelő kiszolgálási módot itthon is megvalósítani. A döntés így megszületett: az új, nyár elején nyílt Kossuth téri kávézóban már a pultnál várják a vendégeket. Hasonló a helyzet a folyamatokat modernizáló változtatásokkal: az előző nemzedéknek a gyorsan változó technológiai fejlesztésekkel nehezebb megbarátkozni.

"Gyakran vitatkozunk, indulatosak vagyunk, ha üzletről van szó, de a családi eseményeken ezeket félretesszük, nem esünk egymásnak a vasárnapi ebéd felett.

Ez is egy olyan dolog, amit gyerekkorunk óta tanulunk: az üzlet üzlet, a család pedig család."