Miért utálják az angolok a Fekete Pénteket?

fekete péntek, black friday vásárlás Black Friday kicks off in U.S. New York Black Friday Thanksgiving United States US consumers shoppers 2015 Holiday SQUARE FORMAT
NEW YORK, NY - NOVEMBER 27: A shop is seen through its display window on the first day of Black Friday in New York on November 27, 2015. The day after Thanksgiving, called Black Friday, is typically the biggest shopping day of the year in the United States. The National Retail Federation estimates that about 135.8 million consumers will be shopping during the four-day weekend. Cem Ozdel / Anadolu Agency
Vágólapra másolva!
Az őrület Amerikából indult, de ma már szinte mindenhol van Fekete Péntek. Hálaadást követő pénteken tartják és az Egyesült Államokban - ahol már évtizedek óta működik - hagyományosan a karácsonyi bevásárlási időszak nyitányát jelenti. A lényeg: a Black Friday napján a kiskereskedelemben átlagon felüli árkedvezményeket kínálnak a vásárlóknak. Lehet éjjel sorbanállni a korán nyitó és nagy leárazást hirdető cégek boltjai előtt, vagy szabadnapot kivenni és a webáruházak kínálatát böngészni. Idén ez november 25-ére esik.
Vágólapra másolva!

A nem túl hízelgő elnevezést még a hatvanas években, a philadelphiai rendőrségtől kapta. Ugyanis ezen a napon mindenki megbolondult, amikor sorbanállt, majd ha már vásárolt, rohant a következő leárazás helyszínére. Drámaian megugrott a balesetek száma és ezért voltak ezek a péntekek feketék.

Black Friday és leárazás Forrás: Anadolu Agency/2015 Anadolu Agency/Cem Ozdel

Más megközelítés szerint a kereskedők azért szeretik ezt a kifejezést használni, mert a könyvelésben a piros ekkor kezd feketére váltani. Ez azt jelenti, hogy míg veszteséges egy vállalkozás, akkor azt piros színnel viszik a könyvelésbe. Ám amikor nyereségbe fordul az üzlet, azt már feketével írják a könyvelők.

Magyarországon tavaly volt először Black Friday, az angoloknál két éve indult. De valami nagyon elromlott a szigetországban.

Mitől sokalltak be a britek?

Egy most megjelent és kétezer ember megkérdezésén alapuló felmérés szerint a britek 21 százaléka tervezi, hogy költ az idei Black Friday-n, szemben a tavalyi 25 százalékkal. Azok közül, akik mégis vásárolnak, 74 százalék kevesebbet költene idén a leárazott TV-kre, vagy gyerekjátékokra.

"A britek egyszerűen ráuntak a leárazási vásárlási őrületre" - mondta a Bloombergnek a kutatás vezetője. Ugynakkor nagyon eltér a vásárlók és a kereskedők elvárása a Fekete Péntekkel szemben - tette hozzá.

A brit kereskedők 40 százaléka bízik abban, hogy jelentősen megugrik a bűvös napon a kereslet, miközben a vásárlók mindössze 14 százaléka tervezi, hogy többet költ idén, mint tavaly. A vásárlókra pénztárcájára rosszul hat, hogy a brexitről tartott népszavazás óta az angol font 25 százalékkal gyengült, a kereskedők pedig emelkedő költségekkel szembesülnek.

Őrült vásárlási láz Forrás: MTI/EPA/Tannen Maury

Nem segíti a brit vásárlókedvet az sem, hogy tavaly a hajnali sorbanállás közben több üzletnél tört ki verekedés, hogy ki jusson be először a leárazott termékekért. Sokakat frusztrált az is, hogy a kereskedők nem voltak felkészülve az online rohamra.

A legjobb árakat kínáló weblapok percek alatt összeomlottak a hihetetlen terhelés alatt

és elérhetetlenek maradtak egész nap. Na, az volt akkor az igazi Black Friday.