A negyven év felettiek internetanalfabéták

2016.11.23. 15:18

Generációs különbségek vannak a pénzügyi témában tájékozódó ügyfeleknél. A negyven évesnél fiatalabbak a világhálón tájékozódnak a pénzügyi szolgáltatásokról, a 40 fölöttiek főleg a bankfiókokban, személyes tanácsadás keretében ismerkednek a lehetőségekkel.

Ötből négy fogyasztó spontán módon, minden segítség nélkül említ banki hirdetőt az elmúlt időszakból, a tévéreklámok információforrásként háttérbe szorulni látszanak az internet adta lehetőségekkel szemben – közölte a GfK a témában végzett felmérései alapján.

A 40 felettiek inkább bankba mennek

Így lehetséges az, hogy a legfontosabb három tájékozódási forrás között a tévéreklámokat a fogyasztóknak csupán 14 százaléka említi. A negyven év alattiaknál egyértelmű az online csatorna meghatározó szerepe, ez a generáció elsősorban már a világhálón tájékozódik pénzügyi lehetőségekről, nem pedig a bankfiókokban. A 40 évesnél idősebbek pedig még sokkal inkább bíznak a személyes felvilágosítás és kérdezés erejében.

A felmérésben a válaszadók 17 százaléka mondta, hogy egyáltalán nem szokott információkat szerezni banki szolgáltatásokkal kapcsolatban.

A 40 év alattiak pénzügyi ismereteik nagyrészét már az internetről szerzikForrás: PhotoAlto/Frédéric Cirou / Altopress/Frédéric Cirou

Általánosan jellemző a fogyasztók bizonytalansága a nem mindennapos pénzügyi termékekkel és szolgáltatásokkal kapcsolatban.

„Az online információforrások nagyon sokszínűek tudnak lenni, de pénzügyek terén kifejezetten minőségi magyar nyelvű tartalmak találhatók az interneten, és több termékösszehasonlító oldal is elérhető" – mondta Ertl András, a GfK pénzügykutatási szakembere.

De még nincs veszve az online világ

A GfK szakértőinek várakozásai szerint gyakorlatilag minden korosztályban átveheti az elsőséget az online csatorna a pénzügyi tájékozódás terén, a bankfiókok pedig hosszú távon megváltozott profillal működhetnek tovább – jellemzően a komplex termékekre és magasabb szintű tanácsadásra szakosodva.

Az internetes információk által teremtett átláthatóságnak köszönhetően fokozódik a pénzügyi szolgáltatók közötti verseny intenzitása, ezért különösen fontos lenne a bankok, illetve biztosítók számára megismerni, hogy mely ponton hoznak vásárlási döntést a potenciális ügyfelek.