Pénteken nálunk is számos webáruház indít óriási akciókat amerikai mintára. Az úgynevezett black friday már kétségkívül az adventi készülődés egyik igazi kereskedelmi dobása, amelynek a lényege, hogy a hálaadást követő héten a boltok kisöpörjék a bennmaradt árukészletet. Az interneten.

Tömegben vásárolni ugyanis csak kevés ember szeret, a világhálón viszont kényelmesen megvásárolhatunk számos terméket a karácsonyfa alá. A CIB Bank saját adatai szerint tavaly igencsak jövedelmező volt az akció:

miközben a napi online kereskedelmi forgalom átlagosan 46,4 millió forintot ért el naponta, a fekete pénteken – amely tavaly november 27-ére esett – majdnem 81 millió forintra ugrott.

Black friday vásárlók LondonbanForrás: AFP/Justin Tallis


Az online boltok azonban mit sem érnek elektronikus fizetés nélkül, sokszor az érdeklődők le is mondanak egy termék megvásárlásáról, ha nem tudják azonnal megrendelni és kifizetni. Mindemellett a webáruházak is számos vevőt veszíthetnek, ha nem adnak lehetőséget több fizetési módra.

Pedig a CIB Bank szerint a napi tranzakciószámra és az átlagos kosárértékre is kedvező hatást gyakorol az akció: a 2015-ben elért napi 6500 tranzakcióval szemben a black friday 10900  generált a CIB Banknál, a vásárlók pedig átlagosan 7400 forint feletti értékű árut helyeztek a kosarukba.

A fizetési lehetőségeket két nagy csoportra oszthatjuk: az egyik a hagyományos, míg a másik az elektronikus fizetési módok csoportja. Az eNet felmérése szerint a hazai webáruházakban a kézpénzes utánvét, a banki átutalás és a kézpénzes fizetés az üzletben a leggyakoribb fizetési módok. A hazai közönség meglehetősen megosztott:

negyedük szélsőségesen kitart a készpénzes, egyötöde pedig éppen a készpénzmentes fizetés mellett.  Külföldön a bankkártyás és az elektronikus pénztárcás (PayPal, Barion) fizetés a legelterjedtebb.

Hagyományosnak tekintjük az utánvétes fizetést és a banki átutalást. Ez utóbbit, igaz, ma már intézhetjük internetbankon keresztül a saját számítógépünkön, de mégsem soroljuk az elektronikus kategóriába, mivel a vásárló megteheti azt is, hogy besétál a bankba, és személyesen utalja át a pénzt a kereskedő számlájára.

A hálaadás napja utáni fekete péntek hagyományosan a karácsony előtti bevásárlási időszak nyitánya az Egyesült ÁllamokbanForrás: MTI/EPA/Jim Lo Scalzo

Mielőtt bárki belevetné magát a fekete péntek vásárlási lázába, nézzük, milyen megoldásokkal fizethet ma egy webáruházban, és melyeknek mik az előnyei és hátrányai.

Utánvét

A hazai vásárlók által leginkább preferált vásárlási mód. Nem véletlenül: az áruért csak utólag, a kézhez vételkor kell fizetni. Nem kell az interneten megadni a bankkártyaadatokat, s valóban kézhez kapjuk az árut, amiért fizettünk. A Gfk felmérése szerint

2013-ban a magyar internetes vásárlók 62 százaléka választotta ezt a módot.  Mindazonáltal figyeljünk arra, hogy mivel ez a fizetési mód jelenti a legnagyobb kockázatot a webáruházak számára, általában magasabb költséget számítanak fel érte a szállítási díjon felül is.

Banki átutalás

A másik klasszikus. Ebben az esetben a megrendelés leadása után a webáruházak e-mailben megküldik vevőiknek a számlát, amelyben részletezik a bankszámlaszámot, a fizetési határidőt és a vásárlás összegét. Ha valaki nem szereti megadni a bankkártyaadatait, akkor érdemes ezt a megoldást választania.

Az online átutalással otthonról is pár perc alatt elvégezhető.  A hátránya mindössze annyi, hogy – ha rendelkezünk online hozzáféréssel - kicsit hosszabb időt vesz igénybe. Ha pedig az sincs, akkor el kell fáradnunk egy bankfiókba. Mindemellett számolnunk kell a banki átutalásnak mindennemű költségével.

Londoni black fridayForrás: Getty Images/2016 Getty Images/Jack Taylor

SOFORT Banking

Ez a megoldás a vásárló számára sokkal kényelmesebb, és nem tudja elrontani az utalást. A rendszer ugyanis a vásárlói kosárból automatikusan átemeli a rendelésszámot, az utalandó összeget és a kereskedő számlaszámát. Magyarországon több mint 11 bankból indíthatnak SOFORT Banking utalást a vásárlók, mégis, hazánkban egyelőre kevésbé ismert fizetési mód, így talán kicsit bizalmatlanabbak is a vevők. Holott, a legbiztonságosabb fizetési módok egyike, mert minden egyes tranzakciót egyedi kóddal hagy jóvá a cég, és nem tárolják a pénzt köztes bankszámlán.  Ha vevőként esetleg meggondolnánk magunkat, az eladóval tudunk egyezkedni.

Bankkártya

A statisztikák szerint a neten vásárlók közül minden második fizetett már bankkártyával az áruért. Ezzel a módszerrel a kártyaszámunk, a lejárati dátum és egy kártyakód megadásával azonnal fizethetünk az áruért. A kereskedők nyomban elindíthatják az áru postázását.

Több webáruháznál már mobilon keresztül is indíthatunk bankkártyás fizetést.  A fizetés indításakor a böngésző üzenetet küld arról, hogy biztonságos weboldalról indíthatjuk meg a fizetést. Egy kis lakat jelenik meg a böngésző jobb alsó sarkán és az url cím mezőjében. Probléma esetén azonnal lépjünk kapcsolatba a webshoppal.

Elektronikus pénztárca

A fizetés e módja igencsak elterjedt a nyugati országokban, de itthon is dinamikus növekedésnek indult az e-pénztárca használók száma. A legismertebb ilyen szolgáltatást nyújtó cég a PayPal. A rendszer lényege igen egyszerű: a felhasználó egy gyors regisztráció után kap egy számlát, amelyet különböző módon feltölthet. Ezt az egyenleget használhatja fel az elektronikus pénztárcát elfogadó webáruházaknál. Ha van ilyen pénztárcaegyenlegünk, akkor ez a leggyorsabb fizetési mód.

A fekete péntek Mexikóban is pörögForrás: AFP/Pedro Pardo

Mobilfizetés

Ezzel a fizetési megoldással egy alkalmazást kell letöltenünk az okostelefonunkra. Ekkor regisztráljuk a bankkártyaadatokat is, és ezzel regisztráljuk a kártyát a rendszerbe. Ez után, ha fizetni szeretnénk egy webáruházban, csak megadjuk a telefonszámunkat vagy azonosítónkat. Az üzlet ezután üzenetet küld a vásárolni kívánt termékünkkel és a végösszeggel. Egy PIN kóddal azonnal ki tudjuk fizetni.

Biztonságos és gyors fizetési lehetőség,  és fizethetünk vele offline és QR kóddal is.

Mobilvásárlás

Hogy tovább bonyolítsuk a dolgot, van mobilvásárlás is. Ez esetben a mobilszámlánk terhére vagy a kártyaegyenlegünkből vásárolunk. Telefonszámunk megadásával vagy egy SMS elküldésével kezdeményezhetjük a vásárlást, attól függően, hogy milyen rendszert telepítettek a webáruháznál. Jelenleg meglehetősen kevés helyen fizethetünk így – általában autópálya-matricát, lottót és mobilszolgáltatásokat, ugyanakkor gyors és biztonságos megoldás.

A cikk megjelenését a CIB Bank támogatta.