Kínában mától megadóztatják a luxusautókat

Horizontal CAR LUXURY GOODS INDUSTRY REFLECTION SHOP WINDOW
A Ferrari 458 Spider sits in a showroom in Shanghai on March 4, 2013. China will overtake the United States as the world's biggest luxury car market as early as 2016, as rising incomes and desire for status boost premium auto brands, a consultancy said. AFP PHOTO/Peter PARKS / AFP PHOTO / PETER PARKS
Vágólapra másolva!
A politikai és gazdasági elit költekezésének megfékezése, valamint a károsanyag-kibocsátás csökkentése céljából 10 százalékos különadót vetnek ki a Kínában értékesített luxusautókra - jelentette be a kínai pénzügyminisztérium.
Vágólapra másolva!

Az intézkedés december 1-jétől érvényes, és a 177 ezer eurónál drágább járművekre vonatkozik.
Hszi Csin-ping kínai államfő nagyszabású korrupcióellenes kampányt folytatott az elmúlt években, hogy megtisztítsa az országot irányító kommunista pártot a bűnösöktől. Az utóbbi időben célkeresztbe vette a fényűző életmódot folytató politikusokat és üzletembereket, miközben az államapparátust a becsület, az áldozat és a puritánság imázsával próbálja meg felruházni.

Ferrari szalon kirakata Sanghajban Forrás: AFP/Peter Parks

Kínában azonban egyre jobban növekednek a vagyoni különbségek. A közösségi portálokon rendszeresen szarkasztikus vagy sértő bejegyzések látnak napvilágot annak nyomán, hogy a politikai káderek és gyermekeik szinte fitogtatják vagyonukat méregdrága öltözetükkel, ékszereikkel vagy autójukkal. E jelenség visszaszorítására a kormány több intézkedést tett, egyebek között megtiltotta tisztviselőinek a költséges utazásokat és luxusautók birtoklását.

A mostantól érvényes legújabb szabály olyan márkákat sújt,

mint például a Ferrari, a Rolls-Royce vagy a Lamborghini, amelyeket pedig különösen kedvelnek a leggazdagabbak.

De a luxusautókat gyártó német vállalatok, köztük a Kína prémium autómárka piaci szegmensét uraló BMW, Audi és Daimler, is érintettek.

Az autógyárak és elemzők szerint a magasabb adónak csak korlátozott hatása lesz. Egyfelől az üzletmenetben a nagyon drága luxusautók eladása nagyon kis hányadot tesz ki, az Audinál például az értékesített autók kevesebb mint 1 százalékát. Másfelől Kínában folyamatosan csökken a luxusautók ára, nem utolsó sorban a fogyasztók azon panaszára, hogy túlárazottak a járművek a világ más országaihoz képest.

Kínában 25 százalékos adó sújtja a külföldről importált autókat.

A kínai autópiac az utóbbi hónapokban erősen fellendült.

Októberben éves összevetésben 18,7 százalékkal emelkedtek a személyautó-eladások, és ebből a luxusautó-gyártók is profitálnak.