Ausztriába rohantunk bevásárolni

Black Friday  fekete péntek bevásárlás árleszállítás
A shopper carries Disney's 'Frozen' dolls sets as she walks through the Trafford Centre shopping mall past retailers offering 'Black Friday' discounts in Manchester, northern England on November 27, 2015. Black Friday, is a sales offer originating from the US where retailers slash prices on the day after the Thanksgiving holiday. AFP PHOTO / OLI SCARFF / AFP PHOTO / OLI SCARFF
Vágólapra másolva!
Másfélszeresére nőtt a bevásárlóturizmus 2016-ban. 50 százalékkal többször és többet vásároltunk külföldön, a legnépszerűbb bevásárlóhely Ausztria.
Vágólapra másolva!

2016-ban nem csak a hazai, hanem a külhoni boltokban is többet költöttek a magyar családok, a vásárlási célú utazások adatait mérlegelve. A Központi Statisztikai Hivatal legutóbbi, harmadik negyedéves adatai szerint nem csökkent a július-szeptember közötti időszakban sem a bevásárlóturizmus.

Forrás: AFP/Oli Scarff

A határokon túli bevásárlóturizmus 50 százalék felett nőtt, a hazai kiskereskedelemi boltokban mért 5 százalékos növekedési ütemhez képest. Nőtt a vásárlási célú kiutazások száma is 2015-höz képest - írja a blokkk.com.

A bevásárlóturizmus

elsődleges mozgatórugója az ár,

de sokat nyom a latba a választék is. Az elmúlt hónapokban olcsó volt az üzemanyag, ami alaposan lenyomta az utazás és így a bevásárlás végső költségeit és sokat számít a valuták árfolyammozgása is.

A magyar bevásárló turisták kedvenc célpontja Ausztria volt, ami nem éppen az olcsóságáról híres ország.

2015 2016
Ausztria19,928,5
Szerbia2,010,6
Szlovákia7,78,8
Ukrajna3,14,3
Románia2,33,4

KSH, első három negyedév adatai, érték: milliárd forint

A családok hazai bevásárlásaihoz mérve a bevásárlóturizmus részaránya 1 százalék körül mozog, aminek értéke 2016-ban megközelítheti a 100 milliárd forintot, ennyit lefaragva az itthoni vásárlások növekedési üteméből.

Magyarországra is jönnek vásárolni a szomszédos országokból, az ide irányuló bevásárlóturizmus (amikor az utazás fő célja a vásárlás) értéke

118 milliárd forint volt,

a 2016. első három negyedévi KSH adatok szerint.

Természetesen a turistáskodásnak sokféle célja lehet, nem csak a bevásárlás. Az egynapos kiruccanások költekezésében azonban a legnagyobb súlya a bevásárlóturizmusnak van. Minden külhoni turistáskodás költségét (a többnapos utazásokét is) egybevetve egyébként 600 milliárd forint felett mozog a költekezés mutatója.