A németek vonakodnak elektromos autó gyártó üzemet létesíteni

Rewards and tax incentives for electric cars cars auto electric SQUARE FORMAT
An electric BMW i3 is plugged into a charging station in the city center of Leipzig, Germany, 19 May 2016. The German government plans the introduction of rewards, tax incentives and a nation-wide net of charging stations to help electric cars to a breakthrough. Consumers can soon rake in an 'environmental bonus' when buying an electric car (4000 euro) or a hybrid (3000 euro). Photo. Jan Woitas/dpa
Vágólapra másolva!
Mindegyik német autógyár megtette már az első lépéseket az átálláshoz az elektromos mobilitásra, kizárólag elektromos autót gyártó üzem építésébe azonban egyelőre vonakodnak belevágni.
Vágólapra másolva!

A Daimler új márkát létesít az elektromos autóknak, az EQ-t. A BMW az i3 mérsékelt sikere ellenére más modelljeit is ellátja elektromos hajtással. Az Audi 2018-ban egy elektromos SUV modellel jelenik meg a piacon. A Volkswagen az E-Up és az E-Golf után ID márkanévvel egy tisztán elektromos modellt visz piacra.

A Bosch vezérigazgatója, Volkmar Denner szerint az autóipar 2025-re az elektromos és hibrid autók 15-25 százalékos részarányával számol a gyártásban.

A VW például 2025-re már legalább évi egymillió elektromos autót készül gyártani.

Arra azonban még egyik autógyárnak sincsen kész terve, hogy hol hozzanak létre gyártókapacitást elektromos autóknak. A munkavállalók érdekképviseleti szervezetei munkahelyek megszűnésétől tartanak, mivel az elektromos autók lényegesen kevesebb részegységből épülnek fel, mint a belsőégésű motorral rendelkezők, előállításukhoz tehát kevesebb munkáskézre is van szükség. A Daimler fejlesztési igazgatója, Ola Källenius azonban ezzel nem ért egyet.

Szerinte az átállási szakaszban éppen hogy több munkaerőre lesz szükség, nem pedig kevesebbre.

A német autógyártók többsége egyelőre abban gondolkodik, hogy a már meglévő üzemegységeiben fogja gyártani az elektromos autókat is. Csak a Porsche állt elő egy olyan tervvel, hogy új üzemet épít a Mission E sportkocsi összeszerelésére és fényezésére Zuffenhausenben mintegy 700 millió eurós beruházással. A BMW ennél kevesebbet, 400 millió eurót invesztált az i3 modellt gyártó üzem építésébe Lipcsében.

Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Jan Woitas

A többi autógyártó a benzin és dízelmotoros modellekkel egyazon gyártósoron állítja össze jelenleg elektromos autóit. A VW E-Golf és E-Up modelljei ugyanazon a szerelőszalagon készülnek, mint robbanómotoros társaik. Az Audi is ugyanazon a gyártósoron állítja elő az A3 e-tron plug-in hibrid modelleket, mint a robbanómotorosokat. A 2018-ra tervezett teljesen elektromos SUV modell gyártására pedig a brüsszeli üzemet szemelte ki, ahol jelenleg az A1 modell készül.

A Daimler is ugyanott gyártja a plug-in hibrid és elektromos B-osztályú modelljeit, valamint az E-Smart kocsikat, ahol a többi hasonló modellt. Az új elektromos EQ márka első példányai pedig a C-osztályú modelleket gyártó brémai üzemben gördülnek majd le a szerelőszalagról.

Az autógyárak az "okos összeszerelést" választották annak eldöntésére, hogy mennyire kifizetődő számukra elektromos autót gyártani

- mutatott rá Peter Fuß, az Ernst & Young vezetési tanácsadó vállalat szakértője. Azonos szerkezeti elemekre épülő modelleknél ez a megoldás működhet is - mondta, hozzátéve, hogy egy üzem megépítése kifejezetten elektromos autók gyártására évi legalább 150 ezres kapacitás mellett jöhet csak szóba.