Először szerezte meg a világpiaci vezető pozíciót a Volkswagen-csoport, amely tavaly jóval több autót adott el mint fő riválisa, a Toyota.
A Volkswagen eladásai 3,8 százalékkal 10,312 millióra emelkedtek tavaly, miközben a japán gyártó ennél sokkal szerényebb mértékű növekedést produkált.
A Toyota 2008-ban szerezte meg a vezetést a General Motorstól, majd a 2011-es fukusimai földrengés és az azt követő szökőár okozta termeléskiesés miatt egy évre elveszítette. A Toyota belföldi gyártása csökkent, és az Egyesült Államokban is visszaesett a forgalma.
Ezzel szemben a Volkswagen Kínában brutálisan előretört, és több mint tíz százalékkal emelte az eladásait.
A cégcsoport piaci tekintélyét szemmel láthatólag nem viselte meg a 2015-ös dízelbotrány, amely miatt 4,3 milliárd dollár bírságot kellett fizetnie.
A Volkswagent azért marasztalták el, mert olyan szoftvert szerelt az autókba, amelyek meghamisították az autók károsanyag-kibocsátásának mérőszámait, így a cég megtévesztette a vásárlókat.
A Volkswagen teljesítményét tavaly Kína annyira megemelte, hogy ez a növekedés pótolhatta a nyugat-európai és az észak-amerikai eladások enyhe visszaesését.
A cégcsoporton belül az Audi és a Porsche is jó évet zárt, ami Magyarországra nézve is kedvező, a győri Audi-gyár miatt.
Elemzők szerint a Toyota idén várhatóan nem szerzi vissza piacvezetői státusát, mivel sokkal jobban ráutalt az észak-amerikai piacokra, mint a Volkswagen.
Donald Trump amerikai elnök még január elején tárgyalt a legnagyobb autógyártókkal, és bejelentette, hogy vámot fog kivetni a külföldön gyártott és az USA-ba importált autók után, egyúttal felszólította a vállalatok vezetőit, hogy mexikói érdekeltségeik helyett inkább az amerikaiakat fejlesszék.
A Toyota már 30 éve megnyitotta első gyárát az Egyesült Államokban, és azóta főként a konzervatív államokban terjeszkedett. Trump január elején elhangzott bejelentésére válaszul
egy tízmilliárd dolláros amerikai fejlesztést ígért, amelyet öt év alatt szándékoznak megvalósítani.
Az USA-ban tavaly a Ford, a Honda, a General Motors és a Fiat-Chrysler csoport autóiból fogyott a legtöbb, a Toyota a hatodik helyen áll, míg a Volkswagen csak a 11. legnagyobb forgalmazónak számít.
Magyarországon a Toyota tavaly kiváló évet zárt, több mint 40 százalékkal több autót adott el az előző évhez képest.
A Volkswagen-eladások eközben mindössze nyolc százalékkal emelkedtek. Az első helyen továbbra is a Suzuki áll, a Ford a második, az Opel pedig a harmadik helyre került tavaly.