Letaszították a trónról a Toyotát

Wolfsburg VW Volkswagen
FILES - A VW Golf is pictured inside the so-called car towers of car manufacturer Volkswagen AG (VW) at the company's assembly plant in Wolfsburg, central Germany on March 10, 2015. Shares in Volkswagen plunged further on September 22, 2015, as the German auto giant faced fast-spreading worldwide investigations and a potentially huge financial hit from the snowballing scandal about cheating US pollution tests. AFP PHOTO / TOBIAS SCHWARZ
Vágólapra másolva!
A dízelbotrány sem tudta megrendíteni a Volkswagent: tavaly sikerült a világpiacon vezető pozíciót kiharcolnia, így megelőzte a Toyotát, amely négy éven át tartotta a világelső címet. A Volkswagen felfutása mögött főként a kínai eladások brutális emelkedése áll. A növekedés Magyarország számára is jó hír, mivel az Audi is jó évet zárt. 
Vágólapra másolva!

Először szerezte meg a világpiaci vezető pozíciót a Volkswagen-csoport, amely tavaly jóval több autót adott el mint fő riválisa, a Toyota.

A Volkswagen eladásai 3,8 százalékkal 10,312 millióra emelkedtek tavaly, miközben a japán gyártó ennél sokkal szerényebb mértékű növekedést produkált.

VW Golfok a wolfsburgi gyárban Forrás: AFP/Tobias Schwarz

A Toyota 2008-ban szerezte meg a vezetést a General Motorstól, majd a 2011-es fukusimai földrengés és az azt követő szökőár okozta termeléskiesés miatt egy évre elveszítette. A Toyota belföldi gyártása csökkent, és az Egyesült Államokban is visszaesett a forgalma.

Ezzel szemben a Volkswagen Kínában brutálisan előretört, és több mint tíz százalékkal emelte az eladásait.

A cégcsoport piaci tekintélyét szemmel láthatólag nem viselte meg a 2015-ös dízelbotrány, amely miatt 4,3 milliárd dollár bírságot kellett fizetnie.

A Volkswagent azért marasztalták el, mert olyan szoftvert szerelt az autókba, amelyek meghamisították az autók károsanyag-kibocsátásának mérőszámait, így a cég megtévesztette a vásárlókat.

A Toyota a januárban Detroitban megrendezett autókiállításon Forrás: AFP/2017 Getty Images/Scott Olson

A Volkswagen teljesítményét tavaly Kína annyira megemelte, hogy ez a növekedés pótolhatta a nyugat-európai és az észak-amerikai eladások enyhe visszaesését.

A cégcsoporton belül az Audi és a Porsche is jó évet zárt, ami Magyarországra nézve is kedvező, a győri Audi-gyár miatt.

Elemzők szerint a Toyota idén várhatóan nem szerzi vissza piacvezetői státusát, mivel sokkal jobban ráutalt az észak-amerikai piacokra, mint a Volkswagen.

Donald Trump amerikai elnök még január elején tárgyalt a legnagyobb autógyártókkal, és bejelentette, hogy vámot fog kivetni a külföldön gyártott és az USA-ba importált autók után, egyúttal felszólította a vállalatok vezetőit, hogy mexikói érdekeltségeik helyett inkább az amerikaiakat fejlesszék.

A Toyota már 30 éve megnyitotta első gyárát az Egyesült Államokban, és azóta főként a konzervatív államokban terjeszkedett. Trump január elején elhangzott bejelentésére válaszul

egy tízmilliárd dolláros amerikai fejlesztést ígért, amelyet öt év alatt szándékoznak megvalósítani.

Az USA-ban tavaly a Ford, a Honda, a General Motors és a Fiat-Chrysler csoport autóiból fogyott a legtöbb, a Toyota a hatodik helyen áll, míg a Volkswagen csak a 11. legnagyobb forgalmazónak számít.

Magyarországon a Toyota tavaly kiváló évet zárt, több mint 40 százalékkal több autót adott el az előző évhez képest.

A Volkswagen-eladások eközben mindössze nyolc százalékkal emelkedtek. Az első helyen továbbra is a Suzuki áll, a Ford a második, az Opel pedig a harmadik helyre került tavaly.