Velence felé építi Kína az új tengeri Selyemutat

Malamocco kikötő, Velence
TO GO WITH AFP STORY A view of the works of the Modulo Sperimentale Elettromeccanico (MOSE), a project intended to protect Venice from floods during a press visit on April 28, 2011 in the inlets of Malamocco and Lido in Venice. The Mose is a defence system with rows of mobile gates that will be able to isolate Venice's lagoon from the Adriatic sea when tide reaches above about a meter. AFP PHOTO / Marco Sabadin / AFP PHOTO / Marco Sabadin
Vágólapra másolva!
Az „egy övezet, egy út" politikáját követve az egykori tengeri Selyemúton fekvő országokban egyre több érdekeltséget épít Kína: az pireuszi kikötő tavalyi megvásárlása után most Velence a következő állomás, miközben tárgyalnak a koperi kikötő megvételéről is. Most egy kínai-olasz vállalat készíti elő egy úgynevezett offshore-kikötő megépítését a velencei Malamocco kikötőben, konténerhajóknak.
Vágólapra másolva!

Új hídfőállást létesít Kína az Adriai-tenger északi részén: miközben tárgyalásokat folytat a szlovéniai Koper kikötőjének megvásárlásáról,

a velencei Malamocco kikötőjét egy kínai-olasz vállalat fejleszti olyan offshore-központtá,

ahol a nagy tengerjáró konténerhajók átpakolhatják rakományukat a szárazföldre tartó kisebb hajókra. Erre azért van szükség, hogy Velence városát megvédhessék, és ne kelljen a történelmi városrészhez közel legalább 18 méter mély beállóhelyeket ásni, amelyek konténerhajók számára is megfelelnek.

a Canal Grande Velencében Forrás: AFP/robertharding/Amanda Hall

A nemzetközi tendert tavaly áprilisban írták ki, és végül az a kínai CCCG (Kínai Kommunikációs és Építési Vállalat) nyerte, amely már több nagy kikötőt is tervezett Európában.

A kínaiak egy olasz konzorciummal együtt kezdenek hozzá a tervezéshez, és a beruházás jövőre már el is kezdődhet.

A kikötő fejlesztése egyébként sokáig ellenállásba ütközött a lagúnák és a város megőrzése miatt, ezért döntöttek végül az offshore-kikötő megoldása mellett. A szerződés aláírásakor Luigi Brugnaro, Velence polgármestere a város védelmét hangsúlyozta, míg a CCCG európai fejlesztésekért felelős igazgatója, Song Debin

a Velence és Kína közötti, Marco Polo korabeli tengeri útvonal felélesztését emelte ki.

A Malamocco kikötő Velencében Forrás: AFP/Marco Sabadin

Kína egyébként már több lépést is tett, hogy újraépítse a tengeri Selyemutat: tavaly a legnagyobb kínai hajózási vállalat, a COSCO már tárgyalt a koperi kikötő megvásárlásáról, ezen a kapun is szeretnének hozzáférni az európai piacokhoz.

A COSCO tavaly az athéni Pireusz kikötő részvényeinek 67 százalékát vásárolta fel,

azzal az ígérettel, hogy félmilliárd euró értékben felújítja a kikötőt.

Az alkut csak nehezen lehetett tető alá hozni, mert a görögök sokáig nem akartak kötélnek állni, végül csak az Európai Unió, az Európai Központi Bank és az IMF, vagyis

a „trojka" mentőcsomagjaiban vállalt privatizációs bevételi vállalásuk miatt bólintottak rá az ügyletre.

A COSCO már 2008 óta működtette a görög konténerkikötőt, és az új Selyemút-tervnek megfelelően összekötheti a Délkelet-Ázsián áthaladó, és Afrika partjai mentén húzódó tengeri útvonalait Európa nagyvárosaival.