Érdekes megállapításra jutott egy szingapúri kutatás, amely a taxik színe és a balesetek mennyisége közötti összefüggést figyelte.
A tanulmány kimutatta, hogy a sárga taxik biztonságosabbak kék társaiknál, és rengeteg pénzt lehetne spórolni azzal, ha minden taxi színe egységesen sárga lenne – írja a BBC.
A vizsgált időszakban három éven keresztül követték figyelemmel az egyik szingapúri taxitársaság járműveit. A kutatásban szereplő 4175 sárga és 12 500 kék jármű rendszeres monitorozása után kiderült, hogy a sárga taxik ritkábban karamboloznak. Mint a kutatásból kiderült,
1000 járműre vetítve a sárga taxik közül átlagosan 65,6 szenved balesetet, míg a kékeknél ugyanez a szám 71,7.
Bár elsőre nem tűnik nagy különbségnek a két típus közti – átlagban 6,1-es – különbség, de a tanulmány kiszámolta azt is, hogy
1,42 millió dollárt (414 millió forintot) spórolna a vállalat,
ha minden taxiját sárgára cserélné.
Hogy pontosan miért éri kevesebb baleset a sárga taxikat, azt nehéz pontosan megmondani. Az egyik indok az lehet, hogy a sárga járműveket könnyebb megkülönböztetni a forgalomban.
Ráadásul Szingapúrban
a tömegközlekedésben és az iskolabuszoknál is a sárga színt használják,
ezért a járművezetők tudat alatt óvatosabban közelíthetnek az ilyen színű járművekhez.
Nem a szingapúri az első kutatás, amely összefüggést keres az autók színe és a balesetek között. Egy 2003-as új-zélandi tanulmány kimutatta, hogy a szürke autók tulajdonosai 50 százalékkal kisebb eséllyel szenvednek súlyos sérülést okozó balesetet, mint a fehér autóval közlekedők.
2002-ben egy spanyol kutatás azt mutatta ki,
hogy jelentősen kisebb a kockázata annak, hogy passzív elszenvedői legyünk egy balesetnek, ha világos színű az autónk.
Megkerestük a Főtaxit azzal a kérdéssel, hogy csökkent-e a balesetek száma azóta, amióta a taxik színe egységes színű. Mint ismert, 2013. szeptember 1-jétől új rendelet lépett életbe, amelynek értelmében a budapesti taxik színe egységesen sárga lett.
Kérésünkre Vízy András, a Főtaxi szóvivője elmondta, hogy
nem találtak összefüggést, a taxik színe és a balesetek száma között.
Ez azt jelenti, hogy a társaság járműveit nem éri több vagy kevesebb baleset azóta, amióta minden taxi sárga.