Akármit is gondoljunk, Magyarországon a vevők az átlagnál jóval több mosolyt kapnak, sőt 94 százalékban még köszönnek is nekik az eladók – derült ki a ClientFirst Consulting összeállításából. A nemzetközi vevőkiszolgálási felmérésben 67 ország vesz részt 2008 óta, és az idén Magyarország előrébb lépett a mosolygás és a köszönés kategóriájában. 

A legtöbbet az ír eladók mosolyogtak, 97 százalékban, a magyarok pedig 84 százalékban, ami az átlag 79 százalékhoz képest jóval szebb eredmény. A legmorcosabbak a hongkongi és a makaói eladók, előbbiek 57, utóbbiak 54 százalékban mosolyogtak a vevőkre.  

A mosolygást illetően jelentős eltérések vannak a szektorok között, világszerte átlagosan a legtöbbet, 89 százalékban az egészségmegőrző és szépségápolási (health & beauty) szektorban, a legkevesebbet viszont a közlekedésben dolgozó kiszolgálók mosolyognak.  

Mindössze 58 százalékuk mosolyog, miközben jegyeket és bérleteket kér ellenőrzésre felmutatni.  De ebben az iparágban is sokat, 15 százalékot javult a helyzet az előző évhez képest. 

Fotó: Szabó Gábor - Origo

Köszönésben kicsit jobb a helyzet, világszerte átlagosan 81 százalékban köszöntek a vevőknek a boltokban, üzletekben. Magyarországon 94 százalékos a köszönési arány. Ha azt gondolnánk, hogy ez nem nagy ügy, vessük össze a világátlaggal. A lista élén nyolc Dél-Amerikai ország áll, közülük több (például Mexikó, Ecuador vagy Venezuela) 100 százalékos eredményt ért el az üdvözlés terén, 

vagyis minden vevőnek köszönnek.  Görögország és Írország is az élmezőnyben végzett 97-97 százalékkal. Hongkongban, Indiában, Moldovában viszont csak 62 százalékos a mutató, Makaón pedig mindössze 54 százalékban üdvözlik a vevőket.

Iparági szinten a kormányzati szektor végzett az élen, 96 százalékos köszönési aránnyal. Az egészségmegőrző és szépségápolási (health & beauty) területen ugyanakkor vélhetően úgy gondolják, elég mosolyogni, a köszönés már úri luxus: a legrosszabb, 74 százalékos arányt érte el a szektor. 

Persze a mosoly és a köszönés ingyen van, sokkal kifizetődőbb viszont el is adni valamit. 

Világszinten 58 százalékban próbáltak valamit a vásárlókra sózni, legyen szó kiegészítő biztosításról, könnyűfém felniről vagy nagyobb adag hasábburgonyáról.  Ebben Magyarország átlag alatti arányt ért el, mindössze 45 százalékot. A legtöbb kiegészítő értékesítéssel Dél-Amerikában próbálkoznak: az arány El Salvadorban 99 százalékos, Hondurason 97. Arról nem szól a felmérés, hogy ez hány százalékban idegesíti a vásárlókat. A legrosszabb eredményeket, 17 százalékot Paraguayban mérték. 

Az iparágakat vizsgálva nem meglepő módon a pénzügyi szektorban születtek a legmagasabb értékek, az esetek 66 százalékában ajánlottak valami pluszt – 

ebben a szektorban elég gyakoriak a kötelező értékesítések, értékesítési versenyek, vagyis nem is nagyon lehet kikerülni.  A legalacsonyabb értékek pedig az autóiparban voltak, itt az esetek 50 százalékában ajánlottak valami igen hasznos kiegészítést.