Nem lesz egyszerű a brexit

Theresa May
British Prime Minister Theresa May leaves 10 Downing Street in London, on March 8, 2017, as British Chancellor of the Exchequer Philip Hammond prepares to unveil the government's annual Spring budget to parliament. Hammond will unveil his latest tax and spend plans Wednesday in a budget expected to exude caution as the country prepares to trigger Brexit. / AFP PHOTO / Justin TALLIS
Vágólapra másolva!
Még el sem kezdődtek a brexit-tárgyalások, de egyre több a konfliktus a szakítással kapcsolatban. A tagságot lezáró tárgyalásokkal párhuzamosan mégsem lehet elkezdeni a szabadkereskedelmi tárgyalásokat az EU-val, csak ha már kiléptek. A  kereskedelmi megállapodás elhúzódása veszteséget jelenthet a brit gazdaságnak: szakértők szerint az autógyártók és a repülőtársaságok lehetnek majd gondban. A kilépés utáni alkudozások akár évekig is elhúzódhatnak.
Vágólapra másolva!

Csak azután tárgyalhatna Nagy-Britannia az EU-s szabadkereskedelemről, ha már kifizette a lelépési pénzt és megállapodott a kilépés minden feltételében, így döntöttek Máltán az EU-27-ek, és ezzel végképp szertefoszlott a brit remény, hogy gyors és zökkenőmentes lesz egy új kereskedelmi szerződés kialakítása.

Donald Tusk, az Európai Tanács elnöke a máltai EU-csúcson. Nem a briteknek kedvez a brexit-tárgyalások menetrendje. Forrás: AFP/Matthew Mirabelli

Márpedig a britek érdeke mindenképp az lett volna, hogy a brexittel párhuzamosan vágnak bele az amúgy hosszúnak és bonyolultnak ígérkező kereskedelmi alkudozásokba, Máltán azonban - főként francia befolyásra - úgy döntött az Unió, hogy

csak akkor lehet egyezkedni a kereskedelmi szabályozásról, ha Nagy-Britannia már nem tagja az EU-nak.

Jelenleg még annak a veszélye is fennáll, hogy ha kudarccal végződnek a kilépési tárgyalások, a közös piaccal járó előnyökről a briteknek – legalábbis átmenetileg - le kell mondaniuk.

A most javasolt tárgyalási sorrend egyébként az uniós állampolgárok szabad munkavállalásáról is előbb rendelkezne, és csak utána jöhetnek a britek számára előnyös részek.

Kilépéspárti kampány a tavalyi népszavazás előtt: sokba fog kerülni a függetlenség. Forrás: AFP/Justin Tallis

Az egyébként brexitellenes BBC összeállítása, becslése szerint

egy szabadkereskedelmi megállapodás híján a brit-uniós kereskedelem akár 30 százalékkal is visszaeshet,

mert ebben az esetben a Világkereskedelmi Szervezet (WTO) normái lépnek életbe. Ez alapján 1,5-45 százalékos vámok sújthatják a brit árukat az Unióban, ami nyilvánvalóan versenyképtelenebbé teszik a brit portékát a kontinensen. Ugyanakkor ez fordítva is igaz, ám a briteknek sokkal több a vesztenivalójuk. A szigetország kivitelének 44 százaléka irányul az Unióba, és a nem vám jellegű kereskedelmi korlátoknak leginkább kitett szolgáltatások a brit gazdaság 80 százalékát adják.

6,5 milliárd dollár Nagy-Britannia exportja az Unió felé, miközben a 27 tagállam együttes kivitele a szigetországba 16 milliárd euró.

A határok szabad átjárhatóságának elvesztése 70 ezer munkahelyet tehet tönkre csak a pénzügyi szektorban,

ez jórészt annak a folyamatnak köszönhető, ami már el is kezdődött. Eszerint egyre több nagybank átcsoportosítja alkalmazottait az EU-ba, miközben további leépítéseket helyeztek kilátásba Nagy-Britanniában.

Theresa May, brit kormányfőnek a vártnál nehezebb lesz a feladata. Forrás: AFP/Justin Tallis

Az Uniónak leginkább kitett két brit iparág,

az autógyártásnak, illetve a légiközlekedésnek jelenthet gondot a brexit.

Előbbi a termékek 56 százalékát a kontinensen adja el, és a második legnagyobb piaca az USA, de ide csak a forgalmának 14,5 százaléka jut.

A légiközlekedésnél a legnagyobb veszteséget az Easyjet, a Ryanair és a Wizzair szenvedheti el.

A népszavazás óta mindhárom légitársaság részvényei sokat veszítettek értékükből, legtöbbet, 34 százalékot az Easyjet-részvények ára esett.

Elemzők arra figyelmeztetnek, hogy egy teljesen új kereskedelmi megállapodást csak több év alatt lehet tető alá hozni, mert 5000 termék- és szolgáltatásfajta esetében kell részletekbe menően alkudozni a harmonizációról.