A 21. században indult cégeknél már teljesen új, más szemléletű munkakörök is vannak a megszokott pozíciók mellett. De mire jó a boldogságmenedzser vagy a chatbotos? 

A vállalkozói környezet megváltozásával új szakmák is megjelentek a startupoknál. Magyarországon ezek közül keveset ismernek, ezért az Startup Safary szervezői összegyűjtötték, hogy melyek lehetnek azok a pozíciók, amelynek létezéséről sokan nem is tudtak. 

Boldogságmenedzser

Ebben a pozícióban csak azzal kell foglalkozni, hogy a cégnél mindenki jól érezze magát. Tulajdonképpen egy speciális HR-es, 

szinte minden hazai startup alkalmaz ilyen embert. 

Most, hogy egyre nehezebb munkaerőt találni, és egyre nagyobb a fizetési verseny is, nagyon fontossá válhat ez a pozíció az alkalmazottak megtartásában. 

Forrás: Thinkstock

A poszt nem irigylésre méltó, igazi energiabombákra van szükség, akik az év minden napján képesek a búvalbélelt kollégákat felvidítani. 

Chatbotos

Bár elsőre úgy tűnik, hogy ez egy furcsa informatikus néptánc lehet, valójában egy fontos pozícióról van szó. 

Egyre többször találkozni olyan oldalakkal, ahol felugrik egy chatablak. A feltett kérdésekre nem élő személy válaszol,  viszont a chatbotos akkor végzi jól a dolgát, ha mégis ez a benyomásunk. 

Ez egy fontos pozíció az ügyfélszolgálat szempontjából, analitikus gondolkodással és fejlesztői háttérrel bíró nyelvész az ideális jelölt. 

A Zo chatbotot a fiataloknak szántákForrás: Microsoft

Social influencer

Még most is divat, hogy a cégek leszerződtetnek egy híres színésznőt vagy celebet, hogy a márkájuk arca legyen. Tulajdonképpen ilyen a social influencer is, csak itt a felület nem a tévé, hanem az Instagram vagy éppen a Youtube. 

Olyan megmondóember, akire hallgat a saját közössége, kikezdhetetlen, és valójában néha content marketinget csinál. A lényeg, hogy a rajongói nem is veszik észre, hogy éppen reklámoz. Egy érdekes példája ennek a Red Bull. Az energiaital-gyártó extrémsportolókat támogat, akiknek nagyon komoly rajongóbázisuk van. 

Forrás: Andy Green/Red Bull Content Pool/Andrew Green

Innovációs menedzser

Az innovációs menedzser nem jós, nem feltétlenül kell a jövőbe látnia. Néha csak válságmenedzserként elmondja a vezetőknek, hogy a szervezet miért nem működik jól, és hogyan kellene változtatni rajta. 

Ha régóta megrekedt egy szinten a vállalkozás, és nem tud egyről a kettőre lépni, akkor mindenképpen kell ilyen ember a cégbe. 

Fontos a kritikus, flexibilis és tárgyalóképes gondolkodás. 

Y generációs mindenes 

Ez egy bónuszpozíció, ugyanis az Y generáció tagjai sokszor azt érzik, hogy nem férnek be sehova. 

Forrás: Thinkstock

Nem tudnak egy konkrét munkakört ellátni, nem tudnak sokáig egyetlen feladatra koncentrálni, és nem értik, miért nem tudnak beilleszkedni egyetlen cégbe sem. 

Mindezt egy cégvezető hibaként is elkönyvelheti, viszont kicsit szabadabb munkakörrel előjönnek a generáció értékei. Ezek a gyors reakció és problémamegoldás, döntésképesség, kritikus gondolkodás.