Kockázatos pénzügyi szolgáltatókra figyelmeztet az MNB

2016. 08. 18. Budapest Illusztráció MNB Magyar Nemzeti Bank Szabadság tér 9. Épület, Magyar Nemzeti Bank (MNB) Magyarország központi bankja
Magyar Nemzeti Bank (MNB) Magyarország központi bankja. 2016. 08. 18.
Vágólapra másolva!
Tavaly a Magyar Nemzeti Bank 302 fogyasztóvédelmi vizsgálatot folytatott, 273 esetben jogszabálysértést állapított meg, amelyek miatt 258,3 millió forint bírságot szabott ki a piaci szereplőkre - közölte Freisleben Vilmos, az MNB igazgatója. A jegybank jelentése szerint egyre nagyobb fogyasztóvédelmi kockázatot jelentenek a Magyarországon is tevékenykedő, határon átnyúló pénzügyi szolgáltatók, mivel esetükben korlátozottak az MNB felügyeleti jogosítványai.
Vágólapra másolva!

Az igazgató felhívta a figyelmet arra: a kockázatok elkerülése érdekében a fogyasztóknak tudatosan meg kellene vizsgálniuk a pénzügyi termékeket, a hitelfelvétel előtt pedig körültekintően kellene eljárniuk.

Freisleben Vilmos kiemelte: tavaly az MNB fogyasztóvédelmi vizsgálatainak fókuszában egyebek mellett

  • a lakáshitelek kamatkockázata,
  • a fogyasztási hitelek teljes hiteldíjmutatón (thm-en) kívüli költségei,
  • a biztosítások terén az úgynevezett félreértékesítések és a kgfb-szerződésekkel kapcsolatos tájékoztatások álltak.

A jegybank emellett kiemelten vizsgálta az elszámolás, forintosítás végrehajtását és a tőkepiaci szereplők tájékoztatási kötelezettségeinek betartását is - tette hozzá.

A Magyar Nemzeti Bank épülete Fotó: Adrián Zoltán - Origo

Az MNB által szerdán közzétett 2016. évi Pénzügyi fogyasztóvédelmi jelentés az aktuális pénzügyi fogyasztóvédelmi kockázatokról, a tavalyi legfontosabb jegybanki fogyasztóvédelmi vizsgálatok eredményeiről, illetve az MNB pénzügyi tudatosságát erősítő ismeretterjesztő tevékenységéről számol be.

A jegybanki jelentés szerint a jelzáloghitelek futamideje alatt - főként a lakáshitelek akár 15-20 éves futamidejét is figyelembe véve - számítani lehet az Európa-szerte historikusan alacsony referenciakamatok, illetve azok nyomán a lakáshitelek kamatszintjének emelkedésére. Ezt az új folyósítási hiteleknél viszont részben ellensúlyozhatják a növekvő - az MNB által egyebek közt a fogyasztóbarát lakáshitel-koncepcióval is ösztönzött - banki verseny hatására csökkenő kamatfelárak.

A jelentés alapján tavaly a pénzpiacokon szintén kockázatot jelentettek

  • egyes kis összegű, rövid fedezetlen hitelek teljes hiteldíjmutatón (thm) kívüli költségei,
  • a biztosítóknál a félreértékesítések, illetve a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) szerződésekhez kötődő tájékoztatási kötelezettségek betartása.

Az alacsony hozamok közepette emellett a tőkepiacon egyes ügyfelek a kockázatosabb, nehezen átlátható befektetések felé fordulnak. A kombinált, bonyolult tőkepiaci termékek értékesítésével kapcsolatos tájékoztatás jegybanki ellenőrzése kiemelt feladat volt - áll a jelentésben.

A jelentés szerint egyre nagyobb fogyasztóvédelmi kockázatot jelent - az uniós szabályok alapján Magyarországon is tevékenykedő -

növekvő számú határon átnyúló pénzügyi szolgáltató, mivel esetükben korlátozottak az MNB felügyeleti jogosítványai.

Az elektronikus technológiák térnyerése, a felgyorsult adatáramlás és adatfelhasználás pedig a pénzügyi ügyfelek személyes adatainak védelme kapcsán okozhat problémákat.

Freisleben Vilmos elmondta: tavaly az elszámolás vizsgálata során 226 pénzügyi inmtézmény és 96 követeléskezelő tevékenységét tekintették át, a vizsgálatok lezárultával 155 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabtak ki, igaz, ebből

110 millió forint büntetést egyetlen piaci szereplőre róttak ki.

Az MNB-hez mintegy 37 500 ügyfélszolgálati megkeresés és közel 3700 írásos fogyasztói kérelem érkezett 2016-ban, ennek mintegy fele a hitelezésre és adósságkezelésre vonatkozott. A kérelmek száma tavaly a 2015-ös - az elszámolás, forintosítási miatti - kiugró évhez képest közel 40 százalékkal csökkent.

Szabó József Attila, az MNB Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Központjának igazgatója elmondta: 2016-ban és idén is többek között a zálogházak lesznek a vizsgálatok fókuszában, a fogyasztóknak ugyanis fontos tudni a beadott zálogtárgyaik kezelésének szabályait, például azt, mikor, milyen határidővel lehet kiváltaniuk a zálogtárgyakat.