Visszajár az eddig befizetett reklámadó. De hogyan?

2017.05.12. 15:03

Ha a reklámadó-törvény módosítását elfogadja a parlament, az adókulcs a reklámközzétevők esetén júniustól 7,5 százalékra emelkedik. Ugyanakkor a május 31-gyel lezárult – azaz a 2014, 2015, 2016-os – adóévekre megfizetett reklámadót a cégek adótúlfizetésként vehetik figyelembe. A korábban megfizetett adó összegét az adóhatóság a reklámközzétevők adófolyószámláján megjeleníti, és a cégek a későbbiekben szabadon rendelkezhetnek vele.

Ha a reklámadó törvény módosítását elfogadja a parlament, az adókulcs a reklámközzétevők esetén 2017 júniusától 7,5 százalékra emelkedik. 

A változás a reklámközzétevőket érinti majd.

A reklámmegrendelőknél nem változik a reklámadó mértéke, a reklámköltségeik után kötelesek továbbra is 5 százalék adót fizetni.

A törvénymódosítási javaslat a reklámközzétevők adózásának egységesítésére egy több lépcsős választ adott. Visszamenőlegesen 2017. január 1.–május 31. között a reklámközzétevők által fizetendő reklámadó kulcsa 0 százalékra módosul a törvény hatályba lépését követően, vagyis június 1-jétől kell a 7,5 százalékos adókulccsal adóznik. A 2014 és 2017 május 31. közötti adóévekben befizetett reklámadót a cégek adótúlfizetésként vehetik figyelembe – mondta Fekete Zoltán Titusz, az RSM Hungary adójogásza.

Összefoglalva:

  • eddig 100 millió forintos árbevétel határig 0, e fölött 5,3 százalékos kulccsal voltak kötelesek árbevételük után reklámadót fizetni a reklámokat közzétevő cégek.
  • idén május végéig praktikusan nincs reklámadó (0 százalék), a 2014 és 2017 között befizetett reklámadó visszajár. Az Európai Bizottság döntése értelmében ugyanis a sávos adókulcs alkalmazása nem elfogadható, Magyarországnak egységes kulcsot kell alkalmaznia, és a reklámadóval megvalósult tiltott állami támogatást vissza kell fizettetni a vállalkozásokkal.
  • 2017 júniusától a reklámadó kulcsa egységesen 7,5 százalék lesz, ha az országgyülés elfogadja a törvénymódosítást. A 100 millió forintot el nem érő reklámközzétevők de minimis („csekély összegű”, meghatározott összeghatárt meg nem haladó, ezért a piaci versenyt nem torzító) támogatásnak minősülő adómentességet kapnak, ezzel megvalósul az EU által kért változtatás.

Az adóbevallást be kell adni

Az adóbevallást akkor is be kell adni ezen adóévekre, ha az adóteher visszajár, a túlfizetés felhasználásának módjáról pedig a cégek dönthetnek. Az adóhatóság a reklámadó-előlegről benyújtott bevallás alapján fogja előírni a befizetendő adóelőleget.

Változás jön a reklámadóban

Így várhatóan sok cégnek ténylegesen kevesebb adót kell majd fizetnie 2017-ben, mint amit az adóelőlegről szóló bevallásban feltüntetett, ezért az adóhatóságtól kérniük kell a fizetendő adóelőleg módosítását

– emelte ki az adójogász.

A tervezett alapján a korábban megfizetett adót az adóhatóság a reklámközzétevők adófolyószámláján megjeleníti, ennek következtében a cégek a későbbiekben szabadon rendelkezhetnek az összeg felett. A cég a túlfizetés összegét az általános szabályok szerint kérheti kiutalni bankszámlájára, vagy átvezettetheti más adónemre, illetve az adott számlán tartva későbbi reklámadó kötelezettségével állíthatja szembe, így csökkentve esedékes befizetésének összegét.

A társasági adót is érinti a módosítás

A reklámadó megfizetését a reklámközzétevő cégek az adózás előtti eredmény terhére ráfordításként számolhatták el, érvényesíthették az éves társasági adóbevallásukban. 2017-ben a túlfizetésként jóváírásra kerülő eddig befizetett reklámadót, mint túlfizetést egyéb bevétel címen kell majd az érintett cégek könyveiben kimutatni.

A TAO kulcsok csökkentése miatt azonban

a visszafizetett összegekre majd egységesen 9 százalékos adóterhet kell megfizetniük a médiacégeknek,

szemben a korábban hatályos 10, illetve 19 százalékkal. Így a korábbi ráfordításként elszámolt adó és a várható jóváírás miatti adófizetési többlet pozitív szaldóval zárul a cégek számára. Érdekességként azt is meg kell jegyezni, hogy azok a cégek, amelyek korábban magasabb kulccsal adóztak – 500 millió forintos TAO alap feletti cégek – még jobb helyzetbe kerülnek, mint kisebb versenytársaik.

   Korábban befizetett reklámadó (forint) A reklámadó hatása a TAO-ra, ha a cég a korábbi 10% TAO kulcs
szerint adózott(forint)
A reklámadó hatása
a TAO-ra, ha a cég a korábbi 19% TAO kulcs szerint adózott (forint)
A túlfizetésként visszakapott reklámadó hatása a TAO-ra 9%
TAO kulcs mellett
2017-ben (forint)
A cég esetében 1 milliárd 100 millió  190 millió 90 millió
B cég esetében 100 millió 10 millió - 9 millió