Az elmúlt két évben emelkedett a hazai kerékpárgyártók által készített biciklik száma, az egyre magasabb átlagárak miatt viszont az árbevételük ennél nagyobb mértékben nőtt. A magyar kerékpárgyártás túl van a válságon, de a pozitív eredmények elsősorban az exportnak köszönhetőek.

A magyar kerékpárgyártók nettó árbevétele a 2011-es évinek több mint a duplájára emelkedett 2015-re. A 2013–2014-ban keletkezett 5 milliárdos árbevételcsökkenést is kiigazította a gyártók teljesítménye. A működő vállalkozások száma pedig nem mutatott számottevő változást 2011 óta – közölte Hantos Zoltán az OPTEN céginformációs szolgáltató projektmenedzsere.

A biciklik majdnem felét külföldön adják el. Képünk illusztrációForrás: MTI/Máthé Zoltán

A piaci szereplők gazdasági helyzete stabilnak tűnik, felszámolás, végrehajtás csak mutatóban indult az elmúlt években ellenük.

A 2014-es visszaesést követően évről évre egyenletesen növekedett az alkalmazotti létszám,  

jelenleg az egyéni vállalkozásokat nem számítva 1002 főt alkalmaznak a magyarországi kerékpárgyártással foglalkozó vállalkozások.  

A magyarországi kerékpárgyártás számokban

  Működő cégek száma Nettó árbevétel (milliárd forint) Létszám (fő)
2011 43 21,4 564
2012 39 25,9 561
2013 37 35,3 883
2014 45 30,3 751
2015 44 47,9 879
2016 43 Nem lezárt év 963
2017 41 Nem lezárt év 1002

A pozitív eredményeket némiképp árnyalja, hogy a Magyar Kerékpáripari és Kereskedelmi Szövetség (MKKSZ) statisztikái szerint a hazai kerékpáreladások száma évről évre csökken.

A válság évében, 2008-ban eladott 295 ezer kerékpár 2016-ra 220 000 darabra csökkent.

Hasonló tendenciát mutatott a hazai gyártók termelése is. 2008-ban még 497 ezer biciklit gyártottak Magyarországon, ez 2014-re 345 ezerre csökkent és lassú növekedéssel érte el 402 ezres darabszámot 2016-ra. Az eladott kerékpárok tekintetében el megfigyelhető, hogy

az átlagár kis mértékű, de folyamatos növekedést mutat.

Ennek oka, hogy a vásárlók már nem a legolcsóbb kerékpárokat vásárolják meg. Az is közrejátszik, hogy az évek során a devizaárfolyamok változása miatt az alsó szegmens termékeinek árai is magasabbak lettek.

A középső árkategóriában ugyanakkor némi erősödés mutatkozik, a legfelső árkategóriában pedig stagnált az eladások száma. Az elektromos kerékpárok hazai elterjedése a magas fogyasztói ár miatt, még nem kezdődött meg.

A hazai piacot öt nagy gyártó uralja. A többi vállalkozás, amelyek tevékenységi körében szerepel a kerékpárgyártás, csak nagyon kis mennyiségben, évente kétezernél kevesebb biciklit állítanak elő. Ezzel elenyésző a hatásuk a szegmens teljesítményére – közölte az Opten projektmenedzsere.

A 2014-ben meginduló jelentős bevétel növekedés oka, hogy

az elektromos kerékpárok iránt a nyugat európai piacokon jelentősen megnövekedett a kereslet.  

A nagy gyártók ezekre az igényekre reagálva elkezdték az elektromos meghajtású (pedelec) kerékpárok gyártását és exportját. Tavaly 87 ezer kerékpárt exportáltak, elsősorban a nyugat-európai országokba.

A jövő kérdése, tette hozzá Hantos Zoltán, hogy az új innovatív technológiák és a külpiacok továbbra is növekedési pályán tudják tartani a hazai kerékpárgyártást, vagy a magyarországi gyenge vásárlóerő miatt újabb visszaesésre kell felkészülnie a piac szereplőinek.